مدیر مرکز حرکت‌های جهادی بسیج سازندگی استان قم از اعزام ۱۰۰۰ جهادگر قمی در نوروز ۱۴۰۱ به ۹ استان کشور خبر داد.

علی اخلاصمند مدیر مرکز مطالعات و هدایت حرکت‌های جهادی بسیج سازندگی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار شهرکریمه، کار جهادی را فعالیتی برخواسته از ایمان و اشتیاق جوانان برای خدمت به مردم دانست و اظهار کرد: نیروهای جهادی به صورت خودجوش و مردمی کارهای اجتماع روی زمین مانده‌ را در زمینه‌های مختلف انجام می‌دهند.

 

وی با بیان اینکه امروز نوع محرومیت‌ها تغییر کرده است، ابراز کرد: با توجه به اینکه امروز نزدیک به ۷۰درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کنند، محرومیت‌ها حتماً نداشتن آب و جاده و مدرسه نیست بلکه نیروهای جهادی در مسائل و مشکلات روز مردم که توانایی حل کردن آن‌ را ندارند، ورود می‌کنند و نقش واسطه و تسهیل‌گری را انجام می‌دهند.

اخلاصمند اضافه کرد: ارزش‌ و اهمیت ویژه کار جهادی در اخلاص، دیده نشدن، خدمت به محرومین و خودسازی در کار است؛ خودسازی در نیروهای جهادی اولویت اول است.

 

وی با اشاره به اینکه بسیج سازندگی در سال ۱۳۷۹ به دستور مقام معظم رهبری با محوریت گروه‌های جهادی تشکیل شد، عنوان کرد: بسیج سازندگی در کنار محرومیت زدایی، مأموریت‌های دیگری در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی، عمران و زیرساخت و… دارد که با کمک گروه‌های جهادی انجام می‌شود.

 

مدیر مرکز حرکت‌های جهادی بسیج سازندگی قم ادامه داد: گروه‌های جهادی استان قم در زمینه‌های مختلف فنی و عمرانی، فرهنگی و اجتماعی، سلامت و درمان، اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی و تعلیم و تربیت مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: فعالیت در حوزه کشاورزی و دامپروری، مشاوره حقوقی، آسیب‌های اجتماعی اعم از فعالیت در زندان‌ها، حاشیه شهر، مراکز اعتیاد و… از دیگر برنامه‌هایی است که توسط گروه‌های جهادی استان انجام می‌شود.

 

اخلاصمند تصریح کرد: در حال حاضر ۶۳۰ گروه جهادی از استان قم در سامانه اطلس ثبت شده است که بیش از ۵۰٪ گروه‌ها در طول سال فعال هستند که در سه رده عادی، فعال و ویژه تقسیم‌بندی شده‌اند.

 

وی با اشاره به قرارگاه‌های جهادی اعلام کرد: دو قرارگاه پهنه‌ای در استان قم به زودی راه‌اندازی خواهند شد که کلیه گروه‌های جهادی ذیل این قرارگاه‌ها سازماندهی خواهند شد؛ هرکدام از این قرارگاه‌های پهنه‌ای نیز بین ۳ تا ۸ قرارگاه منطقه‌ای را مدیریت خواهند کرد.

 

مدیر مرکز حرکت‌های جهادی بسیج سازندگی قم در رابطه با گروه‌های تخصصی جهادی تشریح کرد: بالغ بر ۵۰ گروه جهادی متخصص در عرصه پزشکی، کشاورزی، دامپروری، رسانه‌، حقوقی و مشاوره، فنی و عمرانی فعالیت می‌کنند.

وی در خصوص فعالیت‌ گروه‌های جهادی قم در سیل قلعه گنج بیان کرد: قرارگاه حضرت معصومه (س) با اعزام دو تیم ۳۰ نفره جهادی در ۲بازه زمانی یک هفته‌ای به قلعه گنج کرمان فعال شد و در زمینه حفر چاه فاضلاب، تعمیر مرمت سقف منازل سیل‌زده خدمت‌رسانی کردند.

 

اخلاصمند با بیان اینکه در نوروز امسال، ۳ قرارگاه و ۱۱ گروه جهادی در ۹ استان اردو دارند اظهار کرد: اولین قرارگاه حضرت معصومه (س) با حضور ۱۰۰ نیروی جهادی در بندر امام خمینی (ره) خوزستان برای ساخت منازل مسکونی برای محرومین تشکیل خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: دومین قرارگاه حضرت معصومه (س) در کوهدشت شمالی استان لرستان جهت ساخت ۲ مدرسه ابتدایی و برنامه‌های فرهنگی و پزشکی تشکیل خواهد شد که ۶۰ نفر به این منطقه اعزام خواهند شد.

 

مدیر مرکز حرکت‌های جهادی استان گفت: قرارگاه جهادی عهد خدمت بسیج دانشجویی در هلیلان ایلام تشکیل می‌شود که حدود ۳۵۰ دانشجو در یک هفته مشغول فعالیت در زمینه ساخت سرویس بهداشتی، تعمیر منازل محرومین و آب‌رسانی فعالیت خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: قرارگاه حضرت فاطمه زهرا (س) در قنوات و قمرود استان قم تشکیل خواهد شد که ۱۰۰ دانشجوی خواهر برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و پزشکی را برگزار خواهند کرد.

 

اخلاصمند در پایان یادآور شد: دیگر گروه‌های جهادی نیز در نوروز ۱۴۰۱ به استان‌های هرمزگان، لرستان، کرمان و کردستان اعزام می‌شوند که در کل تعداد نفرات اعزامی نوروز امسال برای فعالیت‌های جهادی به هزار نفر می‌رسد.

 

انتهای پیام/

  • نویسنده : مجتبی امیرفرزانه