به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، ، هفدهم نمایشگاه دستگاه امکانات ورزشی از ۲۱ تا ۲۴ مهر ماه با حضور ۱۲۰ شرکت داخلی و ۱۴ شرکت خارجی در محل دائمی نمایشگاه های تهران  برگزار گردید. در این نمایشگاه آنچه زیادتر نمود داشت غرفه های تولید کنندگان داخلی […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، ، هفدهم نمایشگاه دستگاه امکانات ورزشی از ۲۱ تا ۲۴ مهر ماه با حضور ۱۲۰ شرکت داخلی و ۱۴ شرکت خارجی در محل دائمی نمایشگاه های تهران  برگزار گردید. در این نمایشگاه آنچه زیادتر نمود داشت غرفه های تولید کنندگان داخلی بود که نسبت به سال های گذشته حضور فعال تری داشتند به به صورتی که آنان در بحث امکانات، پوشاک ورزشی و …..

بیشتر از ۶۰ درصد از نمایشگاه این بار به فرآورده ها داخلی اختصاص یافت و در بخش هایی که ما در گذشته ملزم به خرید امکانات ورزشی از کشورهای خارجی و نشان های تجاری خارجی بودیم در سال پشتیبانی از کالای ایرانی شاهد رشد و ترقی تولید کنندگان داخلی بودیم که برای آینده ورزش نوید روزهای خوبی را می دهد. این روزها و با توجه به نوسانات نرخ ارز ارزش و لزوم تولید داخلی بیشتر از هر زمان دیگری احساس می شود چون که نمی شود از تاثیرات نرخ دلار بر میزان نرخ های داخلی غافل گردید ولی توانمندی تولید کنندگان داخلی توان دارد به ساخت محصولاتی منتج شود که نه فقط کیفیت خوبی دارد لکن توان دارد نرخ متعادل و معقولی نیز داشته باشد. حتی بعضی از تولید کنندگان که در نمایشگاه حاضر بودند صریحا به این نکته اشاره می کردند که از لحاظ کمیت، نرخ و …… نه فقط جنس داخلی با فرآورده ها خارجی تساوی می کند لکن حتی از لحاظ نرخ نیز به صرفه تر هست و حالا هم طوری شده در چرخه تولید از ورود کالاهای بدون گارانتی و پایین خارجی به کشور بی احتیاج شده ایم و در حال حاضر هم بعضی فرآورده ها مان را به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپا صادر می کنیم.

بعضی از بازدید کنندگان علی رغم صحبت با غرفه داران و باخبر شدن از تفاوت دستگاه های ایرانی و خارجی زیادتر ترجیح شان بر این بود تا با خرید کالای داخلی به پیشرفت صنعت در کشور کمک کنند و بی شک این مساله کمک شایان توجهی می کند تا هم از ورود دستگاه های بی کیفیت چینی به کشور بی احتیاج شویم و هم از خارج شدن ارز از کشور جلوگیری شود. اگر چه نواقصی هم در این نمایشگاه وجود داشت که به صورت مثال میتوان به این نکته اشاره نمود که به لحاظ زمانی هرگز نتوانست رضایت مخاطب را مهیا کند ، مخاطبی که با علاقه مندی به نمایشگاه می آمد و تنها ساعت هایی اندک مجال داشت تا از نمایشگاهی دیدن کند. انتهاء کار نمایشگاه ساعت ۱۷ اعلام شده بود در شرایطی که در تمامی کشورهای صنعتی ساعت آغاز به کار نمایشگاه های صنعتی از ساعت ۱۷ هست و همین مبحث باعث می شود تا مخاطب های با فراغ بال به سراغ محصولاتی بروند که تمایل به خرید آنان دارند اما مسئولین برپایی نمایشگاه توجه چندانی به این مبحث نداشتند و این یعنی گرفتن حق بازدید از نمایشگاهی که خیلی از کارمندان برای آغاز و دیدن آن لحظه شماری می کردند.

نه فقط مردم لکن رسانه ها و اهالی ورزش برای بازدید از نمایشگاه آمده بودند، حتی روسای فدراسیون های ورزشی هم برای تکمیل امکانات سالن های تمرین خود و برای خرید با فروشندگان و صاحبان غرفه ها وارد صحبت و مذاکره شده بودند تا به جای خرید فرآورده ها فیک چینی از تولید داخلی پشتیبانی نمایند تا بدین گونه در زمینه فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر پشتیبانی از تولید داخلی را سر لوحه کار خود قرار دهند.

ما باید فرهنگ کشور خودمان را به سمت ترویج تولید داخلی تنظیم کنیم و پیش ببریم و این خیلی چیز مهمی هست. این در حالی هست که در گذشته، سال های متمادی این فرهنگ به ملت ما تزریق شده بود که در پی مصنوعات و ساخته‌های خارجی برویم اما حالا کیفیت تولید داخل، پشتیبانی از تولید کنندگان داخلی در این راه تاثیرگذار هست و همه باید دست به دست هم بدهیم تا تولید داخل ارزش پیدا نماید. وقتی یک محصول خارجی را ما داریم استفاده می‌کنیم، در حقیقت داریم یک کارگر خودمان را بی کار می‌کنیم.

در عین حال با بعضی از غرفه داران به صحبت پرداختیم که آن را در زیر مطالعه می کنید:

سرایی: تمایل مردم به خرید وسایل داخلی زیادتر از خارجی هست چون که وسایل خارجی بی کیفیت هست

مسعود سرایی  تولید کننده داخلی اظهار کرد: حالا تمایل مردم به خرید وسایل داخلی زیادتر از خارجی شده هست چون که نرخ دستگاه های خارجی سرسام آور هست و در این شرایط مقرون به صرفه نیست. در کمال خوشبختی دستگاه های ایرانی از لحاظ رقابتی با دستگاه های چینی قابل رقابت شده و طوری هست که تمایل مردم استفاده از وسایل داخلی هست.

