به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ جایی که قرار است محصولی کاملاً ایرانی تولید گردد و در همین نزدیکی هم مورد استفاده قرار گیرد. او می گوید از ۱۲ سال پیش وقتی احساس کرد کشور در بخش کشاورزی برای توسعه شبکه های آبیاری نوین به تولید […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ جایی که قرار است محصولی کاملاً ایرانی تولید گردد و در همین نزدیکی هم مورد استفاده قرار گیرد.

او می گوید از ۱۲ سال پیش وقتی احساس کرد کشور در بخش کشاورزی برای توسعه شبکه های آبیاری نوین به تولید لوله های پلی اتیلن احتیاج دارد، کارخانه تولید لوله های پلی اتیلن را احداث کرد تا هم برای چند نفر اشتغالزایی کند و هم علاوه بر تأمین احتیاج بازار داخلی کشور و جلوگیری خارج شدن ارز از کشور، این محصول کاملاً ایرانی را به کشورهای همسایه صادر کند.

محصول ایرانی در طرح آبیاری نوین کشاورزی/ از تولید تا استفاده بومی لوله های پلی اتیلن در ایلام

او می گوید: با توسعه بخش کشاورزی و ایجاد شبکه های آبیاری نوین در نقاط متفاوت کشور، کارخانه های تولید لوله های پلی اتیلن به خوبی توان دارند هم احتیاج بازار داخلی را تأمین کنند و هم به خارج از کشور نیز صادرات دارا باشند.

تخصص و مهارت به کارخانه جانی دو مرتبه می دهد

اکنون بعد از ۱۲ سال از احداث این کارخانه و تعطیلی دو ساله آن، با همت جوانان و متخصص ها بومی این دیار کارخانه تولید لوله های پلی اتیلن دربند زاگرس دره شهر جانی دو مرتبه گرفته و چرخ تولید در این کارخانه در حال چرخیدن است.

ملکی مدیر این کارخانه که در سال ۸۹ در سمینار ملی کارآفرینی و توسعه به عنوان کارآفرین برتر نیز انتخاب گردیده است با بیان اینکه این کارخانه توانسته استانداردهای لازم تولید را اکتساب کند، می گوید: هر ساله بیشتر از ۵ هزار تن ماده اولیه که از پتروشیمی های کشور به کارخانه می آید به اعتبار ۵۰ میلیارد ریال به انواع لوله های پلی اتیلن مبدل می گردد و علاوه بر تأمین احتیاج استان ایلام و استان های غرب کشور به کشور عراق نیز صادر می گردد.

محصول ایرانی در طرح آبیاری نوین کشاورزی/ از تولید تا استفاده بومی لوله های پلی اتیلن در ایلام

او با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۲ نفر به صورت مستقیم در این کارخانه مشغول به کار هستند، می گوید: در این کارخانه لوله های پلی اتیلن در اندازه های ۶۳ تا ۳۱۵ میلیمتر و لوله های پلی پروپیلن در اندازه های ۲۰ تا ۷۵ میلیمتر تولید و در بخش های متفاوت کشاورزی و صنعت استفاده می گردند.

مدیر کارخانه تولید لوله های پلی اتیلن دربند زاگرس دره شهر با بیان اینکه به صورت میانگین همه روزه ۱۵ کلاف ۱۵۰ متری معادل بیشتر از ۴ هزار متر لوله پلی اتیلن تولید می گردد، اضافه می کند: در سال گذشته، از این محصول نرمال به اعتبار ۵۰۰ هزار دلار به کشور عراق صادرات داشتیم که در صورت توسعه این کارخانه میتوان این میزان صادرات را به بیشتر از دو میلیون دلار رساند.

رقابت لوله های پلی اتیلن ایرانی با بیگانه

محصول ایرانی در طرح آبیاری نوین کشاورزی/ از تولید تا استفاده بومی لوله های پلی اتیلن در ایلام

و اکنون همین ذرات کوچک سیاه و سفید که در پتروشیمی های کشور تولید می گردند در خط تولید لوله های پلی اتیلن استان قرار گرفته و هر ساله بیشتر از ۳۲ هزار تن انواع لوله های پلی اتیلن در استان تولید می گردد که همین محصول کاملاً ایرانی که با حریفان بیگانه خود نیز رقابت می کند در شبکه های آبیاری نوین به کار برده می گردند.

نصیری ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام با اشاره به اینکه در حال حاضر از ۱۰ کارخانه تولید لوله های پلی اتیلن استان، هفت کارخانه فعال هستند، می گوید: حجم تولید لوله های پلی اتیلن در هفت کارخانه فعال استان با اشتغالزایی بیشتر از ۱۰۰ نفر، ۳۲ هزار تن است که علاوه بر تأمین بازار داخلی استان به استان های همجوار و کشورهای همسایه نیز صادر می گردد.

مواد اولیه به سادگی در اختیار تولید کننده قرار نمی گیرد

اما همچنین کارخانه، شش کارخانه تولید لوله های پلی اتیلن در استان وجود دارد که با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند. ملکی مدیر کارخانه تولید لوله های پلی اتیلن دربند زاگرس دره شهر در این باره می گوید: مواد اولیه علی رغم اینکه در کشور فراوان است و پتروشیمی ها باید در اختیار کارخانه های تولید لوله های پلی اتیلن قرار بدهند، هم به سادگی در اختیار ما تولیدکنندگان قرار نمی گیرد و هم نرخ آن هم از ثبات لازم بهره مند نیست.

او اضافه می کند: چون پهنه کارخانه های تولیدی لوله های پلی اتیلن در استان کوچک است و هر کدام با حجم هر ساله حدود ۵ هزار تن کار می کنند یک تنه توان ندارند مواد اولیه که در بورس ارائه می گردد را خریداری کنند چون احتیاج هر یک از تولیدکنندگان یک تنه کمتر از میزان مواد اولیه ارائه شده در بورس است.

  

سیراب شدن زمین های کشاورزی با طرح آبیاری نوین

  کمی آن طرف تر از این کارخانه تولید لوله های پلی اتیلن، لوله های تولید گردیده در برنامه ای بزرگ استفاده می گردند.

محصول ایرانی در طرح آبیاری نوین کشاورزی/ از تولید تا استفاده بومی لوله های پلی اتیلن در ایلام

حال که اجرای طرح های نوین آبیاری در کشور در حال اجراست و به تولید زیادتر لوله های پلی اتیلن در این چنین کارخانه ها احتیاج است با پشتیبانی زیادتر از این کارخانه های صنعتی، علاوه بر اینکه کشور در تولید لوله های پی اتیلن خودکفا می گردد و از واردات این محصول از کشورهای بیگانه نیز جلوگیری می گردد، زمینه اشتغالزایی چند تساوی برای اشخاص جویای کار در منطقه فراهم شده و تولید لوله های پلی اتیلن نیز به دو برابر افزایش می یابد.

گزارش از وحید حاجیان