×
×

ضرورت مشارکت کسبه در مرمت بازار کهنه قم

  • کد نوشته: 102526
  • مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم عنوان کرد: مشارکت همه دستگاه‌ها و به ویژه کسبه در مرمت بازار کهنه ضروری است.

    ضرورت مشارکت کسبه در مرمت بازار کهنه قم
  • به‌ گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهر کریمه، علیرضا ارجمندی در جلسه‌ای که با کسبه بازار کهنه درباره مشارکت در مرمت بازار برگزار شد، با اشاره به تفاهم‌نامه سه‌جانبه شهرداری، میراث‌فرهنگی و هیئت امنای بازار اظهار کرد: میراث‌ فرهنگی قم متعهد به مرمت سقف، شهرداری قم متعهد به بهسازی کف بازار و هیئت امنا و کسبه بازار، متعهد به مرمت قسمت‌های داخلی و نمای درهای ورودی مغازه‌ها شده‌اند.

     

    وی با قدردانی از مشارکت شهرداری در مرمت این بازار تاریخی شهر گفت: شهرداری قم با اصلاح زیرساخت‌ها و کف‌سازی بازار کهنه به تعهدات خود عمل کرده است.

     

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم اضافه کرد: حدود ۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی برای عملیات مرمت مجموعه تاریخی بازار قم شامل بازار کهنه، نو و تیمچه طبق تعهدات میراث‌فرهنگی در این تفاهم‌نامه اختصاص داده شده است.

     

    وی افزود: اقدام‌های مرمتی شامل استحکام بخشی پایه‌ها، سبک‌سازی، عایق‌کاری و مرمت بام، اندود کاهگل و کف‌پوش بام، مرمت پوشش استحفاظی تیمچه بزرگ، ساخت و مرمت درهای چوبی سنتی و نصب درب‌های تیمچه خواهد بود.

     

    ارجمندی با تاکید بر اهمیت مشارکت و همراهی کسبه در بازسازی بازار سنتی، مطرح کرد: سامان‌دهی بازار کهنه بیش از هر چیز نیازمند مشارکت کسبه دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی است.

     

    وی با اشاره به اهمیت بازار کهنه در هویت بخشی تاریخی به شهر، ابراز کرد: بازار کهنه قم برای سامان‌دهی و تبدیل آن به بازارچه دائمی صنایع‌دستی نیازمند تسهیلات و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی است.

     

    گفتنی است بازار کهنه قم با عمر بیش از حدود ۴۵۰ سال که قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه باز می‌گردد کارگاه‌های صنایع‌دستی ازجمله رنگرزی سنتی، چاقوسازی، خراطی، نجاری، منبت‌کاری و … در آن فعال است. این بازار در اواخر سال ۷۶ به ثبت ملی میراث‌ فرهنگی رسید.

     

    انتهای پیام/

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.