×
×

در دیدار جمعی از بانوان طلبه مطرح شد
نظر آیت‌الله جوادی آملی درباره مرجعیت زنان

  • کد نوشته: 3089
  • یکی از مراجع تقلید گفت:  شاگردان یک زنی ممکن است مرجع تقلید بشوند اما خود او مرجع نمی‌شود برای اینکه کار اجرایی است. به گزارش شهرکریمه به نقل از روابط عمومی موسسه اسراء، آیت الله عبدالله جوادی آملی در دیدار جمعی از خواهران طلبه حوزه‌ علمیه استان مازندران و با بیان اینکه روح انسان، مجرّد […]

    نظر آیت‌الله جوادی آملی درباره مرجعیت زنان
  • یکی از مراجع تقلید گفت:  شاگردان یک زنی ممکن است مرجع تقلید بشوند اما خود او مرجع نمی‌شود برای اینکه کار اجرایی است.

    به گزارش شهرکریمه به نقل از روابط عمومی موسسه اسراء، آیت الله عبدالله جوادی آملی در دیدار جمعی از خواهران طلبه حوزه‌ علمیه استان مازندران و با بیان اینکه روح انسان، مجرّد و ملکوتی است و مذکر و مؤنث ندارد و انسان باید به تزکیه روح بپردازد بیان کرد: رسالت انبیاء که تعلیم کتاب و حکمت و تزکیه نفوس است برای جان انسان است و جان انسان نه مذکر است نه مؤنث، نه مرد است نه زن، زیرا روح مجرّد است. آنچه مهم است دین، با انسان و با هویت انسان و با جان انسان کار دارد و در اسلام هیچ کمالی از کمالات الهی مشروط به ذکورت یا ممنوع به انوثت نیست. این طور نیست که مرد بودن شرط باشد یا زن بودن مانع باشد. مسأله نبوّت، رسالت، امامت، مرجعیت اینها کارهای اجرایی است کارهای اجرایی به عهده مرد است. بخشی از کارها مشترک است، اما پشتوانه نبوّت، پشتوانه رسالت، پشتوانه امامت و خلافت همان مقام شامخ ولایت است که زن هم می‌تواند ولیّ الله شود.

    وی اظهار کرد: می‌بینید صدیقه کبری(س) طبق نقل مرحوم کلینی از امام(س) بعد از رحلت پیغمبر جبرئیل بر او نازل می‌شد وجود مبارک صدیقه کبری(س) اسرار را از جبرئیل می‌شنید بعد به امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمود و امیرالمؤمنین آنها را می‌نوشت، مصحف فاطمه این است بنابراین هیچ ادبی، هیچ کرامتی، هیچ کمالی مشروط به ذکورت یا ممنوع به انوثت نیست که زن نباید این را داشته باشد. حتی جریان مرجعیت را شما بارها شنیده‌اید مرجعیت یک کار اجرایی است اما زن می‌تواند آن قدر درس بخواند، فقه بیاموزد فقیه بشود که شاگردانی تربیت کند که شاگردان او بشوند مرجع، این مقام که مثلاً زن به حدّ صاحب جواهر یا شیخ انصاری برسد این راه باز است، شاگردان یک زنی ممکن است مرجع تقلید بشوند اما خود او مرجع نمی‌شود برای اینکه کار اجرایی است، البته مرجعیت زن برای زنان دلیلی بر منعش نیست ولی منظور این است که کارهای اجرایی برای مردها است برای اینکه او دیگر لازم نیست خودش را بپوشاند چون عظمت زن در همان حیای اوست، عظمت زن در همان عفاف و حجاب اوست، این طور نیست که زن را محدود کرده باشند زن محترم است.

    وی با تأکید بر مقام والای زن به اهمیت مسأله ازدواج اشاره کرد و یادآور شد: مادر شدن از بهترین وظایف یک زن است، منتها حالا هم درسش را می‌خواند هم مادریش را می‌کند، این به عنوان یک فضیلت دینی مطرح است. رسول گرامی(ص) فرمود چه زن چه مرد وقتی ازدواج کردند نیمی از دینشان محفوظ است، ازدواج یک امر ملکوتی است یک امر مُلکی نیست.

    آیت الله جوادی آملی با تبیین مسأله کمال و مقام زن خاطرنشان کرد: کمال زن در تفسیر قرآن ست، در تفسیر نهج‌البلاغه است، کمال زن در این است که امام فرمود از دامن او مرد به معراج برود، مبادا عظمت و جلال و شکوه زن را کم بگیرید.

    وی در ادامه به اهمیت مسأله فضاهای سایبری و پاک و تطهیر کردن این فضا به عنوان یکی از وظایف اشاره و اظهار کرد: آنچه فضای مجازی نام گرفته، فضایی حقیقی است، چرا که اگر این وسیله، وسیله نقل و انتقال اندیشه و فکر ست پس فضا، فضای حقیقی است، شما که به علم بار یافتید، به حوزه‌ها رسیدید و مشکلات جامعه را حل می‌کنید، آن بداخلاقی ها و مسموم بودن این فضاها را شناسایی کنید، و این فضای حقیقی را تطهیر کنید.

    وی در پایان گفت: باید بدانید علم به تنهایی خودش مطلوب نیست علم، نردبان است. علم مثل یک شمشیری است که انسان باید با این شمشیر دشمن را از پا در بیاورد. بدترین دشمن همان غرور و هوای نفس است، اگر بعد از یادگیری علم، در ما تواضع، تقوا، وارستگی، بزرگواری و فرشته‌منشی ایجاد کرد خدا را شاکر باشیم که علم را فهمیدیم.

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.