×
×

مدیرکل ثبت احوال استان قم خبر داد
صدور نخستین شناسنامه در قم با نام میرزا حسن خان سعیدی/ثبت ازدواج و طلاق به صورت آنلاین

  • کد نوشته: 3176
  • خلیل مرادی بعد از ظهر امروز در نشست خبری که در اداره ثبت‌احوال شهرستان قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته ثبت‌احوال اظهار کرد: در تقویم رسمی ایران، روز سوم دی‌ماه با عنوان روز سازمان ثبت‌احوال نام‌گذاری شده است و از زمان تأسیس این نهاد تاکنون ۹۸ سال می‌گذرد. به گزارش شهرکریمه وی با اشاره به […]

    صدور نخستین شناسنامه در قم با نام میرزا حسن خان سعیدی/ثبت ازدواج و طلاق به صورت آنلاین
  • خلیل مرادی بعد از ظهر امروز در نشست خبری که در اداره ثبت‌احوال شهرستان قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته ثبت‌احوال اظهار کرد: در تقویم رسمی ایران، روز سوم دی‌ماه با عنوان روز سازمان ثبت‌احوال نام‌گذاری شده است و از زمان تأسیس این نهاد تاکنون ۹۸ سال می‌گذرد.

    به گزارش شهرکریمه وی با اشاره به نخستین سند هویتی که در سازمان ثبت‌احوال کشور به ثبت رسید، گفت: سوم دی‌ماه سال ۱۲۹۷، نخستین سند هویتی بانام فاطمه ایرانی صادر شد.

    مدیرکل ثبت‌احوال استان قم با اشاره به پیشینه سازمان ثبت‌احوال در قم، بیان کرد: ۱۹ دی‌ماه سال ۱۳۰۴ سازمان ثبت‌احوال در قم راه‌اندازی شد و نخستین سند هویتی به نام میرزا حسن خان سعیدی صادر شد که این سند هم‌اکنون در ثبت‌احوال قم نگهداری می‌شود.

    خلیلی، شمار اسناد هویتی که از بدو تأسیس ثبت‌احوال تاکنون در قم به ثبت رسیده است را یک‌میلیون و ۱۹۳هزار و ۳۴۲ برگه هویتی ذکر و تصریح کرد: اسناد و مدارک شهدا، علما و بزرگانی مانند شیخ عباس قمی، آیت‌الله مرعشی نجفی، امام موسی صدر، سید احمد خمینی، شهید دل آذر و شهید فهمیده نیز وجود دارد که در گنجینه آثار این نهاد نگه‌داری می‌شود.

    وی در بخش دیگری از سخنان خویش اهداف ثبت‌احوال را مورد اشاره قرارداد و گفت: ارائه بهترین خدمات به مردم ایران  از مهم‌ترین اهداف این نهاد است که در این راستا تمام اسناد مردم ایران در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور به‌صورت فایل اسکن شده نگهداری می‌شود و ۱۲۰ دستگاه و وزارتخانه می‌توانند از اطلاعات این سیستم بهره ببرند.

    مرادی بابیان اینکه در حال حاضر شناسنامه نوزادان، پس از ولادت در مدت‌زمان یک هفته صادر می‌شود، بیان کرد: سند هویتی نوزادان پس از یک هفته صادر و به آدرس پستی منزلشان ارسال می‌شود.

    مدیرکل ثبت‌احوال استان قم با تأکید بر اینکه آمار ازدواج و طلاق در ثبت‌احوال به‌صورت لحظه‌ای ثبت خواهد شد گفت: این طرح به‌صورت مشترک با سازمان ثبت‌اسناد کشور انجام می‌شود.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث داغ نامگذاری روی نوزادان بیان کرد: برخی افراد پس از تولد نوزادشان با مراجعه به ثبت‌احوال تقاضای گذاشتن نام‌های روی فرزندشان دارند که در فرهنگ عالی ثبت‌احوال چنین نامی وجود ندارد.

    خلیلی اضافه کرد: متقاضیان چنین نام‌هایی می‌توانند با مراجعه به سایت ثبت‌احوال کشور به آدرس https://www.sabteahval.ir/ نام موردنظر خود را وارد کنند تا در شورای عالی ثبت‌احوال مطرح و موردبررسی قرار بگیرد.

     مدیرکل ثبت‌احوال استان قم با تأکید بر اینکه برخی نام‌ها در دوران کودکی بسیار زیبا و جذاب است، گفت: ولی هنگامی‌که این افراد در عرصه اجتماع قدم می‌گذارند با نام خود مشکل پیدا می‌کنند.

    وی افزود: این نام‌ها می‌تواند افراد را به اختلالات روحی دچار کند که در این راستا مراجعات فراوانی برای تغییر نام به ثبت‌احوال داریم.

    خلیلی در بخش پایانی سخنان خویش،برنامه‌های گرامیداشت هفته‌ ثبت‌احوال را در قم مورد اشاره قرارداد و خاطرنشان کرد: شرکت در نماز عبادی – سیاسی جمعه، پاسخگویی به سؤالات مردم، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی، نشست با مسؤولان استانی، غبارروبی مزار شهدای سوم خرداد و بازدید از حوزه فقه و زندگی ازجمله برنامه‌های این هفته به شمار می‌رود.منبع: فارس قم

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.