×
×

پیشنهاد معمار برجسته ایتالیایی برای حفظ فرهنگ دینی قم:
نمای حرم نباید در میان ساختمان‌ها از بین برود‌/ساختمان‌سازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) ‌ممنوع شود

  • کد نوشته: 2221
  • معمار و استاد برجسته ایتالیایی گفت: باید حریمی ‌برای حرم در نظر گرفته شود که نمای شهر قم و نگین آن یعنی حرم حضرت معصومه(س) در میان ساختمان‌ها از بین نرود. شهرکریمه/پروفسور ژوآنی اسپالا ظهر امروز در همایش نگاهی گذرا به شهرسازی قم که در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به مشکلات […]

    نمای حرم نباید در میان ساختمان‌ها از بین برود‌/ساختمان‌سازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) ‌ممنوع شود
  • معمار و استاد برجسته ایتالیایی گفت: باید حریمی ‌برای حرم در نظر گرفته شود که نمای شهر قم و نگین آن یعنی حرم حضرت معصومه(س) در میان ساختمان‌ها از بین نرود.

    شهرکریمه/پروفسور ژوآنی اسپالا ظهر امروز در همایش نگاهی گذرا به شهرسازی قم که در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به مشکلات قم در زمینه معماری و شهرسازی اظهار داشت: برای حل این مشکلات باید ابتدا برنامه جامعی برای رفع محدودیت‌ها در زمینه‌های شهرسازی و مسائل اجتماعی و اقتصادی ارائه شود چراکه مقوله شهرسازی از مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه مجزا نیست.

    ‌وی بابیان ضرورت تهیه طرح آمایش سرزمین افزود: برنامه‌ریزی طرح جامع شهرسازی با شناسایی بافت اصیل و ساختمان‌های اصیل قم و توجه به آن‌ها به‌منظور حفظ و صیانت از فرهنگ بومی و دینی باید در دستور کار قرار گیرد.

    معمار برجسته ایتالیایی توجه به طبیعت و محیط‌زیست را حائر اهمیت برشمرد و تصریح کرد: حفظ طبیعت و محیط‌زیست در ایران از اهمیت والایی برخوردار است و باید حفظ و احیا شود چراکه چینش و معماری خاص این بوستان‌ها و باغ‌ها بیانگر پیام‌های معنوی بسیاری است.

    وی با تقدیر از شهردار قم افزود: طرح جامع در نظر گرفته‌شده برای شهر قم و احیای فضای سبز و طبیعت و نیز احیا مکان‌های سنتی مدارس خانه‌های سنتی و غیره ایرانیان حائز اهمیت و قابل قدردانی است.

    اسپالا بابیان اینکه سازگار کردن بخش قدیمی و جدید معماری در قم الزامی است اظهار داشت: برای حفظ میراث دینی و ملی‌مان باید بخش قدیمی و جدید را سازگار کرده و نگذاریم معماری قم با معیارهای مصرف گرایانه انجام شود چراکه سبب کم‌رنگ شدن مسائل فرهنگی در معماری می‌شود.

    وی با اشاره به طراحی جدید منازل مسکونی افزود: متأسفانه اکنون منازل به شکل خوابگاه طراحی می‌شود که آسایش و آرامش منازل گذشته را ندارند درحالی‌که منازل خیابان‌ها و شهر باید به‌گونه‌ای طراحی شود که احساس آرامش را به مردم القا کند.

    معمار برجسته ایتالیایی بابیان اینکه تکنولوژی باید برای ارتقا فرهنگ استفاده شود گفت: من مخالف مدرن نیستم اما مخالف مدرن دروغین و کاذب هستم چراکه تنها به‌عنوان مدرن معرفی می‌شود درحالی‌که دشمن تمدن است.

    وی کالبد برنامه‌ریزی‌شده برای شهر قم را مورداشاره قرار داد و افزود: مستطیل‌های ساخت شهری قم و نقشه حرم حضرت معصومه(س) بی‌احترامی به حرم است زیرا تا شعاع زیادی اطراف حرم نباید ساختمان ساخته شود.

    وی خاطرنشان کرد: اولین کاری که باید در قم انجام شود رعایت چشم‌انداز حرم است و باید حریمی نیز برای حرم در نظر گرفته شود که نمای شهر قم و نگین آن یعنی حرم حضرت معصومه(س) در میان ساختمان‌ها از بین نرود.

    منبع: تسنیم

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.