×
×

علم و اخلاق در حوزه‌های علمیه باید در حد اعلی باشد – پایگاه خبری شهرکریمه | اخبار ایران و جهان

  • کد نوشته: 34574
  • [ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در در پیام تصویری به آئین بازگشایی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: آیه ۱۲۲ سوره توبه با صراحت بیان می‌کند که پیامبر (ص) دستور تشکیل حوزه علمیه دادند. خداوند دستور داد که عده‌ای در مدینه تعلم در دین پیدا کنند و زمانی که مجاهدان به سوی آن‌ها […]

    علم و اخلاق در حوزه‌های علمیه باید در حد اعلی باشد – پایگاه خبری شهرکریمه | اخبار ایران و جهان
  • [ad_1]

    به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در در پیام تصویری به آئین بازگشایی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: آیه ۱۲۲ سوره توبه با صراحت بیان می‌کند که پیامبر (ص) دستور تشکیل حوزه علمیه دادند. خداوند دستور داد که عده‌ای در مدینه تعلم در دین پیدا کنند و زمانی که مجاهدان به سوی آن‌ها بازگشتند، به آنان تعلیم دهند.

    به گفته آیت‌الله مکارم‌شیرازی، تعلیم پیامبر (ص) و امام علی (ع) در مسجد صورت می‌گرفت که این مساله تا زمان امام باقر و امام صادق (ع) ادامه داشت که حوزه علمیه شیعه گسترش عظیم پیدا کرد؛ پس از این حضرات مرحوم شیخ طوسی اولین نفری بودند که حوزه علمیه نجف را تأسیس کردند و در سایر شهرستان‌ها این روند توسعه یافت و سپس این حوزه در قم تشکیل شد.

    این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: این میراث بزرگ، از زمان پیامبر اکرم (ص) برای ما باقی مانده است، حوزه علمیه سند افتخار ما است؛ اگر حوزه علمیه نباشد، اسلام به تدریج محو می‌شود.

    وی با تاکید بر اینکه سه موضوع مهم را در حوزه امروز نباید فراموش کرد، گفت: امروز شرایط بسیار سختی است و اگر می‌توان حوزه را به شکل حضوری و لو کم برگزار شود، باید این کار انجام شود؛ خود بنده تصمیم گرفتم که دروس با ۱۰ نفر تشکیل و ضبط شود.

    حوزه علمیه در صورت امکان باید حضوری تشکیل شود

    این مرجع تقلید ادامه داد: این دروس باید با رعایت همه شئونات بهداشتی دنبال شود و اگر این این روند نشد، نوبت به حوزه مجازی می‌رسد، پس تا امکان دارد حوزه علمیه را باید حضوری تشکیل داد.

    آیت‌الله مکارم‌شیرازی اظهار کرد: نکته دوم اینکه اگر حوزه هم مجازی شد، روی حضور و غیاب دقت بسیاری انجام شود و نباید کلاس‌ها به شکلی برگزار شود که قید و بندی برای حضور وجود نداشته باشد.

    وی یادآور شد: نکته سوم این است که مسائل اخلاقی در حوزه‌های مجازی کم‌رنگ نشود و طلاب باید در کلاس‌های مجازی یا حضوری حتماً روی شرح احادیث و مسائل اخلاقی تمرکز داشته باشند.

    آیت‌الله مکارم‌شیرازی متذکر شد: حوزه علمیه به ۲ عنصر علم و اخلاق استوار است. همان‌گونه که علم باید در حد اعلی باشد، تقوا و اخلاق نیز باید در حد اعلی باشد.

    این مرجع تقلید عنوان کرد: بنده از صمیم دل برای همه شما دعا می‌کنم و مسئول حوزه‌های علمیه کشور و شورای عالی حوزه را دعا می‌کنم که در این شرایط سخت آبروی حوزه علمیه را حفظ کنند.

    وی گفت: در شهرستان‌ها نیز باید مدیران حوزه علمیه شهرستان‌ها با همین برنامه‌ها خودشان را هماهنگ کنند و چنان شود که در آن شهرها هم مثل قم حوزه علمیه حضوری در صورت امکان و اگر امکان ندارد با رعایت همه موازین بهداشتی و آموزشی و اخلاقی کلاس‌ها برگزار شود.

    این مرجع تقلید در پایان بیان کرد: دعای امام زمان (عج) نیز شامل حال حوزه‌های علمیه است.

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.