×
×

رئیس مرکز اسناد آستان مقدس حضرت معصومه(س):
هیچ نقش و نمادی در حرم حضرت معصومه(س) بدون اندیشه دینی نیست

  • کد نوشته: 1171
  • رئیس مرکز اسناد آستان حضرت معصومه(س) گفت: هیچ نماد و نقشی در حرم مطهر بدون فکر نبوده و ما در تمام بناهای موجود در حرم مطهر فکر و اندیشه دینی را مشاهده می‌کنیم. به نقل از ستاد خبری کارگاه پوستر نقش بهشت، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد نظری در این کارگاه که با نگاهی نو به نقوش […]

    هیچ نقش و نمادی در حرم حضرت معصومه(س) بدون اندیشه دینی نیست
  • رئیس مرکز اسناد آستان حضرت معصومه(س) گفت: هیچ نماد و نقشی در حرم مطهر بدون فکر نبوده و ما در تمام بناهای موجود در حرم مطهر فکر و اندیشه دینی را مشاهده می‌کنیم.

    به نقل از ستاد خبری کارگاه پوستر نقش بهشت، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد نظری در این کارگاه که با نگاهی نو به نقوش و آرایه‌های معماری حرم مطهر حضرت معصومه(س) در حال برگزاری است، اظهار کرد: ظرفیت نقوش و آرایه‌های معماری حرم مطهر حضرت معصومه(س) به اندازه‌ای است که نگاه هر زائر و بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند و بسیاری از گردشگران خارجی نیز که اغلب از متخصصان و تحصیل کرده‌ها هستند وقتی برای بازدید به حرم مطهر می‌آیند سؤالات بسیاری در زمینه معماری حرم به ذهنشان خطور می‌کند.

    وی با بیان اینکه معماران در گذشته جای جای حرم مطهر حضرت معصومه(س) را بر اساس یک پیشینه اسلامی و ارزشی بنا نهاده‌اند افزود: گنبد حرم مطهر به صورت کلاهخود است که در گذشته مرسوم بوده برای احترام بر سر بزرگان می‌گذاشتند.

    رئیس مرکز اسناد آستان حضرت معصومه(س) ادامه داد: گلدسته‌های حرم نیز مانند دستان فردی است که رو به آسمان بلند شده و از طرفی برای استحکام ایوان به این صورت بلند ساخته شده است و فلسفه ساخت گلدسته‌های کوچک که در اطراف گنبد و صحن‌های مختلف به چشم می‌خورد نشانه نگهبانان حرم است.

    حجت‌الاسلام نظری اضافه کرد: هیچ نماد و نقشی در حرم مطهر بدون فکر نبوده و ما در تمام بناهای موجود در حرم مطهر فکر و اندیشه دینی را مشاهده می‌کنیم.

    وی اضافه کرد: نقوش مختلف در حرم مطهر حضرت معصومه(س) در ایجاد معنویت و افزایش روحیه معنوی زائران نقش بسزایی دارد و این هنرها مضمون‌های مورد نظر را بهتر و آسان‌تر به مخاطبان انتقال می‌دهد.

    رئیس مرکز اسناد آستان حضرت معصومه(س) با اشاره به تاریخچه ساخت حرم مطهر حضرت معصومه(س) بیان کرد: بعد از اینکه حضرت معصومه(س) راهی ایران شدند تا با برادرشان امام رضا(ع) دیدار کنند در مسیر راه در ساوه در اثر حمله دشمنان اهل بیت(ع) بسیاری از اطرافیان خود را از دست دادند و در حالی که ۲۸ سال داشتند در این رویداد دچار بیماری می‌شوند.

    وی گفت: حضرت معصومه(س) بعد از اینکه وارد قم شدند چند روزی در این شهر در بستر بیماری بودند و پس از آن دار فانی را وداع گفتند و موسی بن خزرج که از بزرگان قم بود باغ بزرگی داشت که آن را وقف حضرت کرد و آن بانوی کرامت در این باغ که مکان فعلی حرم مطهر است، به خاک سپرده شدند.

    نظری ابراز کرد: متأسفانه امروز تصویر و عکسی از آن باغ وجود ندارد که جا دارد هنرمندان و طراح، رویدادهای آن زمان و مکان‌هایی که حضرت در آن حضور داشتند را به تصویر بکشند که تاکنون این امر محقق نشده است.

    وی عنوان کرد: ۵۰ سال بعد از فوت حضرت معصومه(س) بارگاهی توسط دختر امام جواد(ع) بر سر مزار آن حضرت بنا نهاده شد و پس از آن نیز باغ محل دفن حضرت، تغییر کاربری داده و به قبرستان تبدیل شد.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر در حرم مطهر ۹ تن از امامزادگان مدفون هستند، افزود: در ابتدا این مکان سه حرم و سه گنبد داشت که به دستور شیخ طوسی این مکان که در گودی قرار داشت بازسازی شد و یک گنبد و حرم برای آن احداث شد.

     

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.