به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری شهرکریمه، حجت الاسلام سید محمد حسین هاشمیان، مدیر گروه مدیریت راهبردی دانشگاه باقر العلوم(ع) در نشست هم اندیشی «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» که از طرف مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و سایر مرکز علمی در سالن جلسات دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد اظهار داشت: به نظر من اگر […]

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری شهرکریمه، حجت الاسلام سید محمد حسین هاشمیان، مدیر گروه مدیریت راهبردی دانشگاه باقر العلوم(ع) در نشست هم اندیشی «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» که از طرف مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و سایر مرکز علمی در سالن جلسات دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد اظهار داشت: به نظر من اگر بخواهیم موضوع سیاستگذاری حجاب را بهتر بفهمیم مثل سایر مسائلی که نظام سیاستگذار با آن مواجه می‌شود، مهم‌ترین گام فهم دقیق مسئله و چگونگی صورت بندی آن است و اینکه ما چگونه مدلسازی و صورت بندی می کنیم.

وی در ادامه افزود: دینداری به اصطلاح سوپرمارکتی که در فضای باز و رسانه و در بین جوانان و نوجوانان شدت بیشتری پیدا می کند یکی از زمینه های بدحجابی امروز و علت اصلی آن زمینه سیاسی و اقتصادی بی‌حجابی و گردش اقتصادی این سنخ از پوشش ها و مد لباس ها برای برخی از افراد است.

مدیر گروه مدیریت راهبردی دانشگاه باقر العلوم(ع) خاطر نشان کرد: من از مدلی که آقای سهیل عنایت الله تحت عنوان مدل تحلیل لایه علت ها آورده است استفاده می‌کنم تا فهم دقیق تری از لایه های مختلفی که مسئله حجاب در ایران امروز دارد را پیدا کنیم و باید ها و نباید های آن را استخراج و تبیین کنیم.

حجت الاسلام هاشمیان بیان داشت: در زمینه سیاسی خیلی افراد بر این اعتقاد هستند که مسئله حجاب یک‌ سویه سیاسی پیدا کرده است و در ایران امروز یک نوع بازنمایی از مخالفت و مقاومت در برابر نظام سیاسی کشور شکل گرفته است.

وی در ادامه افزود: در لایه حجاب دستگاه‌های ایدئولوژیک حاکمیتی کشور ما به شدت ضعیف عمل می کنند و در فضای رسانه ای کشور ضعف شدیدی نسبت به فضای هنر و سینما داریم؛ همچنین در نهاد خانواده، نهاد مدرسه، نهاد دین و حوزه های علمیه ضعف های قابل توجهی داریم که در وضعیت موجود بی حجاب امروز، برای همه اینها می شود سهم قائل شد.

مدیر گروه مدیریت راهبردی دانشگاه باقر العلوم(ع) خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در سیاست گذاری حجاب تاکنون قوی وارد عمل نشده‌ایم و در مواجهه با پدیده بد حجابی و بی عفتی که در فضای مجازی بازنمایی می شود به شدت عمل نامناسبی داریم.

در کشور «عفاف و حجاب» خط مشی مشخصی ندارد

حجت الاسلام هاشمیان بیان داشت: ما برای سیاست و خط مشی یک سری کارکردهایی را قائل هستیم که مهمترین کارکردهای آن هماهنگ کننده دستگاه ها و فعالیت های مختلفی است که در بخش های مختلف حاکمیت انجام می پذیرد و متاسفانه در مسئله حجاب خط مشی این‌چنینی نداریم.

مدیر گروه مدیریت راهبردی دانشگاه باقر العلوم(ع) در ادامه افزود: نمی‌شود که وزارت ارشاد انقلاب اسلامی جشنواره فیلم فجر برگزار کند و فرش قرمز بیندازد؛ اما از سمت دیگر آخرین مدهای لباس ها را مشاهده کنیم و چند صد متر پایین تر نیروهای انتظامی خود را برای مقابله با بدحجابی تکلیف کنیم؛ چراکه این امر به نوعی شلختگی، از هم پاشیدگی و عدم انسجام خط مشی است؛ درحالی که خط مشی مشخص، جهت دهنده و وحدت آفرین است و تلاش های مختلف نظام حاکمیتی را کنار هم قرار می دهد.

حجت الاسلام هاشمیان خاطر نشان کرد: متاسفانه در کشور ما در لایه رسانه با سیاستی به پیش رفته و چیزی را الگو قرار می دهیم که در میدان واقع انتظار داریم که نیروی انتظامی الگوهای به وجود آمده از نتایج آموزشی رسانه ها را جمع و جور کند.

مدیر گروه مدیریت راهبردی دانشگاه باقر العلوم(ع) با اشاره به بازی نهنگ آبی که دختران مرتکب خودکشی می شدند اظهار داشت: این بازی نشان داد که مهمترین پدیده برای انسان که هستی و وجود را درک می کند مرگ است؛ یعنی شما با مرگ نمی توانی شوخی کنی در حالیکه دختران با مرگ شوخی می کردند و فیلم خودکشی خود را فیلمبرداری می کردند و این نشانگر این است که ما با یک نوع نگاه متفاوت به جهان هستی طرف هستیم.

حجت الاسلام هاشمیان بیان داشت: آخرین لایه ای که ما کمتر به آن می‌پردازیم؛ درحالی که مهمترین لایه است، لایه استعاره و اسطوره است و باید معلوم شود که استعاره ها و اسطوره های ما چه کسانی هستند و متغیرهای مختلفی مخصوصاً با پیوند با رسانه برای زنان امروز، استعاره و اسطوره پردازی می کنند که نمونه بارز آن برنامه عصر جدید است که در آن دختران نینجا را الگوی زنان قرار می دهد.

مدیر گروه مدیریت راهبردی دانشگاه باقر العلوم(ع) در پایان اظهار داشت: در لایه اجتماعی یکی از ظرفیت های بسیار مهمی که ما باید بر آن دقت کنیم نظریه لیپسکی است که مقاله ای تحت عنوان بروکرات های کف خیابان دارد و ما متاسفانه از توانمندسازی مجریان فرهنگی که در لایه عملیات یک خط مشی را اجرا می کنند غفلت کرده ایم.

[ad_2]

منبع
[email protected]