به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا؛ آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه شب گذشته سوم مهرماه در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن صادقین(ع) اظهار کرد: این مرکز که تحت اشراف آیت‌الله الهی از بزرگان حوزه اداره می‌شود و برکات خوبی داشته و دارد. وی […]

قرآن کانون همه حرکت‌ها در حوزه باشد/ ایجاد پیوند عاطفی جامعه با قرآنبه گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا؛ آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه شب گذشته سوم مهرماه در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن صادقین(ع) اظهار کرد: این مرکز که تحت اشراف آیت‌الله الهی از بزرگان حوزه اداره می‌شود و برکات خوبی داشته و دارد.

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) درباره اهمیت قرآن کریم اضافه کرد: امام فرمودند: «وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِیثِ‏ وَ تَفَقَّهُوا فِیهِ فَإِنَّهُ رَبِیعُ الْقُلُوبِ‏ وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُورِ وَ أَحْسِنُوا تِلَاوَتَهُ فَإِنَّهُ أَنْفَعُ الْقَصَصِ‏ وَ إِنَّ الْعَالِمَ الْعَامِلَ بِغَیْرِ عِلْمِهِ کَالْجَاهِلِ الْحَائِرِ الَّذِی لَا یَسْتَفِیقُ مِنْ جَهْلِهِ‏ بَلِ الْحُجَّهُ عَلَیْهِ أَعْظَمُ‏ وَ الْحَسْرَهُ لَهُ أَلْزَمُ‏ وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَلْوَم‏». ( (نهج البلاغه للصبحی صالح، ص: ۱۶۴)؛ این روایت تاکید فرموده هست که به فراگیری قرآن بپردازید ولی خودتان را در لفظ و قرائت آن محصور نکنید لکن درکنار شواهد به تفقه در قرآن پرداخته و به عمق مفاهیم آن دست یابید.

عضو شورای عالی حوزه علمیه گفته بود: مراد از تفقه در این روایت کوشش برای درک عمیق قرآن کریم به اندازه مقدورات ما انسان‌هاست زیرا دستیابی واقعی به عمق قرآن ویژه معصومان هست و برای مقام غیر ولایت امکان ندارد.

غروی عنوان نمود: در این روایت تاکید شده که قرآن، بهار قلوب هست بنابراین استشفاء به نور آن سفارش شده هست؛ قرآن، امراض نفسانی و روحانی و عقلانی آدم را شفا می‌دهد البته در حالتی که صرف مطالعه و قرائت آن نباشد و باید کلام خدا را با متانت و تانی بخوانیم و به آن عمل کنیم.

وی با بیان اینکه قرآن دارای قصص نابی هست گفته بود: این قصص تجاربی برای سعادتمندی آدم در زندگی دنیا و آخرت در اختیار او قرار می‌دهد و منحصر در هیچ زمان و مکانی نیست.

غروی با اشاره به تعبیر دیگری از امام علی(ع) اظهار کرد: طبق این تعبیر خداوند در قرآن کریم تجلی کرده هست یعنی خدا آنقدر در قرآن قدرت‌نمایی کرده که آدم می‌تواند وی را ببیند و با رابطه با قرآن خدا را درک کند.

وی اظهار کرد: قرآن کریم ثقل اکبر و اهل‌بیت(ع) ثقل اصغر می باشند زیرا در ثقل اکبر، هم لفظ و هم محتوا بر قلب پیامبر نازل شده هست.

غروی با اشاره به روایتی از پیامبر عنوان نمود: وی فرمودند که « علَیکُم بالقرآنِ، فاتَّخِذُوهُ إماماوقائدا » بنابراین قرآن باید کانون و رهبر هر حرکتی در جامعه و در حوزه علمیه باشد زیرا هر کسی که آن را امام و رهبر قرار دهد به سعادت همیشگی و بهشت خواهد رسید و کسی که به مفاهیم آن پشت کند به جهنم مبتلا می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه شهر قم دنبال کرد: قرآن آنقدر عظمت دارد که امام سجاد درباره آن فرمودند: اگر مشرق و مغرب زمین از بین برود و من در زمین تنها باشم با قرآن احساس وحشت و تنهایی نمی‌کنم؛ در نتیجه اگر آدم با روش درست و عمیق سراغ قرآن برود مشکلات او رفع خواهد گردید و خوب ترین انیس و مونس آدم کلام خداوند هست.

غروی با تاکید بر اینکه باید توجه ویژه‌ای به قرآن کریم و تفسیر و مسائل پیرامون القرآن دارا باشیم عنوان نمود: قرآن کریم بسیار حیاتبخش برای ما هست بنابراین در فاز اول خود ما روحانیت و طلاب باید مشی و خلق و خوی خود را قرآنی و ماخوذ از آن کنیم و در درجه بعد سراغ دیگران برویم و آن را تبلیغ کنیم.

وی اضافه کرد: قرآن، قانون بنیادی اسلام هست و اهل‌بیت(ع) مبین آن می باشند در نتیجه نباید همه اهتمام ما متمرکز به لفظ و مفاهیم باشد ولی درگیری احساسی و عاطفی میان ما و قرآن برقرار نشود.

غروی با بیان اینکه قرآن کریم کتابی هست که در میان مذاهب اسلامی درباره آن اختلافی وجود ندارد و همه آن را پذیرفته اند اظهار کرد: قرآن زبان و گفتمان بین‌المللی اسلام  و مسلمانان هست و می‌توانیم زیادی از حقائق حقوقی و کلامی و …

عضو شورای عالی حوزه علمیه با بیان اینکه رشته تفسیر و علوم قرآنی، رشته‌ای با اهمیت در حوزه هست عنوان نمود: امروزه هجوم به دین و قرآن و اسلام بسیار زیاد هست و شبهات بسیاری هم از سوی مغرضان و بعضی اشخاص غیرمغرض که در ذهنشان سوال وجود دارد ایجاد می‌شود و باید طوری سراغ تفسیر و علوم قرآنی برویم که بتوانیم با این مساله مبارزه علمی و دقیق و متقنی دارا باشیم.

غروی با بیان اینکه روزانه هزاران شبهه از سوی مخالفان بیان می‌شود گفته بود: امروز با گذشته تفاوت بنیادی وجود دارد زیرا در گذشته وقتی شبهه‌ای هم مطرح می گردید در سطح علما و حوزه‌ها باقی می‌ماند و مدت‌های مدیدی طول می‌کشید تا به سطح عمومی برسد اما امروز با گسترش رسانه‌های جمعی هر شبهه به طور پر رنگ و با تبلیغ زیاد در سطح عمومی مخاطب های منتشر می‌شود و زیادی هم قدرت آنالیز درست مطلب و مواجهه علمی با آن را ندارند و تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه رسالت حوزه علمیه در این زمینه سنگین هست اظهار کرد: شما طلاب رشته تفسیر و علوم قرآنی باید با سیطره بر مبانی رشته خود بتوانید دفاع درستی در مقابل این مسائل دارا باشید.

انتهای پیام