مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم گفت:ما افراد جویای کار در استان داریم اما از طرف دیگر نیروی کار کارگری کم داریم؛ اگر همین امروز کسی بخواهد وارد کار کارگری در استان قم شود ۱۲ هزار فرصت شغلی وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهرکریمه وحید وزیری راد روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران به مناسبت هفته کار و کارگر (پنجم تا یازدهم اردیبهشت‌ماه) بیان داشت: قم دارای یک میلیون و ۴۱۷ هزار نفر جمعیت است که از این میان ۳۹۰ هزار نفر جمعیت فعال به‌حساب می‌آیند و ۴۰ هزار نفر جویای کار هستند.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه در این موضوع، این است که ما افراد جویای کار در استان داریم اما از طرف دیگر نیروی کار کارگری کم داریم؛ اگر همین امروز کسی بخواهد وارد کار کارگری در استان قم شود ۱۲ هزار فرصت شغلی وجود دارد.

وی افزود در زمینه ساخت واحدهای مسکونی برای کارگران تلاش‌گر استان قم جدی هستیم و پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص انجام شده‌است تا با استفاده از ظرفیت‌های طرح نهضت ملی مسکن تعداد قابل توجهی از کارگران استان صاحب خانه شوند.

وی ادامه داد: همچنین به دنبال ورود شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)‌ به طرح‌های تولید قم به خصوص در زمینه دارو هستیم که با این کار علاوه بر افزایش سهم درآمدهای استان از فعالیت‌های اقتصادی، فرصت‌های شغلی متعددی نیز در بخش‌های تولیدی ایجاد خواهد شد.

وی افزود: در طول سال‌های اخیر از ظرفیت خیران در رابطه با توسعه خدمات مورد نیاز کارگران در بخش‌های مختلف به خصوص حوزه درمان،‌ به خوبی استفاده شد و اکنون توسعه زیرساخت‌ها و خدمات قابل ارائه در بیمارستان امام رضا(ع)‌ در دستور کار است.

وزیری راد در بخش دیگری از سخنان خود به اقدام‌های انجام شده برای توسعه مشاغل خانگی در قم اشاره کرد و گفت:‌ در این رابطه ۶۲ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت و همچنین با برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا تلاش شد تا بازار خوبی برای تولیدات این بخش در استان ایجاد شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم گفت: باید انگیزه و رغبت به کار در واحدهای تولیدی در میان افراد جویای کار تقویت شود چرا که صنعت قم مسیر رو به رشدی را طی می‌کند و با پرداخت ۷۹۹ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ و همچنین حجم قابل توجهی دیگر از اعتبارات در قالب تسهیلات تبصره ۱۶، فضای اشتغال خوبی در استان ایجاد شده‌است.

وی بیان داشت: در زمینه هدفمندی یارانه‌ها نیز اداره کل تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی استان برای جلوگیری از رفت‌وآمد مردم میان دستگاه‌های مختلف، یک ساختمان مجزا را برای رسیدگی به مسائل مورد نظر متقاضیان اختصاص داد و به تسهیل امور در این خصوص پرداخت.

وی ادامه داد: اقدام‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت به اندازه‌ای مورد توجه قرار گرفت که تقدیر وزارت‌خانه را در پی داشت، همچنین این اداره کل توانست در ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های متولی موفق عمل کند.

۱۰۰ واحد صنعتی در قم عارضه یابی شد
مسئول بسیج کارگران و کارخانجات استان قم نیز در این نشست رسانه‌ای گفت: سال گذشته به همت این سازمان مسائل بیش‌از ۱۰۰ واحد صنعتی استان در بخش‌های مختلف شامل امور بانکی، بیمه‌ای، مالیات و سایر موارد عارضه یابی و مشکل ۳۵ واحد حل شد که تثبیت اشتغال برای ۵۰۰ نفر را به دنبال داشت.

