[ad_1] ۱۶ دی قمی ها ماندگار شد/بازهم مدیران جا ماندند به گزارش شهرکریمه چقدر خوب گفت که «همه آنانی که آمدند» و «همه آنانی که نیامدند و دوست داشتند بیایند» مأجور هستند، اما باز هم مدیران قم از این ظرفیت عظیم حضور مردمی به خوبی استفاده نکردند. این سخنان حجت الاسلام محمود سراج است، یکی […]

[ad_1]

16 دی قمی ها ماندگار شد/بازهم مدیران جا ماندند

۱۶ دی قمی ها ماندگار شد/بازهم مدیران جا ماندند

به گزارش شهرکریمه چقدر خوب گفت که «همه آنانی که آمدند» و «همه آنانی که نیامدند و دوست داشتند بیایند» مأجور هستند، اما باز هم مدیران قم از این ظرفیت عظیم حضور مردمی به خوبی استفاده نکردند.

این سخنان حجت الاسلام محمود سراج است، یکی از حاضران در مراسم باشکوه تشییع شهدای مقاومت (ره) در قم.

همین دیروز بود که عاشقانی از سراسر ایران و بلکه عالَم در قم بودند  تا شهر خون و جهاد بار دیگر جهانی شود.

دیروز مردم قم بالاخره پس از ساعت ها انتظار، پاره تن خود یعنی شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، پاره تن جهان اسلام یعنی شهید حاج ابومهدی المهندس و پاره تن قم یعنی شهید شهروز مظفری نیا و برخی دیگر از شهدای اخیر مقاومت را در آغوش گرفتند و آنان را از حرم تا حرم تشییع کردند.

 

ای آمریکا! به پایان خود سلام کن

مراسم دیروز البته جلوه های کم نظیری داشت، بویژه در ساعت های ابتدایی آغاز مراسم یعنی حدود ساعت ۱۳ تا ۱۴ که مردم در صفوف به هم فشرده و با مُشت های گره کرده به سمت بلوار پیامبر اعظم روان شدند و پلاکاردهای متعددی در دست داشتند که از «انتقام سخت» می گفت و به آمریکا هشدار می داد به پایان خود سلام کند.

صحبت با یکی از همین مردم نشان داد وی به همراه خانواده اش از شیراز آمده اند تا از فیض حضور شهدا بهره گیرند. آنان البته مجبور شده بودند تا اتومبیل خود را در حوالی پُل نیروگاه و در منطقه ای که در روز معمولی توسط پلیس جریمه می شود پارک کنند و با پای پیاده خود را به بلوار پیامبر اعظم (ص) برسانند.

این هموطن که نامش امیررضا فردی بود، در عین حال از این گفت که کمبود امکانات عمومی در اطراف محل اصلی تجمع مردم سبب شده تا با مشکلاتی دست و پنجه نرم کنند.

جلوه دیگر مراسم دیروز، حضور انبوه کودکان، نوجوانان و جوانان بود که بعضا با لباس بسیجی و چفیه بر گردن به صحنه آمدند تا نشان دهند قاسم سلیمانی های تازه ای متولد شده اند.

مراسم دیروز قم البته به نوعی بین المللی هم بود چراکه پرچم کشورهایی مانند لبنان، عراق، افغانستان، آذربایجان، هندوستان، ترکیه  و پاکستان در دستان حاضرانی با همین ملیت ها در کنار پرچم های حزب الله، حشد الشعبی و فاطمیون، جلوه ویژه ای به مراسم داده بود.

 

بر بال ملک پیکر سردار رسیده

بخش دیگر مراسم شعارهای متنوع شرکت کنندگان بود، آن جا که شهادت سرداران با شهامت را به آنان تبریک گفتند و در عین حال آمریکا را همچنان شیطان بزرگ خواندند. همچنین شعارهای دیگری مانند «ای اهل حرم! میر و علمدار رسیده … بر بال مَلَک پیکر سردار رسیده» و «سردار سلیمانی، تو در دل و در جانی» از سوی حاضران سر داده شد.

و اما در این مراسم، کمبود امکانات بویژه برای افرادی که از دیگر شهرستان ها به قم آمده بودند کاملا به چشم آمد. در عین حال که طول کشیدن مراسم سبب شد آن هایی که با نوزادان و کودکان خود به خیل جمعیت پیوسته بودند، در سرمای دی ماه قم با سختی هایی مواجه شوند.

 

تأخیر مراسم قم می توانست بهتر مدیریت شود

به نظر می رسد باید اطلاع رسانی زودتر و کامل تری درباره تأخیر آغاز مراسم در قم انجام می شد، به بیان دیگر حدود ساعت ۱۲ دیروز و طول مسیر باقیمانده در تشییع تهران، نشان می داد که مراسم قم قطعا با تأخیر حداقل ۲ تا ۳ ساعته همراه است. بنابراین اگر در همان موقع مسؤولان امر تصمیم می گرفتند که زمان آغاز مراسم را در قم به بعد از نماز جماعت مغرب و عشاء موکول کنند، هم حاضران پُرشور مراسم در قم با برخی سختی ها مواجه نمی شدند، هم مراسم تهران در آرامش بیشتری برگزار می شد.

در عین حال یکی از عجیب ترین اتفاقات دیروز مربوط به حدود ساعت ۱۴ بود که از بلندگوهای حرم مطهر اعلام شد مراسم به صورت تجمع مردمی در ابتدای بلوار پیامبر اعظم است و در همان مکان، تنها مراسم وداع با شهدا صورت می گیرد و تشییعی در کار نیست.

این اعلام البته درست بر خلاف آن چیزی بود که همه تا پیش از این یعنی تشییع شهدا از ابتدای بلوار پیامبر اعظم (ص) به سمت مسجد مقدس جمکران شنیده بودند و نوعی سردرگمی را در مردم به وجود آورد.

به هرحال مراسم خاطره انگیز تشییع شهدای مقاومت در قم با شکوهی وصف ناپذیر در حالی به پایان رسید که باز هم همان کلام ساده اما پُرمعنای حجت الاسلام سراج به عنوان یکی از صدها طلبه کفن پوش حاضر در مراسم جلوه گری می کرد، آن جا که گفت همه حاضران در مراسم و آنانی که دوست داشتند بیایند و نیامدند، مأجورند اما باز هم مُدیران از فرصت عظیم حضور خیره کننده مردم استفاده بهینه را نبردند.

انتهای پیام/ ۱۳۷

[ad_2]