به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا از شهر قم؛ محله شادقلی خان، یکی از قدیمی ترین محله های شهر شهر قم هست، محله ای که اغلب خانه های آن قدمت بیشتر از ۵۰ سال دارند و البته امروزه بخش زیادی از این خانه ها مرمت شده هست.  در بین خانه‌های قدیمی محله شادقلی […]

هیئتی با 150سال پیشینه در قمبه گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا از شهر قم؛ محله شادقلی خان، یکی از قدیمی ترین محله های شهر شهر قم هست، محله ای که اغلب خانه های آن قدمت بیشتر از ۵۰ سال دارند و البته امروزه بخش زیادی از این خانه ها مرمت شده هست.  در بین خانه‌های قدیمی محله شادقلی خان، خانه ای با بیشتر از ۱۵۰ سال قدمت وجود دارد که به خانه «میرزا محمد باقر روحانی» معروف هست؛ باوجود چندین خانه قدیمی و یا حتی تاریخی در این محل، خانه میرزا محمد باقر روحانی در بین اهل محل آوازه خاصی دارد.

خانه میرزا محمد باقر روحانی شهرتش را تنها وام‌دار قدمت بنای آن نیست لکن قدمت روضه‌خوانی این بنا هست که اسم آن را بر سر زبان ها انداخته هست؛ هرشخصی که خارج از این محل و یا استان شهر قم به دنبال این خانه باشد بدون آنکه اسم این بنا را بداند کافی هست تنها از روضه خوانی سالانه این خانه قدیمی از یکی از اهالی این محل سؤال کند، مطمئنا نشانی آن را می یابد. این  این خانه، ۱۴۵۰ متر پهنه دارد و از زمان نخستین صاحب آن تا به امروز بیشتر از ۱۵۰ سال از عمر آن می گذرد، هرسال دهه آخرماه صفر، خیمه عزاداری سیدالشهداء(ع) در این خانه بر پا می‌شود.

سید محمد روحانی، نخستین صاحب این بنا، تحصیل کرده‌ علوم دینی بوده هست که به رسم آن زمان، لباسی شبیه به لباس روحانیون بر تن می کرده و در میان اهل محل به حاج آقا سید محمد روحانی معروف بوده هست.

سید محمد حسین طباطبایی، از نوادگان سید محمد روحانی در گفت‌وگو با ایکنا از شهر قم، گفته بود: بر طبق آنچه که از پدر و پدر بزرگ خود شنیده ام، سید محمد روحانی، از متدینین شهر قم و معتمد محل بوده و در ابتدا با آنکه وضعیت مالی چندان خوبی نداشته هست، به علت علاقه فراوان به اهل بیت (ع) و علی الخصوص سیدالشهداء(ع) هر سال در ایام ماه صفر مجلس روضه برگزار می‌کرده هست.

وی اظهار کرد: سید محمد باقر روحانی پسر سید محمد روحانی که یکی از تجار آن زمان بوده و از آنجا که وضعیت مالی خوبی نسبت به پدر داشته هست، روضه خوانی در خانه پدری خود را گسترش داده و وظیفه روضه خوانی را بعد از پدر خود به عهده می گیرد، از آن زمان به بعد، این خانه به خانه سید محمد باقر روحانی معروف می گردد.

طباطبایی تصریح نمود: حالا بیشتر از ۱۵۰ سال هست که در این خانه، محفل روضه خوانی سیدالشهداء(ع) در ایام آخر ماه صفر برپا می گردد؛ تمامی دو حیاط این خانه و هم چنین اتاق های آن در دهه آخر ماه صفر، سیاه پوش روضه حسین بن علی(ع) می گردد.

وی عنوان نمود: در طول این ۱۵۰ سال زیادی از مادحین و روضه‌خوانان قدیمی و معروف شهر قم، من جمله آقایان کوثری، یثربی، آل طاها، طباطبایی و عده ای دیگر، در این خانه به ذکر فاجعه سیدالشهداء پرداخته اند.

سید عبدالامیر روحانی که یکی دیگر از نوادگان سید محمد باقر روحانی هست هم به ایکنا اظهار کرد: تا به حال نوادگان و وارثان این خانه کوشش کرده‌اند تا هر سال روضه خوانی در این بنا را برپا کنند؛ معجزات زیادی در مراسم روضه این خانه قدیمی رویت شده هست که شرکت کنندگان در این روضه، هرسال برای ما بازگو کرده و جهت طلب حاجت خود برای این مکان نذر می کنند.

وی تاکید کرد: در زمان محمد باقر روحانی، حدود ۵ خانواده در این خانه در کنار هم زندگی می کردند و این مکان، محل تجمع همه خاندان سید محمد باقر روحانی بود؛ هم حالا هیچکدام از نوادگان آن زنده یاد در این خانه ساکن نیستند لکن تنها جهت محافظت و حفظ این مکان، به این خانه تردد می کنند و هرسال چندین روز پیش از اربعین جهت برگزاری روضه در این خانه  اقدام می کنند.

روحانی گفته بود: زنده یاد سید محمد باقر روحانی بر حفظ  شان و حرمت مجلس عزای امام حسین(ع) بسیار تاکید داشتند و نظم و سکوت در مجلس روضه سید الشهداء(ع) را یکی از شروط محافظت حرمت عزاداری می دانست؛ به همین دلیل بعد از گذشت بیشتر از ۱۵۰ سال روضه خوانی در این مکان، هنوز هم تمامی شرکت کنندگان در این مجلس، بدون هیچ تذکری از سوی متولیان، در سکوت کامل به عزاداری سیدالشهداء (ع) می پردازند.

انتهای پیام