سرهنگ پاسدار علی والایی صمد افزود: از جمله‌ طرح‌های مهم بسیج کارگران و کارخانجات سپاه قم، طرح شهید کریمی است که در راستای رفع موانع تولید و تسهیل‌گری امور انجام می‌شود و اجرای آن طی سال گذشته به نتایج خوبی که به برخی از آن‌ها اشاره شد، انجامید.

وی ادامه داد: سازمان بسیج کارگران و کارخانجات علاوه بر این در زمینه‌های گسترده و متنوعی دیگری نیز فعالیت دارد که از جمله آن می‌توان به بحث توزیع بسته‌های معیشتی اشاره کرد، در همین رابطه در ایام کرونا بیش از سه‌هزار بسته معیشتی توسط این سازمان میان کارگران استان توزیع شد.

وی تاکید کرد:‌ با فرهنگ سازی که توسط بسیج کارگران و کارخانجات استان در زمینه توزیع بسته‌های معیشتی صورت گرفت،‌ اکنون تعداد قابل توجهی از واحدهای تولیدی و صنعتی فعال در قم،‌ به صورت مستمر اقدام به توزیع این بسته‌ها میان کارگران خود می‌کنند.

والایی صمد همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ کار و تولید در میان دانش‌آموزان و دانشجویان گفت: در همین رابطه این سازمان ( در قالب طرح راهیان پیشرفت) زمینه حضور بیش از ۲ هزار دانش‌آموز و دانشجو در واحدهای صنعتی و تولیدی استان به منظور آشنایی با فضای کار و راهکاری ورود به این عرصه‌ را،‌ فراهم کرد.

وی افزود: از دیگر طرح‌هایی که توسط سازمان بسیج کارگران و کارخانجات انجام می‌شود،‌ طرح شهید برونسی است که در راستای کمک به ارتقا کیفیت و همچنین افزایش سطح تولید و توزیع کالاهای ایرانی ساخته شده در واحدهای صنعتی و نیز فرهنگ سازی برای استفاده هرچه بیشتر از محصولات ساخت داخل در میان اقشار مختلف مردم،‌ دنبال می‌شود.

وی همچنین به برنامه‌های تدارک دیده شده برای گرامی داشت هفته کار و کارگر توسط بسیج کارگران و کارخانجات استان قم نیز اشاره کرد و گفت: حضور در بارگاه امام راحل و تجدید پیمان با آرمان‌های ایشان،‌ برگزاری آیین بزرگداشت ۱۰۰ شهید کارگر استان، برگزاری آیین تقدیم واحدهای مسکونی کارگری به متقاضیان،‌ فراهم کردن امکان بازدید دانش‌آموزان و دانشجویان از واحدهای صنعتی استان، اهدا خون، عطر افشانی مزار شهدا، حضور گسترده کارگران در نماز جمعه، برپایی میز خدمت و همچنین برگزاری مراسم تجلیل از کارگران و زحمت‌کشان عرصه کار و تولید از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده توسط این سازمان به مناسبت هفته کار و کارگر است.

رئیس کانون کارگران ساختمانی قم نیز در این جلسه گفت:‌ استان به عنوان نمونه کشوری برای موضوع رتبه‌بندی کارگران انتخاب شده‌ که در همین رابطه اقدام‌های لازم برای رتبه‌بندی ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از آرماتوربندها و نیز ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از برقکاران استان انجام شده‌است.

عباس شیری در ادامه سخنان خود به فعالیت‌های جهادی انجام شده در حوزه کارگری استان نیز پرداخت و افزود: توزیع ۳۱ هزار بسته معیشتی میان کارگران در ایام کرونا،‌ مرمت و بازسازی ۲۲ واحد مسکونی و اعطای ۲۲ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان از جمله این فعالیت‌هاست.

وی ادامه داد:‌ تلاش می‌کنیم با همراهی وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی، شرایط بهره‌مندی از بیمه تامین اجتماعی برای کارگران ساختمانی استان که در صف صدور آن هستند را تسهیل کنیم و در این زمینه اقدام‌های خوبی برای سرعت بخشیدن به کار، انجام شده‌است.