[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، مرتضی داستانی عصر دوشنبه در میزگرد آسیب شناسی دلایل تغییر ماهیت و جایگاه روابط عمومی‌ها که در دفتر خبرنگار شهرکریمه در قم برگزار شد، افزود: با توجه به تغییرات و تحولاتی که در خانه مطبوعات قم صورت گرفت یکی از اقدامات مهم افزایش ارتباط بین رسانه‌ها بود. به گفته این […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، مرتضی داستانی عصر دوشنبه در میزگرد آسیب شناسی دلایل تغییر ماهیت و جایگاه روابط عمومی‌ها که در دفتر خبرنگار شهرکریمه در قم برگزار شد، افزود: با توجه به تغییرات و تحولاتی که در خانه مطبوعات قم صورت گرفت یکی از اقدامات مهم افزایش ارتباط بین رسانه‌ها بود.

به گفته این پیشکسوت رسانه‌ای، اگر بخواهیم بین روابط عمومی و رسانه‌ها ارتباط خوبی برقرار شود باید به سمت ارتباط گفتمانی و مستمر قدم برداریم این نکته درست نیست که بگوییم جایگاه روابط عمومی تنزل یافته روابط عمومی‌ها از ابتدا جایگاه خوبی برای فعالیت نداشتند هرچند سال به سال شاهد رشد فکری روابط عمومی‌ها هستیم.

غفلت روابط عمومی‌ها از دنیای مجازی

مدیر خانه مطبوعات قم بیان کرد: روابط عمومی‌ها طی سال‌های گذشته رشد خوبی داشتند ولی آسیب‌ها و ضعف‌هایی هم به آن‌ها وارد است از جمله اینکه برخی روابط عمومی‌ها رسانه‌هایی را که تطمیع می‌کرده‌اند را از دست داده‌اند و این رسانه‌ها به طور مطلوبی نتوانسته‌اند توجه جامعه را به خود جذب کنند.

وی با اشاره به آسیب دیگر روابط عمومی‌ها اظهار داشت: با توجه به اینکه امروز دنیای مجازی جایگاه بسیاری را در جامعه پیدا کرده و نقش مهمی می‌توانند به فعالیت آنها داشته باشند متأسفانه برخی روابط عمومی‌ها از این فضا غفلت کرده و درکی از فضای مجازی ندارند.

داستانی افزود: روابط عمومی‌ها شناخت مطلوبی از رسانه‌ها ندارند اگر شناخت و درک آن‌ها از رسانه‌ها افزایش می‌یافت نوع نگاه آن‌ها هم تغییر کرده و در مقابل اعتماد سازی افکار عمومی با کارکردهای رسانه رقم می‌خورد ولی در بعضی روابط عمومی‌های دستگاه‌های مختلف صرفاً به سمت بیان عملکرد مدیر، مسئولان و نوع فعالیت مدیران فعالیت خود را خلاصه کرده‌اند.

وی با اشاره به بعضی برخوردهایی که روابط عمومی‌ها با خبرنگاران دارند، گفت: حفظ جایگاه خبرنگار بر عهده خود خبرنگار است اگر مدیران و دستگاه‌ها با خبرنگاران و اصحاب رسانه برخورد نامناسبی داشته باشند خبرنگاران باید موضع گیری کرده و محل را ترک کنند.

مدیر مسئول روزنامه ۱۹ دی با اشاره به کاهش جایگاه رسانه‌ای بعضی خبرنگاران و رسانه‌ها افزود: بسیاری از رسانه‌ها دچار آفت شده و به دنبال باج گیری هستند و برخی دیگر هم به صورت محدود و خانوادگی فعالیت داشته و تنها در بعضی دوایر محدود دیده می‌شوند و بعضی رسانه‌ها هم دارای مخاطبان خاصی هستند باید هر کدام از این رسانه‌ها را شناخت و موضوع فعالیت آن‌ها را بررسی و مورد توجه قرار داد.

وی خطاب به روابط عمومی‌ها بیان کرد: روابط عمومی‌ها باید در نوع فعالیت خود به دنبال مخاطب باشند تا در زمینه فعالیت خود موفق باشند ولی به دلیل استقبال نکردن و شناخت از رسانه مطالبی که از سوی رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها تولید می‌شود مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

داستانی در ادامه گفت: سال گذشته به طور هفتگی و با حضور مدیران اجرایی استان نشست‌های خبری در خانه مطبوعات قم برگزار شد و قرار است در سال ۹۸ هم این نشست‌ها ادامه یابد.

لزوم تولید محتوای قوی از سوی روابط عمومی‌های استان

سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل استانداری قم هم در این نشست گفت: هرچند نیروهای متخصص در دستگاه‌های اجرایی فعالیت دارند اما روابط عمومی در اداره کل باید به بالاترین سطح توانایی خود برسد زیرا فردی که به عنوان اطلاع رسان در آن فعالیت دارد باید بالاترین اطلاعات را داشته و باید در تولید محتوا قوی باشد تا دیگر رسانه‌ها از این محتوا بهره مند و با شیوه‌های نوین از آن استفاده کنند.

رضا صالحی افزود: بیش از اینکه رسانه‌ها عملکرد روابط عمومی مربوطه را انتقاد کنند روابط عمومی وظیفه دارد که اقدامات و نحوه رسیدگی به امور را در نحوه عملکرد خود ارزیابی کند متأسفانه روابط عمومی‌ها به جای رسیدگی به مسئولیت‌ها درگیر روزمرگی شده و به طور یکپارچه و منظم به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

به گفته وی، برای ارتقای سطح سواد و بررسی و حل مشکلات روابط عمومی‌ها باید کارگاه‌های آموزشی مطلوبی برگزار شود تا ارتباط بین روابط عمومی با مردم و رسانه‌ها منسجم‌تر و هماهنگ‌تر باشد و مشکلات روابط عمومی‌ها و آسیب‌ها شناسایی شده و برای بهبود روابط برنامه ریزی شود.

ذائقه سازی برای حل مشکلات جامعه

معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این نشست و میزگرد با اشاره به هم سو شدن با پیشرفت و تکنولوژی گفت: یکی از اهداف رسانه و روابط عمومی ذائقه سزی برای رسیدن به حل مشکلات و برطرف کردن نیازهای جامعه است چرا که رسانه‌ها با کمک روابط عمومی‌ها دغدغه‌های مردم را شناسایی و با انسجام گام‌های مؤثری را برای حل مشکلات جامعه برمی‌دارند.

محمد جواد محرابی بیان کرد: در استان قم ۳۰۰ رسانه و ۵۵ پایگاه خبری فعالیت دارند و روابط عمومی‌ها هم موظف هستند تا حد امکان با همه این خبرگزاری‌ها ارتباط برقرار کنند تا مشکلات و معضلات جامعه برطرف شود.

به گفته این مسئول، در حال حاضر فقط نشریات مکتوب با رعایت ضوابط و قوانین می‌توانند چاپ آگهی داشته باشند اما امسال این مشکل در حال بررسی است و به زودی رسانه‌های آن لاین هم می‌توانند شروع به انتشار آگهی کنند.

محرابی بیان کرد: رسانه به عنوان تریبون و نماینده افکار عمومی است و باید در سخنان مدیران مطالبه گری کنند و پیگیر وعده‌های داده شده از سوی مدیران باشند؛ تلاش می‌کنیم تا روابط عمومی‌ها بر اساس قانون پاسخگو باشند تا افکار عمومی به سمت تبانی رسانه و روابط عمومی دستگاه‌ها سوق داده نشود.

[ad_2]