×
×

شهرکریمه – ۹۰ درصد شیر تولیدی دامداران قمی در سیستم خریدوفروش دلالان می‌چرخد

  • کد نوشته: 34653
  • [ad_1] ۹۰ درصد شیر تولیدی دامداران قمی در سیستم خریدوفروش دلالان می‌چرخد به گزارش شهرکریمه فرآورده‌های لبنی دارای جایگاه مهمی در صنایع غذایی و سلامت جامعه است که با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید و کاهش قدرت خرید مردم، شیر تولیدی دچار نوعی سردرگمی در تعیین تعرفه بوده و هست و عدم‌حمایت‌های لازم از […]

    شهرکریمه – ۹۰ درصد شیر تولیدی دامداران قمی در سیستم خریدوفروش دلالان می‌چرخد
  • [ad_1]

    ۹۰ درصد شیر تولیدی دامداران قمی در سیستم خریدوفروش دلالان می‌چرخد

    ۹۰ درصد شیر تولیدی دامداران قمی در سیستم خریدوفروش دلالان می‌چرخد

    به گزارش شهرکریمه فرآورده‌های لبنی دارای جایگاه مهمی در صنایع غذایی و سلامت جامعه است که با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید و کاهش قدرت خرید مردم، شیر تولیدی دچار نوعی سردرگمی در تعیین تعرفه بوده و هست و عدم‌حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان، موجب ضرر و زیان فراوانی شده که درنهایت دود آن به چشم مصرف‌کننده می‌رود.

    کم رنگ شدن مصرف شیر در سبد خانوارها

    در شرایطی که شیر در سبد خانوار، بی‌رونق‌ و کمرنگ‌تر از گذشته می‌شود، دامداران نیز توان تولید با هزینه‌های قبل را ندارند و خریدهای تضمینی نیز انگیزه‌ای برای تولیدکننده به وجود نمی‌آورد، به همین دلیل، یکی از کالاهای اساسی در تنظیم بازار، شیر است و تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان و صاحبان صنایع لبنیات، انتظار همراهی بیشتری با این صنعت بی‌رونق و پر چالش دارند.

    موضوع افزایش قیمت شیر در روزهای اخیر، یکی از مسائلی است که از طرفی تولیدکننده آن را منصفانه و جبران‌کننده در تأمین هزینه‌ها نمی‌داند و از طرفی کارخانه‌داران با توجه به هزینه‌های حمل‌ونقل و بسته‌بندی این افزایش قیمت را عاملی مهم در کاهش سود و از دست دادن توان برای پایداری صنعت و اشتغال می‌دانند و هم مصرف‌کننده را وادار به کاهش مصرف می‌کند.

    به گفته مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم باید قیمت تولید شیر به‌دقت آنالیز شود تا تولیدکننده، توزیع‌کننده و مصرف‌کننده متضرر نشوند و از طرفی اجحافی صورت نگیرد.

    لزوم نظارت گسترده بر ارائه قیمت مناسب و حفظ کیفیت شیر

    وی با تأکید بر تعدیل قیمت شیر به نفع دامداران، کارخانه‌داران لبنیات و مردم، همراهی جهاد کشاورزی در رفع مشکلات تولید و تأمین نهاده‌ها و نظارت بر رعایت حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، خواستار نظارت‌های گسترده در جهت ارائه قیمت مناسب و حفظ کیفیت شیر شد.

    امیرحسین پروان، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان صمت قم در گفت‌وگو با خبرنگار شهرکریمه، با اشاره به افزایش قیمت مصوب شیر عنوان کرد: طبق آخرین ابلاغیه، قیمت شیر از ۲۳۹۰ به مبلغ ۳ هزار تومان افزایش‌یافته است، اما گزارش‌هایی مبنی بر فروش شیر تا ۳۴۰۰ تومان به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد قیمت مصوب عملیاتی نمی‌شود.

