×
×

موج چهارم کرونا آمد و یا آورده شد؟

  • کد نوشته: 37857
  • [ad_1] به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری شهرکریمه، همزمان با آغاز سال نو و به فاصله چند روز بعد از سال تحویل، به یکباره شاهد افزایش موارد ابتلاء به کرونا در کشور بودیم. به طوری که از تعداد شهرهای آبی و زرد کم شد و بر تعداد شهرهای نارنجی و قرمز افزوده شد. […]

    موج چهارم کرونا آمد و یا آورده شد؟
  • [ad_1]

    به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری شهرکریمه، همزمان با آغاز سال نو و به فاصله چند روز بعد از سال تحویل، به یکباره شاهد افزایش موارد ابتلاء به کرونا در کشور بودیم. به طوری که از تعداد شهرهای آبی و زرد کم شد و بر تعداد شهرهای نارنجی و قرمز افزوده شد.

    حالا با گذشت نزدیک به یک ماه از آغاز سال جدید، بیمارستان‌های کشور پر شده از بیماران بد حال کرونایی و دیگر تخت خالی در کمتر شهر نارنجی و قرمز وجود دارد که بیمار کرونایی در انتظار آن نباشد. این وضعیت در کلانشهر تهران بسیار بدتر از شهرهای دیگر است و آن طور که فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، عنوان داشته است؛ استان تهران به طور کلی قرمز شده است و استاندار تهران نیز از اشغال تمام ظرفیت تخت‌های بیمارستانی که برای بیماران کرونایی اختصاص یافته بود، خبر داده است.

    اما، سوالی که این روزها هر کسی از ظن خود به آن پاسخ می‌دهد، این است که چرا گرفتار موج چهارم کرونا شدیم. در حالی که شرایط کرونایی کشور تا قبل از سال نو، به گونه‌ای بود که تقریباً تخت‌های آی سی یو خالی از بیماران کرونایی شده بود و کادر بهداشت و درمان درگیر کرونا، خود را آماده می‌کردند که چند روزی را به استراحت بروند. اما، به یکباره ورق برگشت و شرایط کاملاً بحرانی شد. به طوری که موارد شناسایی بیماران جدید کرونایی به مرز ۲۶ هزار نفر در روز رسیده است. در حالی که این تعداد تا قبل از سال نو، به روزانه ۷ تا ۸ هزار نفر کاهش یافته بود. همین طور آمار مرگ و میر روزانه نیز دو رقمی شده بود که دوباره به سمت سه رقمی شدن پیش رفت.

    روایت وزیر بهداشت از موج چهارم کرونا

    بعد از وقوع طوفان کرونایی در کشور و صحبت‌هایی که پیرامون موج چهارم کرونا می‌شد، وزیر بهداشت با نوشتن دو نامه جداگانه و به فاصله دو روز از یکدیگر، ماجرا را کالبد شکافی کرد.

    سعید نمکی گفت که بارها هشدار داده بود اگر پروتکل‌ها رعایت نشود و محدودیت‌های نوروزی سفت و سخت گرفته نشود، گرفتار موج چهارم خواهیم شد.

    وزیر بهداشت همچنین از برخی دستگاه‌های اجرایی به خاطر عدم همکاری با وزارت بهداشت، به شدت گلایه مند بود.

    نمکی در اولین نامه که ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ منتشر شد، نوشت: اینجانب با شناختی که از قدرت سرایت، بیماری زایی و مرگ و میر ویروس جدید داشتم با مکاتبات عدیده از بخش‌های مختلف درخواست کردم تا موضوع را جدی بگیرند و بتوانیم در حد امکان ویروس را در استان خوزستان زمین گیر کنیم تقاضا کردم راه‌ها را از مناطق آلوده به دیگر نقاط از زمین و هوا و دریا سد کنیم و نگذاریم منابع آلوده به یکی از سهمگین‌ترین عوامل بیماری زا جابجا شوند. با وزن دهی ویروس جدید در سیر اپیدمیولوژیک بیماری تشدید بیماریابی در قالب طرح موفق شهید سلیمانی را ارائه نمودیم و خواستیم تا مثل سال قبل از تاریخ ۲۵/‏۱۲/‏۱۳۹۹‬ تا ۱۸/‏۰۱/‏۱۴۰۰‬ با ممنوعیت سفرها از شکل گیری جمعیت سیال جلوگیری کنیم.

