[ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، سید محمود کمال آرا  زکریا،  بنیان‌گذار مرکز مشترک اندیشه ورزی اکو طی یادداشتی نوشت: همه ما برداشت نسبی از تعریف مراکز  اندیشه ورزی (اتاق فکر) در ذهن خود داریم. مطالب و شنیده هایی نا مفهوم که بعضا به گنگی آن می‌افزاید. کمبود منابع و داشته ها در این خصوص […]

[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، سید محمود کمال آرا  زکریا،  بنیان‌گذار مرکز مشترک اندیشه ورزی اکو طی یادداشتی نوشت: همه ما برداشت نسبی از تعریف مراکز  اندیشه ورزی (اتاق فکر) در ذهن خود داریم. مطالب و شنیده هایی نا مفهوم که بعضا به گنگی آن می‌افزاید. کمبود منابع و داشته ها در این خصوص تعاریف جداگانه و یا بعضا متفاوتی را در بین مردم پدید آورده است. عده ای از مردم بر این باورند که مرکز  اندیشه ورزی مکانی مسکوت است که افرادی در آن برای افکار مخوف و نگوهایی عجیب  گرد هم می‌آیند. عده ای دیگر مرکز  اندیشه ورزی را بعنوان مکانی دست نیافتنی و یا به قولی فضایی  برای خواص نام می‌برند. عده ای هم مرکز  اندیشه ورزی را صرفا یک شعار و حرکتی بی مصرف تلقی می‌کنند.

اما مرکز  اندیشه ورزی چیست؟ مرکز  اندیشه ورزی در نگاهی، یک فرآیند از تعریف مسأله و داده پردازی تا برنامه سازی و ارزیابی روند اجراست. امروزه موسسه‌ای مرکز  اندیشه ورزی خوانده می‌شود که جمعی از روشن‌فکران و کارشناسان برجسته گردهم آورده شده اند و این گروه تعهد دارند تا درباره حساس‌ترین مسایل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مطالعه کرده و راهکار ارایه کنند.

مراکز  اندیشه ورزی در تعداد کارشناس، مقدار بودجه، میزان تاثیرگذاری سیاسی با هم تفاوت بسیار دارند. تعدادی از مراکز اندیشه ورزی از بودجه‌های چند صدمیلیون دلاری برخوردارند و برخی دیگر با بودجه‌های چند ده‌هزار دلاری اداره می‌شوند. بعضی از این مراکز  اندیشه ورزی در کشف راهکار‌های عینی و قابل قبول همواره طرف مشورت قرار دارند و برخی دیگر به ایده‌پردازی‌هایی مشغولند که جهانی را تغییر می‌دهد.

مراکز  اندیشه ورزی، به عنوان حلقه مفقوده سیاست گذاری ها و تصمیم گیری های حکومتی و دولتی هستند، از این رو نخبگان اجرایی باید دریابند که به تنهایی قادر به درک و تحلیل تمامی فرصت ها و موقعیت های تصمیم سازی و برنامه ریزی نیستند و باید افراد خبره و اندیشمند گرد آمده در مراکز  اندیشه ورزی، که کارشان تحلیل اوضاع و احوال داخل و خارج کشور و نیز ایده های نو است، در انجام امور یاریشان دهند. اتاق های فکر (مراکز  اندیشه یا تفکر) با هدف ایجاد پلی میان قدرت و دانش تأسیس شدند و از این رو مراکز  تفکر ساختارهای مناسبی برای بکارگیری فکر، ایده، علم و دانش برای خدمت به قدرت، دیپلماسی، فرهنگ و در نتیجه امنیت هستند.

هر چند مراکز اندیشه ورزی در عرصه های گوناگون می‌توانند منشأ اثر باشند، ولی این اثر گذاری در حوزه فرهنگ، دفاع، امنیت و دیپلماسی اهمیت بیشتری دارد. در چنین شرایطی است که مراکز  اندیشه ورزی به مثابه مراکز ایده پرداز می‌توانند به این سیاستگذاری ها کمک مؤثر و شایانی بکنند؛ زیرا مهم ترین کار ویژه مرکز  اندیشه ورزی، ارائه افکار و ایده های جدید است. این نهادها به دلیل کار مداوم تحقیقاتی پیرامون موضوعات مختلف بین المللی، به تدریج به شناخت مناسبی از مسائل مهم دست یافته اند.

اهمیت مرکز  اندیشه ورزی زمانی دو چندان می‌شود که توجه داشته باشیم، در جهان امروز، فکر و ایده از چنان اهمیتی برخوردار است که دیگر نمی توان بر مبنای اندیشه های گذشته به موفقیت چشمگیری دست یافت.

برای درک بهتر این مراکز ذکر نمونه ی عملی و پژوهش اجرا شده ضروری است. لذا با توجه به لزوم ایجاد هیئت های اندیشه ورزی از راس کشور تا لایه های پایین دست اجرایی و ستادی از سال ۱۳۹۵ با هدف تشکیل و توسعه ی هیئات اندیشه ورز در سطوح مختلف کشور بمنظور سیاست گذاری و تصمیم سازی بر محور خرد جمعی، در گام اول و برای نخستین بار تیمی اندیشه ورز، اقدام به راه اندازی، هدایت و حمایت از مرکز اندیشه ورزی سازمان مدیریت بحران کشور کردند که در این مرکز کلیه ی معاونت های سازمان به همراه اعضای کارگروه های ملی و استانی در قالب مرکز  ها، گروه ها، حلقه ها و در نهایت هیئت های اندیشه ورز سازماندهی شدند.

در گام دوم و در چشم انداز بین المللی این گروه، مبنای معرفی و الگو سازی مجامع اندیشه ورزی (اتاق های فکر) در سطوح مورد پذیرش جهان با در نظر گرفتن محدودیت های قومی، مذهبی، نژادی و ملیتی در دستور کار قرار دارند و مرکز مشترک بین المللی اندیشه ورزی اکو را بنیان گذاری کردند.

باید کوشید تا با معرفی جوانب گوناگون اندیشه و جایگاه آن در جهان، توان نخبگان و صاحبنظران در حوزه ی اندیشه ورزی و بصیرت افزایی را سازماندهی و فرماندهی فکری کرد و معرفی الگوهای اندیشه ورزی و مدل های نوین ساختاری در حوزه های اسلامی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی، پژوهشی و بشر دوستانه به طور مبسوط در مراکز دانشگاهی و مدیریتی تشریح گردد تا با مسیر دهی و ایجاد جرقه ای در ذهن بتوان نمونه های موثری در جوامع خود ایجاد کرد./ با سپاس از مشاوره و همکاری جناب آقای دکتر سیدعبدالمجید زواری مدیر اندیشکده روابط بین الملل

انتهای پیام/


[ad_2]