به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، ، آش ماشاب شهر قم در بر دارنده ویتامین‌های A، B، C، E، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، آهن، اسیدفولیک، منیزیم، منگنز، کولین، فسفر، فیبر، روی(زینک)، گوگرد، سولفور، سلنیوم، اسیدچرب امگا ۳، اسیدآمینه تریپتوفان و غیره هست. برای ارزیابی خواص آش ماشاب […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، ، آش ماشاب شهر قم در بر دارنده ویتامین‌های A، B، C، E، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، آهن، اسیدفولیک، منیزیم، منگنز، کولین، فسفر، فیبر، روی(زینک)، گوگرد، سولفور، سلنیوم، اسیدچرب امگا ۳، اسیدآمینه تریپتوفان و غیره هست.

برای ارزیابی خواص آش ماشاب شهر قم و اینکه استفاده این غذا برای چه افرادی مفید هست با حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

معالجه افسردگی با آش ماشاب شهر قم/ کارگران و ورزشکاران استفاده این آش را فراموش نکنند

مهمترین خواص آش ماشاب شهر قم

حیدرعظمایی محقق و محقق طب سنتی درگفت وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، ، در مورد مهم‌ترین خواص آش ماشاب شهر قم اظهار کرد: این غذا به خاطر دارا بودن ویتامین B12، آهن و اسیدفولیک، تاثیری چشمگیر در افزایش گلبول‌های قرمز خون و برطرف کم خونی دارد، به همین علت برای بانوان باردار و جنین بسیار مفید است‌.

وی اضافه کرد: وجود ویتامین D، سلنیوم، فسفر و منیزیم در آش ماشاب شهر قم، باعث استحکام استخوان‌ و دندان شده و از پوکی استخوان و آرتروز جلوگیری می‌کند.

معالجه افسردگی با آش ماشاب شهر قم/ کارگران و ورزشکاران استفاده این آش را فراموش نکنند

عظمایی گفته بود: این غذا در بر دارنده انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی هست، بنابراین باعث تقویت، طراوت و جوان‌سازی پوست و رشد مو می‌شود.

این محقق و محقق طب سنتی اظهار کرد: یکی از خواص بی مثل این غذا بهبود کارکرد مغز، تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر هست.

زیادتر بخوانید: غذایی سنتی که انرژی تان را ۲ برابر می‌کند

وی اظهار کرد: آش ماشاب شهر قم با پروتئین‌های حیوانی و گیاهی موجود در آن به تقویت عمومی، افزایش انرژی و عضلانی شدن بدن کمک می‌کند؛ بنابراین برای کسانی که اقدامات فیزیکی سخت انجام می‌دهند، مثل ورزشکاران،کارگران ساختمانی و به‌خصوص بدن‌سازان بسیار مفید هست.

این محقق و محقق طب سنتی اظهار کرد: این آش به سبب دارا بودن پروتئین بالا برای کودکان در حال رشد و سالمندان بسیار مفید هست.

معالجه افسردگی با آش ماشاب شهر قم/ کارگران و ورزشکاران استفاده این آش را فراموش نکنند

عظمایی اضافه کرد: بهبود کارکرد دستگاه گوارش، هضم غذا و برطرف یبوست، دفع سمومات بدن، تقویت سامانه قلبی عروقی و تقویت بینایی از دیگر خواصی هست که می‌توان به آن اشاره نمود.

این محقق و محقق طب سنتی اظهار کرد: آش ماشاب شهر قم در بر دارنده اسیدآمینه تریپتوفان هست که باعث ساخت سراتونین می‌شود؛ بنابراین نشاط آور بوده و باعث برطرف استرس، اضطراب و افسردگی می‌شود.

زیادتر بخوانید: غذایی محلی برای تسکین درد مفاصل/ بدنسازان از خوردن این غذا غافل نشوند

احتیاط در استفاده آش ماشاب شهر قم

عظمایی گفته بود: اشخاص مبتلا به غلظت خون، نقرس و اسیداوریک بالا نباید در استفاده آش ماشاب شهر قم زیاده‌روی کنند.

معالجه افسردگی با آش ماشاب شهر قم/ کارگران و ورزشکاران استفاده این آش را فراموش نکنند

مواد لازم آش ماشاب شهر قم (۵ تا ۶ نفر)

– لوبیا چشم بلبلی نصف پیمانه
-برنج نصف پیمانه
-گندم نصف پیمانه
-ماش نصف پیمانه
-عدس یک پیمانه
– سیب زمینی خرد شده یک تا ۲ عدد
-کدوحلوایی خرد شده یک پیمانه
-گوشت ران گوسفند با قلم یا گوشت گردن ۲۰۰ گرم
-پیاز متوسط ۳ عدد
-زردچوبه، نمک، فلفل سیاه به مقدار لازم
-روغن دنبه یا کنجد به مقدار لازم
-آب به مقدار لازم
-کشک برای تزئین به مقدار لازم
-پیاز داغ برای تزئین به مقدار لازم
-نعناع داغ برای تزئین به مقدار لازم

طرز تهیه آش ماشاب شهر قم

–برای تهیه این آش ابتدا ماش، عدس و لوبیا را که پیشتر در آب خیس کرده‌ایم، بهمراه گندم و برنج داخل قابلمه ریخته و قدری آب اضافه می‌کنیم و اذن می‌دهیم بپزد.

–سپس گوشت را اضافه کرده و تفت می‌دهیم.
–به مواد زردچوبه اضافه کرده و اذن می‌دهیم با قدری آب پخته گردد.
–هنگامی که گوشت پخته گردید آن را ریش ریش می‌کنیم.
–سپس کدوحلوایی خرد شده، سیب زمینی خرد شده، نمک، فلفل و آب گوشت را به حبوبات اضافه می‌کنیم.
–صبر می‌کنیم تا غذا بپزد و جابیفتد.
–هنگام سرو این غذا قدری از گوشت پخته شده را بهمراه آش درون ظرف مد نظر ریخته و با کشک، نعناع داغ و پیاز داغ تزئین می‌کنیم.
–آش ماشاب شهر قم آماده میل کردن هست.