    وزیر بهداشت در نامه دوم که ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ منتشر شد، عنوان داشت: پیرو مکاتبات و مذاکرات قبلی با توجه به التهاب ناشی از موج چهارم بیماری در کشور، همانگونه که در مکاتبات قبل یادآور شدم پیش بینی از ارتفاع موج جدید سنگین‌تر و حجیم‌تر از امواج قبلی است. آنچه همکارانم در روزهای اخیر از موارد بستری می‌بینند ناشی از بی توجهی‌های قبل از سفرها بخصوص بازارهای شلوغ، صف‌های طولانی و درهم فشرده مرغ و غیره است و افزایش تصاعدی موارد سرپایی حاکی از اثرات سفرهای نوروزی است که از روزهای آینده باید منتظر افزایش موارد بستری باشیم.

    اما درد و دل‌های نمکی به همین دو نامه ختم نشد و او در تاریخ ۲۲ فروردین ۱۴۰۰، در ارتباط زنده خبری، صحبت‌هایی را مطرح کرد که حکایت از دلگیری او داشت.

    وزیر بهداشت گفت: قبل از پایان سال پیش بینی‌هایی را به زبان‌های مختلف بیان کردیم و گاهی با تهدید، گاهی با التماس و…، گفتم که مردم سفر نروند.

    وی افزود: ما با تلاش بی وقفه همکاران توانستیم موج سوم کرونا را مهار کنیم و با اینکه بیش از یک ماه گرفتار ویروس جهش یافته در خوزستان بودیم توانستیم مرگ‌ها را حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر نگه داریم و گفته بودیم که اگر بی توجهی کنیم فروردین و بهار سختی را خواهیم داشت و پیش بینی این ایام را می‌کردیم.

    وزیر بهداشت با اشاره به اینکه به دلایل مختلف صحبت‌های ما مورد توجه قرار نگرفت که البته کالبدشکافی آن مشکلی را حل نمی‌کند گفت: در کل کشور آمار بستری‌ها رو به فزونی است و خیلی از شهرهای ما احساس سنگینی و کمبود امکانات می‌کنند.

    واکنش رئیس ستاد ملی مقابله با  کرونا

    حسن روحانی به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با  کرونا، اما از اظهارات سعید نمکی گلایه مند شد و به نوعی خواستار همراهی وزیر بهداشت با صحبت‌های خودش شد.

    وی در تازه‌ترین واکنش به علت بروز موج چهارم کرونا در کشور، ویروس انگلیسی را متهم شماره یک بحرانی کرونایی کشور معرفی کرد و عنوان داشت که ورود ویروس انگلیسی از کشور عراق به ایران، عامل بروز موج چهارم کرونا در کشور شده است.

    روحانی افزود: مدیریت بحران فعلی باید با حفظ آرامش انجام گیرد و نباید با اظهار نظرها و اطلاع‌رسانی غلط و هیجانی و موضع‌گیری‌های تند آرامش روانی جامعه مختل شود.

    تأمل در صحبت‌های وزیر بهداشت

    البته اظهارات وزیر بهداشت در همدان هم جای تأمل دارد. در جایی که عنوان داشته است عده‌ای با شخص بنده خوب نیستند و خدا به همه ما انصاف دهد. اگر عاقل باشند برای تخریب من که سرباز کوچک جمهوری اسلامی هستم وقت نمی‌گذارند. زدن من اشتباه استراتژیک است.

    اختلاف نظر وزیر و رئیس

    به نظر می‌رسد بعد از گلایه‌هایی که وزیر بهداشت به دفعات مطرح کرد، رئیس ستاد ملی مقابله با  کرونا نیز برای اینکه نشان دهد علت بروز موج چهارم، فقط سفرهای نوروزی نبوده است، اصرار بر ورود ویروس انگلیسی به کشور دارد و همین مسئله محل اختلاف نظر و دیدگاه وزیر بهداشت با رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا می‌شود.

    [ad_2]

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید