×
×

مراد ما از استقلال حوزه عدم وابستگی به دولت‌هاست/مدعیان استقلال حوزه به دنبال کدام استقلالند

  • کد نوشته: 5516
  • حضرت آیت‌الله نوری همدانی، استقلال حوزه را امر مطلوب دانست و اما نسبت به برخی افرادی که مدعی استقلال حوزه هستند هشدار داد که شما از این استقلال چه هدفی را دنبال می کنید؟

    مراد ما از استقلال حوزه عدم وابستگی به دولت‌هاست/مدعیان استقلال حوزه به دنبال کدام استقلالند
  • به گزارش شهرکریمه ، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی عصر روز گذشته در دیدار جمعی از طلاب مدرسه علمیه امام مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، نیاز امروز حوزه را عمق بخشی به دروس حوزه و تقویت درس اخلاق دانست.

    این مرجع تقلید گفت: باید توجه بیشتری به اخلاق شود، امروز به اخلاق بیش از هر زمان دیگری نیاز است و مدیران محترم حوزه به برقراری درس اخلاق منظم اهتمام ورزند و از وجود اساتیدی که در این موضوع شناخت کافی دارند، استفاده شود.

    باید از تفسیر قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به عنوان دروس اصلی حوزه بهره مند شد. یک استاد اخلاقی می تواند تا پایان عمر بر روح انسان تاثیر گذار باشد. اساتید بزرگ ما مثل مرحوم آیت الله العظمی سید محمد محقق داماد و علامه طباطبایی و ایت الله العظمی سلطانی طباطبایی و مرجع بزرگ شیعه آیت الله العظمی بروجردی، تمام وجود شان اخلاق بود.

    کسانی که درس اخلاق امام بزرگوارمان را درک کردند و بنده هم این توفیق را داشتم؛ می دانند که کلام ایشان چقدر اثر گذاری داشت.

    یکی دیگر از نیازهای اصلی حوزه های علمیه همراه با زمان بودن است و فقه و فرهنگ اهل بیت علیهم السلام آنچنان غنی و وسیع است که در همه زمان ها و در همه موضوعات پاسخگو است.

    ما وظیفه داریم فقه اهلبیت را وارد زندگی مردم کرده و برای مردم بازگو کنیم؛ چه عبادات چه معاملات و چه سیاست هم این موضوعات را شامل می شود.

    امروز متاسفانه زمزمه های از بعضی ها  به گوش می رسد که خواهان عدم دخالت علما و روحانیون در مسائل روز سیاسی هستند و عده ای هم بحث استقلال حوزه را مطرح می کنند.

    من باید به صراحت اعلام کنم که ما با استقلال حوزه صد در صد موافقیم و حوزه مستقل حوزه قدرتمند و تاثیر گذار است؛ اما باید توضیح داد، حوزه را می خواهیم از چه چیزی مستقل کنیم؟ به دنبال استقلال حوزه از نظام اسلامی هستیم؟ نظامی که برآمده از حوزه است، نظامی که بنیانگذارش از حوزه است و متون آن و شناسنامه آن در دنیا از فرهنگ اهل بیت علیهم السلام است. پس حوزه باید از اصل نظام اسلامی دفاع و آن را تقویت کند؛ البته حوزه برای برقراری و ماندگاری نظام نباید از تذکر دریغ کند.

     مراد ما از استقلال حوزه عدم وابستگی به دولت هاست حوزه نباید در هیچ زمانی وابسته به دولت‌ها باشد و اگر وابسته شد دیگر نمی تواند تذکر دهد. علما و حوزه های علمیه همیشه زبان مردم و مدافع ارزش های اسلامی و انقلابی بوده اند و این وضعیت الحمدلله در حوزه ها برقرار است.

    به خصوص طلاب جوان بسیار با انگیزه و با هوشیاری از این نظام و انقلاب دفاع و حمایت می کنند و اعتقاد ما اینست که این نظام مبتنی بر اسلام و اهل بیت و ولایت فقیه کارآمد ترین و جامع ترین نظام برای اداره یک کشور است و در سی و هشت سال گذشته به خوبی درخشیده است.

     البته به کمبودها و مشکلات واقف هستیم، بنابراین دولتهای باید برای برطرف کردن آن تلاش کنند تا مردم از حیث اقتصادی هم توانمند باشند.

    طلاب محترم از فضای مجازی نیز غفلت نکنند، دشمن به شدت در این قسمت فعال است و می خواهد از این روزنه به جوانان نفوذ کند؛ بنابراین هر  لحظه غفلت خسارت جبران ناپذیری را به کشور وارد می کند. امروز دشمن از این طریق هم اعتقاد و فرهنگ و هم سیاست و هم بنیاد خانواده را نشانه گرفته است و بارها به مسوولان تذکر دادیم به مسوولان شورای عالی مجازی هم گفتیم همت خود را مضاعف کنند. جدیت داشته باشند و این فضا را کنترل کنند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.