سفرهای استانی رئیس دولت سیزدهم به واقعیت کلمه مردمی است و پس از سال ها دوری و دوستی حضور بدون تکلف چه لذت بخش است.

قم شاهد جنب و جوش های مختلفی در گوشه و کنار این شهر حوزوی و مذهبی است و در بسیاری از ادارات و سازمان ها نشان حضور نمایندگان دولت که میزبان حضور مردم برای پاسخگویی به مشکلات بود خودنمایی می کند.

رئیس دولت سیزدهم در اقدامی کم نظیر، گروه مهمی از وزرای خود را به همراه آورد که  وزرای جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، راه و شهرسازی، همچنین انسیه خزعلی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در میان آنان مشاهده می شود.

به گزارش شهرکریمه اولین برنامه سید ابراهیم رئیسی در بدو ورد به قم و صبح روز پنجشنبه (۹ دی) زیارت حرم نورانی کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه بود که با حضور او در میان زائران و پس از سالها بدون قرق کردن حرم آغاز شد بصورتی که مردم ناباورانه رئیس دولت را در میان خود و غرق در جمعیت زائرین دیدند.

 

رئیسی در حالیکه در کنار استاندار قم از سوی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه س و مسجد مقدس جمکران همراهی می شد در جمع اصحاب رسانه گفتک قم نماد بصیرت است و حوزه علمیه این شهر و طلاب آن در قبل از انقلاب و سالهای پس از آن همواره در مبارزه با ستم و ظلم و حمایت از انقلاب پیشتاز بوده اند.

رئیس جمهور با اشاره به برخی مشکلات استان قم افزود: من از زحماتی که برای استان قم کشیده شده تشکر می‌کنم اما مشکلاتی در این شهر است که مردم قم را رنج می‌دهد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به وضعیت برخی پروژه‌های نیمه تمام استان قم گفت: برخی از پروژه های نیمه کاره در مقابل چشم مردم است، فرودگاه و سایر پروژه های نیمه تمام باید به سامان برسد، برنامه ای در نظر گرفتیم تا در زمان کوتاهی مشکل فرودگاه قم به به نتیجه برسد.

سید ابراهیم رئیسی همچنین در گلزار شهدای علی ابن جعفر(ع) قم حضور یافت و ضمن ادای احترام به ساحت نورانی شهدا و قرائت فاتحه بر سر مزار شهیدان زین الدین ،به دیدار شهدای گلگون کفن مدافع حرم شتافت.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در ادامه برنامه‌های اولین روز سفر خود و دولتمردان همراه در میان مردم منطقه محروم منطقه شهر قائم حاضر شد و در جمع مردم این منطقه کم برخودار حضور پیدا کرد. رییس جمهور با حضور در مسجد امام علی‌بن‌ابیطالب(ع) منطقه شهر قائم قم پای صحبت و درد و دل مردم نشست که در این میان بسیاری از اهالی توانستند با آیت الله رئیسی گفتگو و طرح دغدغه کنند.

 

رئیس جمهور در ادامه برنامه های سیزدهمین سفر استانی خود به قم، در منزل شهید مدافع حرم سیدمهدی حسینی حضور یافت و با خانواده این شهید به دیدار و گفت وگو نشست و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای مدافع حرم، خطاب به استاندار قم بر توجه ویژه به خانواده شهدا تاکید کرد. همچنین در اقدامی که توجه بسیاری از اهلی منطقه شهرقائم را جلب کرد در هنگام نماز به روحانی جوانی در مسجد محل اقتدا کرد.

دیگر برنامه روز پنجشنبه سید ابراهیم رئیسی دیدار با فعالان فرهنگی و اجتماعی قم بود که در جریان این دیدار و طرح مسائل اهالی فرهنگی قم گفت: سازوکاری را طراحی می‌کنیم که بتوان از طریق آن از نظرات و تجربیات اهالی فرهنگ و جهادگران عرصه‌های اجتماعی استفاده کرد.

رئیسی افزود: در جایی که اخلاص، برنامه و حضور مردم باشد، کارها به خوبی انجام خواهد شد و در چهار دهه گذشته، اقدامات مهمی برای پیشرفت کشور انجام شده اما عقب ماندگی‌هایی هم وجود دارد که باید جبران شود.

