×
×

خطای نابخشودنی
نشریه ای که دهان منتقدین بد حجابی بازیگران را بست

  • کد نوشته: 739
  • در واقع فحاشی این روزنامه به صورت علنی وبه کار بردن واژه ای که در فرهنگ شفاهی مردم دارای معنی خاص و نامناسبی است آن هم از تریبونی که خود را به منسوب و علاقه مند به نظام اسلامی و قوانین اسلامی می داند نه تنها نتوانست صحیح نبودن کار بازیگران در استفاده از پوشش […]

    نشریه ای که دهان منتقدین بد حجابی بازیگران را بست
  • در واقع فحاشی این روزنامه به صورت علنی وبه کار بردن واژه ای که در فرهنگ شفاهی مردم دارای معنی خاص و نامناسبی است آن هم از تریبونی که خود را به منسوب و علاقه مند به نظام اسلامی و قوانین اسلامی می داند نه تنها نتوانست صحیح نبودن کار بازیگران در استفاده از پوشش های نامناسب را نشان دهد؛ که اسباب فراموشی اصل قضیه بی حجابی و محکوم شدن به دفاع از فحاشی این روزنامه برای تمامی منتقدین به پوشش بازیگران را ایجاد کرد.

    چندی پیش یکی از مراجع عظام در باب جلوگیری از نفوذ بیگانگان در دست یابی به منابع غنی کشوردر  واردات بی رویه برخی کالا ها و لزوم غیرت ورزی و حفظ منافع ملی به مسئولین هشدار داده و آن ها را دعوت به غیرت ملی کردند. ایشان با دقت خاص فقهی و اخلاقی خود اصطلاح « دیاثیت سیاسی»را به کار بردند که در ادبیات سیاسی ما پیش از این شنیده نشده بودو متاسفانه با کار گیری خاص برخی از افراد سبب برداشت های ناصحیح گشت و دفتر این مرجع را وادار به توضیح این واژه نمود.

     توضیحی که در آن واژه «دیوث» را دارای کاربرد رسمی در فقه و اخلاق و بسیار متفاوت با کاربرد عرفی آن در فضای عمومی جامعه دانست ودفتر ایشان بیان داشت: “فقیهان شیعه، در ابواب قضاء، حدود و شهادات، بر اساس روایات معتبر امامان معصوم (علیهم السلام) احکام متعددی برای «دیوث» و «دیاثت» مطرح کرده‌اند و در کتاب شریف مجمع البحرین آمده «دیوث» به مرد بى‌غیرتی گفته می‌شود که مردان بیگانه را بر همسرش وارد مى‌کند. دیاثت از گناهان کبیره است به‌گونه‌ای که در روایتی از وجود مقدس رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است که دیوث بوى بهشت را استشمام نمى‌کند. امام صادق (علیه السلام) نیز مى‌فرماید: «بهشت بر دیوث حرام است» از این رو شهادت دیوث نیز در محاکم شرعی پذیرفته نیست”.

    بعد از این توضیحات یکی از منتقدین درنقد فیلمی در برنامه زنده و بدون دقت عالمانه وکاربرد فقهی این واژه، با بیان اصطلاح «دیاثیت فرهنگی» متاسفانه این واژه را به حوزه فرهنگ و مصداق کشاند و اسباب سوء استفاده های فراوانی را فراهم کردبه طوری که ماجرا به این جا ختم نشد و انتقاد تند روزنامه یالثارات و به کاربردن این اصطلاح فقهی در قالب فحش علنی و با مصداق مشخص برای بازیگران مرد شرکت کننده در جشن حافظ کار را به جای باریک کشاند.

    جشن حافظ

    روزنامه یالثارات که به نقدهای تند و تیز  معروف است با کنار هم قرار دادن تصویر بازیگران به همراه همسرانشان  اصطلاح دیوث را به کار برد و با ذکر حدیثی از امام صادق (ع) این مردان را بی غیرت خواند که همراه همسرانشان با آن پوشش نامناسب روی فرش قرمز در مقابل لنز دوربین ها قرار گرفتند.کار ناشایستی که زمینه اعتراضات فراوان بازیگران در فضای مجازی را فراهم کرد و کارا به مقایسه عمل این روزنامه با داعش و تمسخر حجاب همان چیزی که این روزنامه به خیال خودش برای حمایت از آن دست قلم شده بود کشاند.

