×
×

غدیر؛ رسالت ما و رسانه- اخبار دین ، قرآن و اندیشه – اخبار فرهنگی شهرکریمه

  • کد نوشته: 33514
  • [ad_1] خبرنگار شهرکریمه– دکتر عامری واقعه غدیر نقش سرنوشت سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشته است. واقعه ای که طی آن پیامبر اسلام(ص) مهمترین ماموریت خود را به انجام رساند. ماموریتی که انجام آن مساوی بود با تبلیغ رسالت، و کوتاهی از آن به منزله از بین رفتن زحمات چندین ساله پیامبر اکرم(ص) وبی […]

    غدیر؛ رسالت ما و رسانه- اخبار دین ، قرآن و اندیشه – اخبار فرهنگی شهرکریمه
  • [ad_1]

    خبرنگار شهرکریمه– دکتر عامری

    واقعه غدیر نقش سرنوشت سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشته است. واقعه ای که طی آن پیامبر اسلام(ص) مهمترین ماموریت خود را به انجام رساند. ماموریتی که انجام آن مساوی بود با تبلیغ رسالت، و کوتاهی از آن به منزله از بین رفتن زحمات چندین ساله پیامبر اکرم(ص) وبی نتیجه ماندن فداکاریهای مسلمانان صدر اسلام بود. ماموریتی که در آن پیامبر اکرم (ص) به طور رسمی نه تنها جانشین خود که جانشینان پس از خویش را یک به یک به نام از امام علی و امام حسن و امام حسین علیهم السلام و ۹ امام دیگر که از نسل اباعبدالله الحسین(ع) بودند را معرفی کردند.

    در آیه سوم سوره مائده خداوند می فرماید: «الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا»؛ «امروز آیین شما را برای شما به کمال رساندم ونعمت خود را بر شما تمام کردم واسلام را برای شما پسندیدم وبرگزیدم» همچنین در آیه ۶۷ سوره مائده نیز می‌فرماید«یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک وان لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس »«هان ای پیامبر! آنچه را که از سوی پروردگارت به تونازل شده است، تبلیغ کن واگر چنان نکنی، پیام و رسالت او را انجام نداده ای و خداوند تو را از مردم حفظ می فرماید”

    همه مفسران متفق القول هستند که این آیه درباره فضیلت علی ابن ابیطالب (ع) نازل شده است و چون این آیه نازل شد، پیامبر دست علی (ع) را گرفت و فرمود:«هر که من مولای اویم، این علی مولای اوست، خدایا! هر که او را دوست می دارد، دوست بدار و هر که او را دشمن می دارد، دشمن شمار”

    رویداد عظیم اعطای رسمی مقام ولایت و امامت بر علی(ع) در سرزمین «غدیر خم» رخ داد و از این رو، به این نام در تاریخ ماندگار شد. این سرزمین در نزدیکی «جُحفه»، یکی از میقات‌های اطراف حرم مکّه واقع شده است. جُحفه، دهکده‌ای بزرگ است که در راه مکّه و مدینه قرار گرفته و محل جدایی حاجیان مدینه، مصر، عراق و نَجد از دیگر حجاج است.اما باید گفت که غدیر، یک رخ داد تاریخی صرف یا تنها یک گذرگاه جغرافیایی نیست، بلکه یک سرفصل اعتقادی است که درون مایه همه طاعت‌ها از آن منشأ می‌گیرد، رسالت همه پیامبران در آن مفهوم می‌یابد، و همه رشدها و تعالی‌ها از آن‌جا آغاز می شود. از این رو، شناخت غدیر، و ابلاغ رسالت آن از ضروری‌ترین وبنیادی ترین شناخت‌های اعتقادی است. امام رضا(ع) در کلامی زیبا درباره شناخت غدیر فرموده‌اند: «به خدا سوگند، اگر مردم ارزش روز غدیر را شناخته بودند، روزی ده بار، فرشتگان با آنان مصافحه می‌کردند، و اگر به درازا کشیدن سخن برای من ناگوار نبود، درباره ارج‌مندی این روز و فضیلت‌هایی که خداوند متعال به کسانی داده که آن را شناخته‌اند، چنان بسط سخن می‌دادم که به شمار نیاید”

    در روز غدیر پیام رسالت برای نبی گرامی اسلام (ص) با ابلاغ پیام خداوندی با اکمل درجه به اتمام رسید و گام بعدی وظیفه و رسالت منوط به وفاداری و کار رسانه ای امت واگذار شد.

    رسول گرامی اسلام در بخش ششم خطبه غدیر ، در کنار اشاره به اهمیت ابلاغ پیام غدیر که ازشروع خطبه بار ها و بارها بر آن تاکید می کند و آن تاکید بر سعادت و رستگاری امت اسلامی در اطاعت از علی و فرزندان  علی (ع) است ، وظیفه ای را نیزبر دوش امت میگذارد.” هان مردمان! اینک جانشینی خود را به عنوان امامت و وراثت به امانت به جای می گذارم در نسل خود تا برپایی روز رستاخیز. و حال، مأموریت تبلیغی خود را انجام می دهم تا برهان بر هر شاهد و غایب و بر آنان که زاده شده یا نشده اند و بر تمامی مردمان باشد. پس بایسته است این سخن را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا برپایی رستاخیز برسانند.”

    این فراز از خطبه تا روز رستاخیز بر عهده تمام انسان‌هایی است که پیام غدیر را شنیده‌اند و در واقع اگر بخواهیم یک نگاه امروزی به آن داشته باشیم، یعنی غدیر نیازمند رسانه برای رساندن پیام رسول گرامی اسلام بوده و هست.

    این وظیفه‌ی رسانه‌ای را پیامبر برعهده همه مومنان گذارده ولیکن با توجه به تخصصی شدن کار شهرکریمه نه ای و گستره عظیم جمعیت جهان و مسلمانان، رسالت رسانه‌ای‌ها بس سنگین و سخت است.

    اگر در گذشته ابزار و دانش رسانه ای به اندازه کافی در اختیار نبود تا پیام غدیر به همه انسانها ابلاغ گردد، امروز این امکان فراهم شده و در روزرستاخیزبا عمل به تداوم ابلاغ پیام غدیر در برابر رسول گرامی اسلام شرمسار کوتاهی خود نباشیم و با رساندن پیام غدیر که همانا توجه به اصل امامت و ولایت است، به نسل های جدید، نگذاریم غدیر در غدیر بماند و بدانیم که: مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّ الله عَزَّوَجَلَّ لَمْ یَکُنْ لِیَذَرَکُمْ عَلی ما أَنْتُمْ عَلَیْهِ حَتّی یَمیزَالْخَبیثَ مِنَ الطَّیِّبِ، وَ ما کانَ الله لِیُطْلِعَکُمْ عَلَی الْغَیْبِ.هر آینه خداوند عزوجل ما را به حال خود رها نخواهد کرد.

    انتهای پیام/

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.