او اظهار کرد: در گذشته وسایل چینی بدون گارانتی و مدیریت خاصی وارد کشور می گردیدند به نحوی که با هزینه سنگین هم به فروش می رسید. این چنین وسایل تنها برای یک سال قابل استفاده هست. از نظر الگو برداری بسیار شبیه به کشورهای معتبر اروپایی هستیم هر چند که از لحاظ تکنولوژی قابل مقایسه و رقابت با آنان نیستیم البته در صورت ادامه رسیدگی توان داریم امیدوار باشیم تا چند سال آینده فرآورده ها مان را هم به کشورهای متمول اروپایی صادر کنیم.

سرایی در جواب به این سؤال که ارز دولتی استفاده می کنید یا ارز آزاد، اظهار کرد: زیادتر شرکت ها در حال حاضر ارز آزاد استفاده می نمایند . هر چند که یک سری شرکت ها با استفاده از ارز دولتی دستگاه وارد می کنند با ارز آزاد هم آن را به فروش می رسانند و همین امر باعث شده تا نفع هنگفتی نصیب آنان شود.

تولید کننده داخلی در مورد سال پشتیبانی از کالای داخلی و اینکه چقدر مسئولین به آن پایبند می باشند، جواب داد: باید بگویم هیچ کمک خاصی از سوی دولت چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ پشتیبانی صورت نگرفته و شرکت های خصوصی خودشان در کوشش می باشند تا گلیم شان را از آب بیرون بکشند. در بحث مواد اولیه با مشکل مواد رو به رو هستیم و انحصار آن تنها در اختیار دولت هست. دستگاهی که در گذشته با سه میلیون تومان به فروش می رسیداکنون نرخ آن به شش میلیون تومان دست یافته هست و این مساله مشکلاتی را برای تولید کننده بوجود آورده چون که توان ندارد هدفی که مد نظرش هست را به فاز اجرا برساند.

او در ادامه گفته بود: یک سری مواد پلاستیکی از چین در حال ورود به کشور هست و این در حالی هست که ما اجناسی داریم نزدیک به هشت ماهی می شود در گمرگ اند و هنوز هم ترخیص نشده هست و همین مورد ها هست که باعث می شود جنس داخلی از چشم بیفتد. بر طبق تصویب دولت تولید کنندگان موظفند کالای داخلی خرید کنند ولی با این وجود بعضی وقت ها شاهد این هستیم که رایزنی هایی صورت می پذیرد تا دستگاه خارجی وارد کشور شود هر چند که زیادتر ارگان ها تمایل به استفاده از وسایل داخلی دارند. به جای اینکه دولت شرایطی را فراهم آورد تا تولید کنندگان وسایل شان را به کشورهای دیگر بفرستند اما از انجام این کار آسان امتناع می ورزد. به هر حال در این چند مدتی که در نمایشگاه حاضر بودیم به غیر از آسیب چیزی عایدمان نشد. اگر من جای دولت بودم راهکارم این بود دربحث ورود دستگاه ها علی الخصوص دستگاه بدنسازی نرمال سازی صورت گبرد تا تعادل بازار از بین نرود.

محمدی: در صورت پشتیبانی دولت توان داریم کالاهای مان را به اروپا هم صادر کنیم

محمد محمدی هم اظهار کرد: تمام وسایل ما داخلی هست اما در ورود مواد اولیه به کشور با مشکل رو به رو هستیم. سلیقه ای هست هم مشتریان ما علاقه مند به دستگاه های داخلی می باشند و هم خارجی.    وسایل داخلی خوب تر هست چون که اجناس خارجی بدون کیفیت می باشند. از شانس بد ما اجناس چینی به کشور رسوخ پیدا کرده و همین عامل باعث شده تا تعادل بازار داخلی بهم بریزد. اگر دولت هم ارز دولتی در خدمات تولید کنندگان قرار دهد و هم در ورود مواد اولیه به ما کمک کند مطمئنا توان داریم موفقیت آمیز تر عمل کنیم.

او اضافه کرد: در صورت پشتیبانی دولت این پتانسیل را داریم اجناس مان را به کشورهای مطرح اروپایی صادر کنیم تا زیادتر عاشق استفاده از وسایل ایرانی گردند نه چینی.

نیکقدم : فروش دستگاه های بی کیفیت چینی معضل شده تا نتوانیم وسایل ایرانی را به خوب به مردم بشناسانیم

رضا نیکقدم هم اظهار کرد: حمایتی از سوی دولت تاحالا انجام نگرفته هست و تنها فروش دستگاه های بی کیفیت چینی معضل شده تا نتوانیم وسایل ایرانی را به خوب به مردم بشناسانیم.خوب تر هست به جای دستگاه های بی کیفیت چینی دستگاه های اروپایی به کشور وارد گردند تا از این طریق بازار رقابت داغ تر شود.

او اضافه کرد: از برج یازده تاحالا زیادتر وسایل ما در گمرگ می باشند و ترخیص نشده باعث شده با مشکلاتی رو به رو شویم. با این وضع دلار فروش ما زیادتر کالای داخلی هست و خدارا شاکریم که این اتفاق در حال رخ دادن هست که توان داریم از تولی داخلی پشتیبانی نماییم و حالا هم طوری شده کالاهایمان را در لهستان و اروپای شرقی به فروش می رسانیم.

زیادتر بخوانید:

کواکبیان: مشکل تولید کنندگان لوازم ورزشی، گرانی مواد اولیه هست

نمایشگاه بین المللی ورزش و امکانات ورزشی ۲۱ مهر بازنمایی می‌شود