به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا؛ آیت‌الله رضا استادی شامگاه ۱۱ مهرماه در ادامه موضوعات خود درباره تفسیر قرآن که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار گردید اظهار کرد: هزاران جلد کتاب درباره قرآن نوشته شده است اما کتب تفسیری کامل و یا تفسیر نصف قرآن که چاپ گشته شاید به صد جلد […]

وعاظ از طرح مطالب شبهه‌برانگیز در منابر اجتناب کنندبه گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا؛ آیت‌الله رضا استادی شامگاه ۱۱ مهرماه در ادامه موضوعات خود درباره تفسیر قرآن که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار گردید اظهار کرد: هزاران جلد کتاب درباره قرآن نوشته شده است اما کتب تفسیری کامل و یا تفسیر نصف قرآن که چاپ گشته شاید به صد جلد هم نرسد.

وی اضافه کرد: این تفاسیر امکان دارد روایی، جامع و عرفانی باشند که در تفسیر عرفانی حرف از لغات و باطن آیات قرآن و در تفسیر جامع هم تصریح لغات و موضوعات تاریخی و کلامی و … است که نمونه آن تفسیر تسنیم آیت‌الله جوادی آملی است.

استادی با بیان اینکه تفسیر جامع، مراتبی دارد و اگر فردی ۱۵ مبحث را در این تفسیر دنبال نکند دست کم باید هفت جهت را مثل مجمع البیان و یا المیزان مراعات کند تصریح نمود: ما پیش از تفسیر تبیان شیخ طوسی چند تفسیر مختصر روایی چاپ گشته داریم که تفسیر فرات نمونه آن است که مشتمل بر ۷۷۰ روایت است؛ روایات این تفسیر هم مربوط به آیات مربوط با اهل‌بیت(ع) است.

این استاد حوزه گفته بود: فرات در کتب رجالی مطرح نشده و رد و یا توثیق نشده و نسخه قرن دوم این تفسیر در دست است اما چون کتب معتبر از آن نقل کرده‌اند گفته شده می‌توان به این تفسیر متکی گردید؛ البته این نوع کتب را زمانی مورد استناد قرار می‌دهیم که مطالب در موافقت با قرآن کریم باشد.

دبیر پیشین شورای عالی حوزه علمیه گفته بود: در قرن دوم تفسیر ابوحمزه ثمالی که دعای معروفی دارد و از صحابه امام سجاد است نقل شده، البته این کتاب در دست نیست ولی بعضی روایات آن در کتب دیگر نقل شده است که یکی از فضلای عراقی مطالبی از ابوحمزه را در آثار متفاوت جمع‌آوری و با عنوان تفسیر وی چاپ کرده است که در استفاده از این نوع آثار نباید تنها فریب آوازه ابوحمزه را بخوریم و روایات باید تک به تک ارزیابی گردد.

وی اضافه کرد: تفسیری وابسته به امام حسن عسکری(ع) هم داریم که از ابتدا مورد تردید بوده که آیا برای این امام است و یا اصحاب وی نقل کرده‌اند؛ زنده یاد بلاغی رساله نوشته که این تفسیر سرشناس معتبر نیست و غیرواقعی است و بعضی هم مثل مراسمی به آن اعتماد کرده‌اند و بعضی نیز حد میانه را گرفته و گفته‌اند هر روایتی که خوب و مورد اعتماد است قبول می‌کنیم و الا رد می‌شود.

آیت‌الله استادی با اشاره به تفسیر نعمانی گفته بود: این تفسیر تنها دربردارنده یک روایت طولانی از امام علی(ع) است که مشخص نیست به چه سبب اسم آن را تفسیر گذاشته‌اند.

وی اظهار کرد: تفسیر عیاشی یکی از تفاسیری است که می‌توان بر روی آن تکیه کرد که نیم از آن توسط خود وی نوشته شده ولی نیمی از آن مشخص نیست که برای او است یا نه؛ این تفسیر دربردارنده دو هزار و ۵۰۰ روایت در ذیل آیات است.

استادی با بیان اینکه عیاشی از شخصیت‌های با اهمیت تفسیری است که بیشتر از ۲۰۰ کتاب داشته است عنوان نمود: وی مجالس علمی عام و خاص داشته است و شاگردان بسیاری از محضر وی بهره می‌بردند و سلسله اجازاتی از آثار وی وجود دارد که سبب بر صحت نسبت آثار به این شخصیت علمی است.

وی تاکید کرد: طوری مطالعه دقیق دارا باشیم که در منبر نیم ساعتی شبهه برای مردم درست نکنیم یا اگر بیان کردیم توجیه آن را هم بیاوریم.

استادی با اشاره به ارائه روایت بر قرآن دنبال کرد: عصمت پیامبر(ص)، بخشی از امور مشخص است بنابراین اگر روایتی باشد که پیامبر(ص)، معصوم نیست با قرآن ناسازگار است و آن را مطمئنا باید رد کنیم علاوه بر این است بعضی مطالب که به عنوان مثال اگر در روایت آمده باشد که یک روز در سال است که عفو عمومی است و هر کسی هر کاری می‌خواهد بکند با قرآن سازگار نیست.

انتهای پیام