[ad_1] به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری شهرکریمه، شخصیت عظیم حضرت زینب کبرا سلام‌الله‌علیها به‌قدری وصف ناشدنی است که نمی‌توان آن را بیان کرد. صبر، حلم و بردباری که از مشخصه‌های بارز روح و شخصیت متعالی حضرت زینب سلام‌الله‌علیها است تا شجاعت و خطابه قراء و آتشین او دربرابر ظالمان در ادامه مشخصه […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری شهرکریمه، شخصیت عظیم حضرت زینب کبرا سلام‌الله‌علیها به‌قدری وصف ناشدنی است که نمی‌توان آن را بیان کرد. صبر، حلم و بردباری که از مشخصه‌های بارز روح و شخصیت متعالی حضرت زینب سلام‌الله‌علیها است تا شجاعت و خطابه قراء و آتشین او دربرابر ظالمان در ادامه مشخصه و نکات روحانی حضرت زینب است. از این رو  حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر قائمی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم در گفت‌وگویی به بیان بعضی ویژگی‌ها و مشخصه‌های حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها پرداختند.

حجت‌الاسلام علی اضغر قائمی با اشاره به سن حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها در کربلا گفت: عقیله بنی‌هاشم، در سرزمین کربلا ۵۵ سال سن داشتند و ۲ سال پس از تولد امام حسین علیه‌السلام متولد شدند و ۲ سال پس از شهادت امام حسین علیه‌السلام نیز از دنیا رفتند و درست در موقع وفات ۵۷ ساله بودند.

 

وی ادامه داد: عظمت و شخصیت حضرت زینب از کودکی مشخص بوده است. بسیاری از مورخین، این بزرگوار را به عظمت یاد می‌کنند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به کتاب‌های فراوانی که به عظمت حضرت زینب سلام‌الله‌علیها اشاره کرده‌اند ابراز داشت: بنت الشاطی کتاب بسیار زیبایی تحت عنوان «زینب شیرزن کربلا» نوشته است. عظمت زینب اینجا پیداست که از کودکی مورد توجه بوده. یحیی مازنی، یکی از همسایگان حضرت زینب سلام‌الله‌علیها، می‌گوید که من سالیان سال با حضرت زینب سلام‌الله‌علیها همسایه بودم و حتی یک بار هم صدای ایشان را نشنیدم.

وی افزود: از قول امام مجتبی علیه‌السلام نقل می‌کنند که گاهی می‌خواستیم به زیارت قبر جدّمان برویم، امیرالمؤمنین علیه‌السلام  جلو بودند، من سمت راست، امام حسین علیه‌السلام در سمت چپ و حضرت زینب در وسط قرار می‌گرفت و ما به این شکل کنار قبر پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌رفتیم. بعضی تعابیر می‌گویند که حضرت علی علیه‌السلام، چراغ را خاموش می‌کرد.

حجت‌الاسلام قائمی درباره علت این‌کار حضرت علی علیه‌السلام توضیح داد: وقتی حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام از پدرشان سؤال می‌پرسند که خواهرم پوشیده است و در سن کودکی هم حجاب دارد، پس چرا این کار را انجام می‌دهید؟ می‌فرمایند، می‌خواهم که اندام خواهرت زینب سلام‌الله‌علیها را نامحرم نبیند. عظمت و بزرگواری شخصیت شخصیت حضرت زینب سلام‌الله‌علیها بیشتر در واقعه کربلا شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از ورود به کوفه و پس از گذشت ۲ روز از حادثه کربلا، یک خطبه آتشین ایراد کرد که نتیجه این خطبه، وقوع چند قیام شد و در همان لحظه نیز برخی نزدیک بود شورش کنند که آمدند نزد حضرت زین‌العابدین علیه‌السلام که بدان‌ها اجازه بدهد و آن‌ها را همراهی و رهبری کند تا اشتباه بزرگ‌شان را جبران کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به قیام توابین و مختار در بیان ارزش فریادهای حضرت زینب سلام‌الله‌علیها عنوان کرد: قیام توابین به رهبری سلیمان صرد خزاعی و قیام مختار پس از چندسال نیز بر اثر خطابه حضرت زینب بود. نگهداری این حادثه عاشورا، به‌خاطر فریاد‌های زینب سلام‌الله‌علیها از کربلا تا کوفه و از کوفه تا شام بود. آن تعبیرات عجیبی که حضرت زین‌العابدین علیه‌السلام در حق عمه‌جانشان دارند؛ عالمه غیر معلمه و ….

وی افزود: شخصیت حضرت زینب سلام‌الله‌علیها به گونه‌ای بود که در شب عاشورا نماز شب خود را ترک نکرد و به صورت نشسته خواند، آن خطابه و تعبیرات شکننده و آتشینی که در حضور ابن زیاد و در حضور یزید ملعوم و ستمگران بیان کرد که ادامه دهنده راه ابی‌عبدالله علیه‌السلام و رساننده پیام کربلا و عاشورا بود. ان‌شاءلله ما بتوانیم ادامه دهنده راه شهدا و به‌ویژه شهدای کربلا باشیم.

 

[ad_2]