    وی بیان کرد: از طرفی شیر با قیمت ۳۶۰۰ تومان یعنی ۱۵ درصد افزون بر قیمت مصوب وارد قم می‌شود و این امر موجب نارضایتی تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان و صاحبان صنایع لبنیات است.

    عباس پورمیدانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم نیز در خصوص مشکلات موجود در بی‌توجهی به قیمت مصوب اظهار داشت: دامداران در روند تولید با مشکلات فراوانی روبرو هستند و هزینه‌های تولید چهاربرابر شده است و این میزان افزایش قیمت شیر تا ۳ هزار تومان صرفه‌ای برای دامداران ندارد.

    وی تصریح کرد: به دلیل عدم توان مالی در تأمین نهاده توسط دامداران، ۹۰ درصد از شیر در سیستم خریدوفروش دلالان در قم می‌چرخد و سود واقعی از آن تولیدکننده نیست.

    پورمیدانی بیان کرد: تولیدکننده نباید احساس اجحاف کند؛ افزایش قیمت برای جبران هزینه‌های شیر با توجه به گرانی نهاده‌هاست، اما وقتی دلالان عهده‌دار تأمین نهاده‌ها برای تولیدکنندگان می‌شوند، سود نهایی دامدار را نیز از آن خود می‌کنند.

    وی خاطرنشان کرد: هزینه‌های بالا و کاهش انگیزه در تولیدکنندگان موجب کاهش تولید شیر از ۱۴۷ تن به ۱۳۵ تن رسیده و در این میان فقط روزانه ۷ تن شیر در سکو تحویل داده می‌شود و مابقی در دست دلالان است.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم عنوان کرد: نباید یک سری تصمیمات منجر به کاهش تولید شود، این امر به ضرر استان است، از طرفی در تأمین نهاده نیز با محدودیت‌هایی مواجهیم و این عوامل و مشکلات، به پایداری تولید لطمه می‌زند.

    جواد مرادی مسئول انجمن صنفی لبنیات قم دراین‌باره می‌گوید: علیرغم تصویب قیمت شیر بر روی ۳ هزار تومان برای حفظ صنعت لبنیات، شیر را با قیمت ۳۶۰۰ خریداری می‌کنیم و هزینه‌های حمل‌ونقل و بسته‌بندی نیز بر آن افزوده می‌شود و به دلیل این مشکلات، دچار زیان هستیم.

    حسین بهرامی از فعالان اتحادیه لبنیات واحدهای سنتی استان قم نیز دراین‌باره بیان کرد: قیمت مصوب شیر ۳ هزار تومان شده است درحالی‌که از روی سکوی جهاد، با قیمت ۳۲۰۰ و از دامداران ۳۶۰۰ تومان شیر خریداری می‌کنیم.

    نتیجه بخش نبودن نظارت‌ها

    وی اظهار داشت: بازرسین صمت با حضور به‌موقع در شهرک لبن، شاهد برخی از تخلفات بوده‌اند اما مشکلات تولید و هزینه‌های توزیع موجب شده است که نظارت‌ها نتیجه‌بخش نباشد.

    بهرامی بیان کرد: متأسفانه در سایه این مشکلات، شاهد وجود آب در شیر هستیم که ازنظر شرعی، حرام و از قانونی، تخلف است، با توجه به اینکه دامداران می‌گویند در هنگام تحویل شیر، درصد آب مشخص می‌شود و نمی‌توانند چنین تخلفی انجام دهند به نظر می‌رسد برخی از دلالان برای سود بیشتر، آب را با شیر مخلوط می‌کنند.

    متأسفانه به دلیل مشکلات در چرخه تولید و توزیع، به نظر می‌رسد کاهش هزینه‌های تولید و نظارت بیشتر بر بازار و کوتاه شدن دست دلالان، ازجمله راهکارهای مهم در تعدیل قیمت شیر است.

    انتهای پیام/ ۱۳۷

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.