حجت‌الاسلام حمید الهی دوست در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه معنویت تعاریف مختلفی دارد و لفظی با این عنوان مستقیما در مراجع دینی نیامده است، اظهار کرد: اگر منظور از معنویت وجود جهان ماورای ماده باشد، بر طبق مراجع دینی چنین جهانی وجود دارد و خدا، ملائکه، روح، عالم برزخ و معاد […]

تکامل معنویت بسته به دین است

حجت‌الاسلام حمید الهی دوست در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه معنویت تعاریف مختلفی دارد و لفظی با این عنوان مستقیما در مراجع دینی نیامده است، اظهار کرد: اگر منظور از معنویت وجود جهان ماورای ماده باشد، بر طبق مراجع دینی چنین جهانی وجود دارد و خدا، ملائکه، روح، عالم برزخ و معاد در جهان ماورای ماده قرار دارند.
وی اضافه کرد: اگر معنویت را به معنای اعتقاد به امور ماورایی موردنظر داشته باشیم، مراجع دینی ما را تشویق می‌کنند تا به عالم غیب، خدا و ملائکه ایمان بیاوریم و خود معارف دینی نیز امر ماورایی است؛ در نتیجه می‌توان اظهار کرد حقایق ماورایی و اعتقاد و شناخت نسبت به آنان در تشریح معنویت می‌گنجد.
مدیر گروه تفسیر و علوم قرآنی مرکز آموزش‌های تخصصی حوزه علمیه اصفهان دنبال کرد: معنویت را به معنای مسائل اخلاقی نیز می‌توان در نظر گرفت که در فرهنگ دینی ما به شاخه‌های مختلفی مثل اخلاق فردی، اجتماعی، بندگی، زیست محیطی و … قسمتی از مسائل اخلاقی از طریق عقل فهم می‌شود و قسمتی از این مسائل را نیز شارع بیان می‌کند.
الهی دوست اضافه کرد: اگر معنویت را سبک زندگی مبتنی بر اخلاق تشریح کنیم، فرهنگ دینی ما بر آن صحه گذارده است و در این مفهوم، معنویت قسمتی از دین شمرده می‌شود. در حقیقت دین از سه بخش اعتقادی، اخلاقی و رفتاری متشکل است.
وی افزود: فهم عقل از مسائل، بسیار کلی است و گرچه عقل یکی از مراجع دینی ما به حساب می‌آید، ولی تنها مرجع نیست. عقل به طور کلی می‌تواند آدم را از مضرات بر حذر دارد، ولی برای مثال اگر آدم نداند غذایی برای او ضرر دارد یا نه، عقل نیز در اینجا نمی‌تواند چیزی را تشخیص دهد.

عقلانیت و دین؛ پایه‌های تشکیل دهنده معنویت

این استاد حوزه گفته بود: آدم برای شناخت شاخص‌ها و مصادیق زیست معنوی باید از دین و عقل توأمان کمک بگیرد. در حقیقت یک پایه سبک زندگی معنوی را دین تشکیل می‌دهد و زیادی از معارف ریشه وحیانی دارد که اگر کسی آنان را نادیده بگیرد، قادر به فهم حقایق ماورایی نیست. تا دین نباشد، گفت وگو از معنویت ناقص می باشد و معنویت به امری تک بعدی مبدل می‌شود.
وی در مورد ارتباط و نسبت میان معنویت و تجدد اظهار کرد: دین خطوط قرمزی را مشخص نموده است که آدم در عین رعایت آنان می‌تواند از مظاهر زندگی پیشرفته نیز بهره‌مند گردد.
  الهی دوست تصریح نمود: علاوه بر دین، عقلانیت نیز یکی از پایه‌های معنویت را تشکیل می‌دهد و فرامین دینی هیچ‌گاه خلاف عقلانیت نیست. در مواردی که عقل ساکت است و توان اظهار نظر ندارد، دین به مساله ورود می‌کند.
انتهای پیام