انسان‌ها در هنگام تولد با توانایی‌ها و نیازهای مختلفی به دنیا می‌آیند و هرچه بزرگتر می شوند توانایی و نیازهایشان تغییر خواهد کرد؛ به همین ترتیب نیازهای سالمندان هم دچار تغییر و تحولات خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهر کریمه، در ایران سن امید به زندگی بیش از ۷۴ سال است با توجه به اینکه دوران پس از ۶۰ سالگی دوره سالمندی نامیده می شود، درصد قابل توجهی از مردان و زنان در دوران سوم زندگی خود به سر می برند. بدین ترتیب مردم وظایفی را در مقابل افراد سالمند بر عهده دارند.

 

جامعه با توجه به نقشی که بر عهده سالمندان قرار می دهد می تواند از تجربیاتشان استفاده کرده و احساس مفید بودن و رضایت را به سالمندان منتقل کند.

 

دوران سالمندی دوران پرچالشی است اگر یکی از اعضای خانواده، همسایه یا دوستانتان سالمند هستند و در کارهای روزمره خود به کمک نیاز دارند. بهتر است که این نیازها را بشناسید و با توجه به پذیرش آنها در دریافت کمک و با احترام به عزت نفسشان، کمکشان کنید.

 

بررسی نیازهای سالمندان

توجه داشته باشید نیازها و تغییرات بدن سالمندان تنها به عملکرد بدن منجر نمی شود. تغییرات عاطفی با افزایش سن به وجود می آید و هنگامی که تغییرات عملکرد بدن با تغییرات عاطفی همراه شود بسیار چالش برانگیز خواهد بود.

 

بسیاری از افراد از شرایط چالش برانگیز سالمندان چیزی نمی دانند اما درک بیشتر نیازهای عاطفی آن ها کمک بزرگی در جهت کمک و ارائه راهکارهای سودمند خواهد بود.

 

به طور کلی سالمندان نیازهای گوناگونی دارند: نیازهای عاطفی، امنیت، تفریح، معیشتی، معاشرت با هم سن و سالان و …

 

تحرک سالمندان

تحرک برای افراد سالمند بسیار مهم است، حتی اگر تحرک، تنها به محیط کوچک اطرافشان محدود شود. مطمئن شوید وسیایل مورد نیاز حرکت مانند عصا، واکر، صندلی چرخ دار و یا صندلی متحرک موتوردار در اختیارشان است.

نصب یک رمپل در ورودی خانه و محل پله ها برای حرکت راحت ویلچر، نصب نرده کنار دیوار برای عبور و مرور راحتتر از پله ها و همینطور درهای بزرگ باعث حرکت راحت تر فرد سالمند خواهد شد که می توانید با خیال راحت از خانه خارج شوید. تخت بیمارستان، صندلی دوش و عصای سه پایه به فرد مسن کمک می کند تا در هنگام حمام کردن در امان بماند.

 

دارو، نیاز مهم سالمندان

شهروندان سالخورده برای سالم ماندن به دارو نیاز دارند. مراقبت های پزشکی مانند ویزیت چشم، مراقبت از دندان، مراقبت از پاها، فیزیوتراپی و روان درمانی در صورت لزوم برای داشتن زندگی سالم کمک کننده خواهد بود.

 

اگر فرد سالمند در خوردن قرص ها یا تزریق انسولین با مشکل مواجه شود لازم است پرستار سالمند استخدام شود.

 

مراقبت شخصی در سالمندان

مراقبت شخصی یک نیاز مهم روزمره برای فرد مسن است. او ممکن است در حمام، لباس پوشیدن و نظافت شخصی به کمک احتیاج داشته باشد. می توانید از یک پرستار سالمند ، بهیار و یا اعضای خانواده کمک بگیرید.

 

تغذیه سالمندان

یکی از مهمترین نیازهای سالمندان تغذیه مناسب است. می توانید برای این منظور از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.

 

همچنین وعده های غذایی برای یک هفته را آماده کنید، گرم کردن وعده های غذایی کوچک برای او بسیار ساده تر از پختن غذا است. در این صورت فرد مسن حداقل یک وعده غذایی سالم در روز دریافت می کند.

 

حمل و نقل

رانندگی در دوران سالمندی می تواند به یک چالش اساسی تبدیل شود. اگر فرد سالمند لازم باشد به طور هفتگی یا ماهانه به پزشک و فیزیوتراپی مراجعه کند، رفت و آمد برایش سخت خواهد شد. بنابراین داشتن دستیار و راننده یا هر شخصی که بتواند در رفت و آمد ها کمک کننده باشد، لازم و مفید است.

 

افسردگی و نیازهای عاطفی سالمندان

بازنشستگی برای کسی که چندین دهه به طور منظم کار کرده است می تواند یک رویای زیبا باشد. این در حالی است که شخص همچنان پرتحرک بماند و بدین ترتیب خود را از افسردگی دور نگه دارد. سالمندانی که قادر به کنترل ذهن و بدن خود نیستند بیشتر در معرض افسردگی سالمندی قرار خواهند گرفت.

 

متاسفانه افسردگی در میان افراد مسن شایع است. سالخوردگان تمایل دارند روابط خود را با محیط و افراد را، کم یا قطع کنند که همین منجر به افسردگی بیشتر خواهد شد.

 

بنابراین لازم است او را تنها نگذاشته و شرایطی فراهم کنید تا با هم سن و سالان خود معاشرت کند. توجه داشته باشید انزوای طولانی مدت به اندازه مصرف هرروز یک بسته سیگار ناسالم است!

 

اجازه بدهید خودشان کنترل زندگی را به دست بگیرند. احساس کنترل، استقلال و همنیطور هدف به زندگی افراد معنی می بخشد، فرقی نمی کند چند ساله باشند. سرگرمی ساده مانند باغبانی برای آن ها عالی است.

 

معاشرت با دوستان و هم سن و سالان، سرگرمی های ساده، تغذیه سالم و توجه به دیگر نیازهای سالمندان کمک ویژه ای به سالخوردگان برای داشتن زندگی سالم در آسایش و آرامش خواهد کرد.

 

 

  • منبع خبر : مرکز مشاوره و خدمات پرستاری عاطفه