[ad_1] به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرنگار شهرکریمه «پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ رشد و توسعه همه جانبه اینترنت و فناوری اطلاعات و ارتباطات و رقابت کشورها با یکدیگر در این عرصه باعث شده است هم اکنون نقش آفرینی موثر در حکمرانی فضای مجازی بین المللی از اولویت های فضای مجازی کشورهای مختلف دنیا باشد. در این […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرنگار شهرکریمه «پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ رشد و توسعه همه جانبه اینترنت و فناوری اطلاعات و ارتباطات و رقابت کشورها با یکدیگر در این عرصه باعث شده است هم اکنون نقش آفرینی موثر در حکمرانی فضای مجازی بین المللی از اولویت های فضای مجازی کشورهای مختلف دنیا باشد. در این باره تلاش بازیگران موثر در عرصه بین المللی در جهت تدوین هنجارها و قواعد ناظر بر فضای مجازی در راستای منافع خود، بهترین فرصت را برای ظرفیت سازی و ایجاد آمادگی های لازم برای نقش آفرینی کشورها در این عرصه از طریق تدوین اصول، اهداف و سیاست های بین المللی در حوزه فضای مجازی فراهم ساخته است. در این یادداشت به منظور ارتقای وضعیت حکمرانی فضای مجازی و نقش آفرینی موثر در مجامع و سازمان های بین المللی مرتبط با حکمرانی بین المللی فضای مجازی این پیشنهادات ارائه می شود:

اول: تشکیل شبکه مشورتی حکمرانی فضای مجازی زیر نظر مرکز ملی فضای مجازی با هدف نهادینه کردن گفتگوهای سیاستی میان تصمیم گیران، نخبگان، بخش خصوصی و تشکل های مردم نهاد، بهره مندی از مشورت های ذینفعان در سیاستگذاری ملی مرتبط با فضای مجازی کشور، مدیریت تعادل ذینفعان گوناگون با مجامع بین المللی مرتبط با حکمرانی اینترنت و پرهیز از موازی کاری، برنامه ریزی منسجم و ایجاد آمادگی های لازم جهت نقش آفرینی موثر و مشارکت در گفتمان سازی و هنجارسازی و انتقال نظام مند دیدگاه های ملی و تبیین و دفاع مناسب از گفتمان و منافع ملی در فضای مجازی.

دوم: رصد روندها و تجارب بین المللی در زمینه قانونگذاری در موضوعات سایبری توسط مجلس شورای اسلامی و ایجاد زمینه های نقش آفرینی موثر مجلس شورای اسلامی در مباحثات و روندهای حکمرانی بین المللی فضای مجازی در حوزه های مختلف قانونگذاری فضای سایبری از جمله قانون حفاظت از داده، قوانین ناظر بر رقابت و مقابله با انحصار، مقابله با محتوای آسیب رسان از جمله اخبار و اطلاعات جعلی و نفرت پراکنی و غیره با توجه به روند نهادینه شدن مشارکت مجالس جهان در مباحثات سیاستی و فرآیندهای حکمرانی در مجمع حکمرانی اینترنت.

سوم: توسعه همکاری های بین المللی دو جانبه و چند جانبه قوه قضاییه و مشارکت در روندهای هنجارسازی با توجه به آغاز روند تدوین هنجارها، قواعد و رویه های مبتنی بر همکاری های قضایی.

چهارم: تشکیل مجامع منطقه ای در موضوع حکمرانی فضای مجازی و ائتلاف های سایبری با کشورهای همفکر و همسو توسط وزارت امور خارجه با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی برای بحث و گفتگو در موضوعات سایبری و ارتقای هماهنگی و اتخاذ راهبردهای مشترک در خصوص نقش آفرینی موثر در روند شکل گیری هنجارها و قواعد در حوزه حکمرانی بین المللی فضای مجازی و سایر حوزه های مرتبط با آن در ابعاد امنیت سایبری، اقتصاد دیجیتال، چارچوب های حقوقی و تنظیم مقررات حوزه های فرهنگی و اجتماعی.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

پنجم: ضرورت رصد و پیگیری روند هنجارسازی های امنیت سایبری در مجامع و سازمان های منطقه ای و بین المللی توسط وزارت امور خارجه و نهادهای امنیتی کشور با هدف بروز رسانی معماری امنیت و دفاع سایبری کشور بر اساس تحولات پرشتاب بین المللی و اتخاذ تدابیر ایجابی و سلبی لازم در خصوص ارتقای توان دفاع سایبری کشور در مواجهه با قلمروی نوظهور تهدیدات سایبری.

ششم: تقویت دیپلماسی فضای مجازی با هدف مقابله با پروژه ایران هراسی دیجیتال و مشارکت و نقش آفرینی فعال در روند شکل دهی به هنجارها و قواعد حاکم بر فضای مجازی بین المللی بر اساس ارزش ها و منافع ملی از طریق ائتلاف سازی و همکاری با کشورهای همسو از جمله پیگیری ایجاد یا تقویت ائتلاف جنبش عدم تعهد سایبری.

انتهای پیام/

 

[ad_2]