×
×

عزم جدی برای بهبود وضعیت چاپ و نشر وجود ندارد

  • کد نوشته: 12541
  • به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، همه ما در دوران کودکی وقتی که مادران ما با قصه وکتاب‌های داستانی ما را سرگرم می‌کردند، آرزو می‌کردیم که روزی خودمان بتوانیم کتاب را دست دریافت کنیم و آن را بخوانیم و شاید خیلی از ما روز اولی […]

    عزم جدی برای بهبود وضعیت چاپ و نشر وجود ندارد
  • عزم جدی برای بهبود وضعیت چاپ و نشر وجود نداردبه گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، همه ما در دوران کودکی وقتی که مادران ما با قصه وکتاب‌های داستانی ما را سرگرم می‌کردند، آرزو می‌کردیم که روزی خودمان بتوانیم کتاب را دست دریافت کنیم و آن را بخوانیم و شاید خیلی از ما روز اولی که به کتابخانه مراجعه کردیم را به یاد دارا باشیم. کتاب‌خانه محلی برای تفکر و رشد هست و همه روزه اشخاص زیادی برای گرفتن کتاب و مطالعه به کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنند.

    در این روز‌ها که شاهد افزایش نرخ کاغذ و در پی آن افزایش نرخ کتاب هستیم، کتاب‌خانه‌ها خوب ترین مرجع برای دریافت کتاب مدنظر ما هست. وقتی که در راهروی کتاب‌خانه در جست و جوی کتاب مد نظر خود هستیم ممکن است با فقدان آن کتاب و یا با نسخه قدیمی آن رو به رو شویم و یا سر انجام کتاب مد نظر را پیدا نکنیم البته راهکار‌های زیادی برای پشتیبانی از کتاب و کتاب‌خانه‌ها پیشنهاد و اجرا شده اند اما دو مرتبه هم شاهد این فقدان در کتاب خانه‌ها هستیم.

    کامران شرفشاهی نویسنده و مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر در صحبت با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد پشتیبانی از کتاب و کتابخانه‌ها اظهار کرد: متاسفانه در شرایطی قرار داریم که تورم، سودجویی دلال‌ها و احساس مسیولیت نکردن مسئولین باعث شده تا بیشتر از هر زمان دیگری عرصه برای اهل کتاب تنگ شود  البته راه از بیراهه تماما مشخص هست اما پرسشی که ذهن همه را به خود مشغول کرده این هست که به چه سبب یک عزم جدی برای بهبود وضعیت فرهنگی بویژه وضعیت چاپ و نشر وجود ندارد.

    وی اضافه کرد: تنها امیدی که در این میان وجود دارد حضور پر رنگ مردم و کوشش آنان برای اهدای کتاب به کتابخانه‌ها، دوستان و همکاران خود هست تا سهمی در رونق و پشتیبانی از کتاب خانه‌ها، کتاب خوانی و گردش کتاب در جامعه دارا باشند.

    شرفشاهی در مورد کم بودن و یا فقدان کتاب در کتابخانه‌ها گفته بود: این مساله به مسئولانی که در سازمان‌ها و نهاد‌های فرهنگی مشغول به کار هستند، برمی شود که متاسفانه بعضی از آن‌ها طبق ارتباطات روی کار آمده و قدرت تشخیص این کار را ندارند. برای نمونه وقتی که به کتابخانه دکتر حسابی مراجعه کردم شاهد وجود بیشتر از ۱۰ نسخه از بعضی کتاب‌ها در قفسه‌ها بودم و وقتی که علت را جویا گردیدم به من جواب دادند که در روز‌های انتهایی دوره رئیس جمهوری یکی از شخصیت ها، عجله‌ای برای بازنمایی این کتابخانه داشتند به همین علت شبانه و از یک کتاب فروشی برای این کتابخانه، کتاب تهیه کردند که تنها در قفسه‌ها کتاب باشد.