رئیس جمهور با اشاره به عدم دوام کار سلیقه‌ای ، اظهار داشت: برای عبور از کار سلیقه‌ای باید توجه جدی به نقش حوزه‌های علمیه خصوصا حوزه علمیه قم بشود؛ زیرا نگاه حوزه‌ علمیه ، نگاه واقعی و جهانی به مسائل است و نگاه عالمان و فقیهان حوزه علمیه می‌تواند نسخه‌های ارزشمندی برای دولت ایجاد کند.

دکتر رئیسی با اشاره به برخی نظرات مطرح شده در خصوص بانکداری اسلامی، زنان و خانواده و آسیب‌های اجتماعی گفت: بسیاری از این نظرات ارزشمند هستند که باید با همراهی مردم، اجرایی و عملیاتی شوند.

رئیس جمهور در  مورد حضور دو دهه‌ای بیش از چهار میلیون افغانستانی در کشور نیز گفت: برای حل مشکل اتباع غیرایرانی در کشور، باید کاری متمرکز صورت گیرد.

آیت الله رئیسی، مسائل زنان و خانواده را جزو اولویت‌های دولت خود دانست و گفت: باید با کمک حوزه‌های علمیه راه‌کارهایی برای حل آسیب‌های اجتماعی ارائه شود، زیرا فقه ما غنی است و برای مسائل روز پاسخ دارد و ما دفتر دولت در حوزه علمیه قم را فعال خواهیم کرد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به برخی ضعف‌ها در ادارات و وزارتخانه تصریح کرد: در دولت سیزدهم سند تحول دولت را آماده کردیم که لایحه بودجه ۱۴۰۱ مبتنی بر این سند تحول تدوین شده است.

رئیس دولت سیزدهم درباره هماهنگی تیم اقتصادی دولت هم گفت: ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد اما تیم اقتصادی دولت در عمل و اجرای تصمیمات اقتصادی، یکپارچه عمل می‌کند.

رئیس جمهور با اشاره به هجمه‌های صورت گرفته به دولت سیزدهم گفت: متاسفانه نقاط قوت این دولت را با عملیات روانی، نقاط ضعف جلوه می‌دهند و برای مثال در حالی که این دولت به دور از فامیل‌بازی تشکیل شده اما تلاش می‌کنند طور دیگری آن را به مردم معرفی ‌کنند. یا در موضوع کاهش نرخ رشد تورم که در آمار ماه‌های اخیر دیده می‌شود، سعی می‌کنند این نقطه قوت را در اذهان، نقطه منفی معرفی کنند.

 

آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در ادامه سفر استانی به قم در نشست با اقشار مختلف و اساتید، طلاب و فرهیختگان حوزوی، تقارن این سفر با روز ۹ دی روز بصیرت را مبارک دانست و گفت: حوزه علمیه قم که همواره پیشتاز امیدآفرینی بوده، جایگاه رفیعی در حمایت و هدایت ارزش‌های انقلاب اسلامی دارد.
رئیس جمهور با اشاره به نقش و برکات علمای بزرگ حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: معتقدیم فقه ما از غنایی برخوردار است که می‌تواند پاسخگوی نیازهای بشری باشد و امروز برای دنیا روشن شده است که دین حقیقی می‌تواند پاسخگوی نیازهای همه شئون بشر باشد.
آیت‌الله رئیسی با طرح این پرسش که چرا پس از ۴۰ سال هنوز کاستی‌هایی در کشور وجود دارد؟ گفت: پاسخ این پرسش را باید در عملکرد خودمان جستجو کنیم؛ زیرا آنجا که کار با اعتقاد و تلاش دنبال شد به مقصد رسیدیم اما آنجایی که باورها سست شد، مشکلات ایجاد شد.
رئیس جمهور با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، عمل نکردن به مبانی و بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی را عامل عقبگرد برشمرد و اظهار داشت: اگر به اقتصاد مقاومتی توجه می‌شد، مشکلات امروز را نداشتیم.
دکتر رئیسی گفت: محدودیتی برای کسب دانش و تجربه از هیچ کجای دنیا وجود ندارد، اما در نسخه‌پیچی برای حل مشکلات کشور باید با احتیاط حرکت کنیم زیرا نسخه‌ها باید بومی‌سازی شود و برای پیشرفت باشد، نه وابستگی کشور.
رئیس جمهور تاکید کرد: راه پیشرفت کشور را علیرغم همه تهدیدها و تحریم‌ها، با یقین ادامه می‌دهیم و جمهوری اسلامی ایران با اتکا به ظرفیت‌های نسل جوان هرگز متوقف نمی‌شود.
آیت الله رئیسی با نهی همگان از ایجاد یأس در جامعه و با بیان اینکه هر چه امور پیش می‌رود گشایش هم بیشتر می‌شود، افزود: همه تحریم‌ها برای متوقف کردن و کند کردن پیشرفت در کشور است اما باید با امید و حرکت، عقب ماندگی‌ها را جبران کرد.
دکتر رئیسی راه‌حل فائق آمدن بر مشکلات را تحول علم پایه توصیف کرد و گفت: فضای کار و تلاش برای تحول اساسی در کشور وجود دارد و در این راه اتاق فکر حوزه‌های علمیه می‌تواند به دولت کمک کند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت در حال تدوین برنامه هفتم توسعه است، اظهار داشت: نقش حوزه در تدوین این برنامه محوری خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی روز پنجشنبه در ادامه برنامه های خود در جلسه شورای اداری استان قم اظهار داشت: رئیس جمهور با اشاره به سفرهای استانی دولت خاطرنشان کرد: روش دولت در سفرهای استانی این است که کارها ضمانت اجرا داشته باشند.پیش از آغاز سفرهای استانی دولت، کارگروه هایی برای بررسی مشکلات استانهای مختلف تشکیل و مهمترین نیازهای هر منطقه احصا و برای حل آنها برنامه ریزی صورت می گیرد.

