[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، آیت‌الله علیرضا شامگاه شنبه در ستاد اربعین استان قم که در تالار کرامت استانداری برگزار شد، با بیان اینکه عاشورا در تاریخ ماندگار شده است، افزود: عاشورا یک داستان در اوج ماندگاری و نورافشانی است و در گذر زمان باقی مانده و روز به روز بر شعاع آن و نورانیت […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، آیت‌الله علیرضا شامگاه شنبه در ستاد اربعین استان قم که در تالار کرامت استانداری برگزار شد، با بیان اینکه عاشورا در تاریخ ماندگار شده است، افزود: عاشورا یک داستان در اوج ماندگاری و نورافشانی است و در گذر زمان باقی مانده و روز به روز بر شعاع آن و نورانیت و شکوه آن افزوده می‌شود.

وی الگو گرفتن از عاشورا را در بسیاری از رویدادهای ایران ماندگار و در متن زندگی تأثیرگذار دانست و افزود: عاشورا شور آفرین، حرکت ساز و الهام بخش است و در حوادث انقلابی قم ماندگار شد.

مدیر حوزه‌های علمیه، عاشورا را کلکسیون و منظومه و جام جهانی از اسلام دانست و تصریح کرد: در تحلیل عاشورا به بسیاری از این ابعاد پرداخته شده اما ذات عاشورا دارای ابعاد پیچیده است.

وی بیان کرد: مواکب در ایران بر اساس گزارش ۴۰ میلیارد تومان برای اربعین به صورت خودجوش هزینه می‌کنند و بدون هیچ حمایتی چنین حرکتی رقم می‌خورد و نهادهای دولتی و عمومی نیز افتخار دارند در این حرکت نقش آفرینی می‌کنند.

آیت الله اعرافی پدیده نوین اربعین در سال‌های اخیر را آئینه‌ای دانست که همه ظرفیت‌های انسانی و مردمی و اجتماعی را در خود بازتابانده است و افزود: تحلیل گران و سیاست گذاران عالم در برابر چنین پدیده‌ای احساس عجز می‌کنند، اتفاقاتی در تاریخ سابقه نداشته در اربعین دیده‌ایم و این مردم ایران حرکت بزرگی را رقم زدند و پای این آرمان‌ها ایستادند.

وی با بیان اینکه پدیده اربعین امسال باید به شکل دیگری خود را نشان دهد، تصریح کرد: این پدیده فراملی، فرا مذهبی و فرامنطقه ای و مردمی و نمایانگر و مظهر عشق و اخلاص و عواطف انسانی است.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: این موکب‌ها مظهر نظم و انضباط و کار جمعی و گروهی و نگاه کلان و راهبردی و همبستگی عمیق اسلامی است و باید فراتر از اهداف بزرگ انقلابی و اسلامی بیندیشیم و با منشور جامع اهداف بزرگی را برای آن رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه امسال برابر وظیفه شرعی و ضرورت توجه به سلامت مردم و شرایط سختی که در عراق وجود دارد باید به گونه دیگری برنامه‌ریزی کرد، افزود: با عنایت به توصیه و تکالیف مراجع و رهبری باید به تصمیمات ستاد ملی کرونا به عنوان تصمیمات شرعی و قانونی توجه داشت.

وی نوآوری و ابتکار را لازمه گرامیداشت مراسم اربعین در شرایط کرونایی دانست و تصریح کرد: هنر مواکب و عزاداران باید حفظ قواعد و نوآوری باشد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: کرونا بسیار دردناک بود و ضایعات اجتماعی جبران‌ناپذیری برجای گذاشت و موکب‌های اربعین و محبان اهل بیت (ع) برای درمان آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی کرونا وارد میدان شوند.

[ad_2]