    وی بابیان اینکه مثل چنین کتابخانه‌هایی زیاد هست،بیان کرد: گاهی مسئولان فرهنگی از  یک یا دو کتاب فروشی منحصرا کتاب  خریداری می‌کنند و عنایتی به بحث نظرسنجی از اعضا ندارند که این مبحث علت رویگردانی از کتابخانه‌ها می‌شود.

    کتاب نیازمند پشتیبانی های اصولی هست

    هادی خورشاهیان نویسنده  شاعر و مترجم در مورد پشتیبانی از کتاب و کتابخانه‌ها گفته بود: ما از چیزی پشتیبانی می کنیم که نهاد و دولت روی آن دست گذاشته هست؛ ما هر سوژه ای را که به این شکل از آن پشتیبانی کردیم جواب عکس حتی در سطوح ملی گرفتیم.

    پشتیبانی ما از کتاب به این چنین هست که برای نمونه وزارت ارشاد در طرح پاییز تخفیف برای خرید کتاب به مخاطب های عرضه می‌دهد که در این طرح  مردم زیادتر به سراغ کتاب‌های بازاری یعنی کتاب‌هایی که در روز‌های سال مخاطب های زیادی دارند و یا کتاب‌هایی با کیفیت پایین  می‌روند.

    خورشاهیان اضافه کرد: فرض کنید که معلم یک کلاس ۳۰ نفره هستید پس نباید برای تعلیم بین محصلین تبعیضی قائل شوید، ولی وقتی که قرار بر مسابقه هست باید محصلین خوب و برگزیده را انتخاب نماییم در نتیجه اگرقصد پشتیبانی از کتاب را داریم نباید از این طرح‌ها در کتاب فروشی‌ها استفاده نماییم لکن باید از کتاب‌ها به شکل دیگری پشتیبانی نماییم.

    این نویسنده با تاکید بر اینکه این چنین طرح‌ها که برای پشتیبانی از کتاب برگزار می‌شود در حقیقت پشتیبانی از کتاب نیست لکن پشتیبانی از مخاطب هست،بیان کرد: این کار از نظر من درست نیست.

    وی دنبال کرد: این روز‌ها تلویزیون برای علاقه‌مند کردن مردم به ویژه محصلین برنامه‌هایی برای معرفی کتاب با متحرک کردن عکس ها برای خواندن کتاب پخش می کند که کار بسیار خوبی هست. درواقع باید از محتوای مناسب و نرمال پشتیبانی و آن را تبلیغ کنیم که  یکی از این روش‌ها معرفی کتاب در برنامه‌های تلویزیونی، رادیویی، نمایشگاه‌های مختلف، کتاب خانه مدرسه ها و… خورشاهیان درخصوص کم بودن یا فقدان کتاب در کتابخانه‌ها اظهار کرد: با مسئول یکی از فرهنگسرا‌های سطح شهر در مورد جدید نبودن کتاب‌ها در بخش کودکان اظهار کردم که اگر کتاب‌ها جدید نباشند، کودکان نیز علاقه خود را از دست می‌دهند که در جواب اظهار کرد نزدیک به چهار سال هست که شهرداری بودجه‌ای برای خرید کتاب ندارد.
    وی گفته بود:مبحث کم بودن یا فقدان کتاب به بودجه‌ها برمی شود و باید خیران و دولت در بخش کتاب مشارکت کنند.

    شهرداری‌ها، وزارت ارشاد و محور پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید بودجه‌های تنظیم کرده و کارشناسان این زمینه کتاب‌های مناسب سن آن بخش را تعیین و به کتابخانه‌ها تزریق کنند. خورشاهیان اظهار کرد: در کمال خوشبختی وقتی که به کتابخانه‌ها و فرهنگ سرا‌ها حتی در شهر‌های دیگر مراجعه می‌کنم، نوجوانان و جوانان زیادی را مشغول مطالعه می‌بینم و در نمایشگاه‌های کتاب نیز شاهد خرید زیاد کتاب در بخش کودکان هستیم.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.