رئیس جمهور ادامه داد: آثار مصوبات و اقدامات دولت باید در زندگی مردم آشکار شود و آحاد مردم تفاوت ها و بهبود شرایط را احساس کنند و در صورت عدم انجام مصوبات یا کندی تصمیمات، عوامل اجرا نشدن تصمیمات بصورت شفاف با آنها در میان گذاشته شود.

او روحیه و کار جهادی را لازمه به ثمر نشستن تصمیمات دولت دانست و اضافه کرد: مدیران استانی آگاه باشند که مصوبات استانی باید در میدان عمل برون داد عینی داشته باشد و مردم تغییرات و تفاوت ها را احساس کنند.

رئیسی اظهار داشت: مصوبات و تصمیمات استانی دولت مباحث آرمانی و دست نیافتنی نیست بلکه این مصوبات با اقدامات و پیگیری های مدیران قابلیت اجرا دارد.

رئیس جمهور افزود:همه مدیران باید خود را در چهار ساحت پاسخگو بدانند اولا در محضر خداوند متعال، ثانیا به مردم و شهروندان، ثالثا ارباب رجوع و در آخر پاسخگو بودن به سلسله مراتب و ناظران اداری.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه شهر قم ۶ هزار شهید تقدیم کشور کرده است، گفت: هیچ خانه‌ای در این شهر نیست که جانباز، شهید و آزاده در آن نداشته باشد همانطور که رهبری فرمودند خدمت به قم تنها خدمت به یک شهر نیست زیرا قم جایگاه ویژه‌ای در جهان اسلام دارد. به همین علت باید به این شهر نگاه ویژه‌ داشته باشیم و اقدامات ویژه انجام شود.
دکتر رئیسی با تاکید بر جایگاه آیت‌الله مصباح یزدی در حوزه اندیشه‌ورزی و شهید حاج قاسم سلیمانی در میدان‌داری جهاد و شهادت و تبعیت از ولایت گفت: صیانت و مصون‌سازی قم باید به دست صاحبان خرد و اندیشه انجام شود. مجموعه‌ای که به دنبال خردورزی در ایران و جهان اسلام است نیازمند صیانت است.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه عده‌ای می‌خواهند در حوزه‌های فکری و فرهنگی قم ایجاد انحراف کنند، تصریح کرد: به همین دلیل بزرگان و مسئولان قم موظف به صیانت هستند و مسائل فرهنگی اولین مساله‌ قم است.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به وجود آسیب‌های اجتماعی در شهر قم، اظهار داشت: اگر بعضی از آسیب‌های اجتماعی در قم پیشگیری و درمان نشود به جرم قابل کیفر تبدیل می‌شود.
رئیس جمهور آمار طلاق را در قم نگران کننده دانست و تاکید کرد: حداقل آسیب‌های اجتماعی هم در قم زیاد است/ پایان پیام