    جشن حافظ

    در واقع فحاشی این روزنامه به صورت علنی وبه کار بردن واژه ای که در فرهنگ شفاهی مردم دارای معنی خاص و نامناسبی است آن هم از تریبونی که خود را به منسوب و علاقه مند به نظام اسلامی و قوانین اسلامی می داند نه تنها نتوانست صحیح نبودن کار بازیگران در استفاده از پوشش های نامناسب را نشان دهد؛ که اسباب فراموشی اصل قضیه بی حجابی و محکوم شدن به دفاع از فحاشی این روزنامه برای تمامی منتقدین به پوشش بازیگران را ایجاد کرد و فحاشی این روزنامه و آوردن مصداق علنی آشکار برای این واژه در فضای متشنج حجاب این روزهای جامعه ما آب که نه، بنزینی شد برای شعله ور شدن وفراهم کردن زمینه ای برای محکومیت تمام دلسوزان عفاف و حجاب جامعه.

     استفاده روزنامه یا لثارات از کلام امام صادق(ع) و بر خورد قهری با مسئله پوشش نامناسب بازیگران در حالی بود که فحاشی در کلام اهل البیت (ع) بسیار مذموم بوده ورفتار امام صادق (ع) در بر خورد شدید با یکی از یاران که در حضور حضرت دشنامی به مادر کنیز غیر مسلمان خود داد نشان از زشتی فحاشی در مرام شیعیان حتی در مورد مسئله ای که شاید ظاهر الامر صحیح بوده دارد.

     البته با وجود  اعتراضات بازیگران در فضای مجازی به این نشریه، برخی  از کاربران که شاهد به استهزا گرفتن ارزش های عفاف و حجاب توسط بازیگران هستند با وجود اعتراف به بیان تند و نامناسب در فحاشی، اعتراض خود نسبت به  پوشش نامناسب بازیگران در این جشن را اعلام کردند.

    جشن حافظ

    جشن حافظ

    واما بازیگران…

    باید پذیرفت که بد پوشی و بد حجابی امروز در جامعه ما  معلول علت های بیشماری است؛ از بی کفایتی مسئو لین و ۲۶ نهاد متولی در تبیین فلسفه حجاب و عفاف تا نداشتن (یا نخواستن) برنامه های مدون در تزریق وعرضه پوشش های که هم منطبق با خواست و علاقه جوانان باشد و هم بتواند زیبایی و پوشانند گی به همراه داشته باشد. اما در این میان بازیگران که خوشبختانه و یا متاسفانه الگوی پوششی و رفتاری جوانان  محسوب می شوند نیز سهم بسزایی دارند.

     خبر ها حاکی از آن است که در جشن حافظ امسال برای لباس بازیگران بخصوص بازیگران زن، از سوی طراحان لباس، برای تبلیغ برند خود با تایید وزارت فرهنگ و ارشاد  طرا حی هایی از پیش صورت گرفته بود که به گفته طراحان سعی شده بود در آن ها از الگوهایی که منطبق با فرهنگ و اصالت ایرانی است مانند کاشی کاری های اصفهان، خط نستعلیق، طرح گل و برج آزادی و … استفاده شود. بنابر این جشن حافظ می توانست با حمایت و برنامه ریزی صحیح از سوی مسئو لین فرصتی طلایی برای شروع تزریق و ایجاد یک سلیقه پوششی در میان مردم باشد.

    فرصتی که از آن استفاده مناسب نشد وبرخی از بازیگران نیز به آن دامن زده و از برخی از لبا س ها استقبال نکردند؛ چنان چه به گفته یکی از طراحان در اخبار ۲۰:۳۰ با وجود طراحی ساق دست برای برخی از لبا س های آستین کوتاه که ست لباس بود خود بازیگران از این ساق ها استفاده نکردند و در نهایت ما شاهد استفاده از مانتو های جلو باز، آستین های کوتاه و در نهایت لبا س های بودیم که از فرهنگ ایرانی و اسلامی فقط اکتفا به نقش و نگار کرده بودند.

    جشن حافظ

    سخن آخر این که چه این روزنامه به دلیل موج اعتراضات و فحاشی علنی از تریبون عمومی توقیف بشود و چه این روزنامه را به دلیل فحاشی و شیوه بیان محکوم و یا حتی با استناد به حدیث، عمل آن ها را تایید کنیم نباید اصل قضیه را در پی هیاهوی ایجاد شد فراموش کنیم و آن پوشش نامناسب بازیگران در این جشن  ومحافل دیگر است که زمینه را برای اعتراضاتی گاه با چنین ادبیات به دور از شان اسلامی فراهم می کند .در صورتی که بازیگران می توانند با استفاده از ابزار قوی هنر استقبال از پوشش مناسب منطبق با عرف جامعه ایرانی _اسلامی را برا ی مخاطبان خود تلطیف کنند ودر این مسیربه دلیل قرار گرفتن در مرکز توجه مخاطبان ،مسئولیتی به سنگینی مسئولین امر بر دوششان سنگینی می کند.

    زینب نیکبخت

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید