به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم، ، فرسودگی و عمر بالای ناوگان حملونقل عمومی یکی از چالشها و معضلات سازمان اتوبوسرانی و مهمتر از آن شهروندانی شده که از این وسایل نقلیه برای رفت و آمد خود استفاده میکنند، عمر بالای اتوبوسهای درونشهری علت افزایش آلودگی هوا و تحمیل هزینههای مستمر تعمیر و حفظ برای شهر میشود.
شهر قم به سبب تک شهرستانی بودن و تمرکز و تراکم شدید جمعیتی از بعضی مشکلات و چالشهای اجتماعی و شهرسازی رنج میبرد که مشکل ترافیک و کندی آمدوشد از مهمترین آنهاست، علاوه بر این هنوز زیرساختهای نوین، پرسرعت و مطمئنتر حملونقل مسافر مثل قطار شهری و منوریل در شهر قم شکل نگرفته هست، در چنین وضعیتی تقویت ناوگان حملونقل عمومی و جلوگیری از رفت و آمد خودروهای تکسرنشین برای کاستن از بار ترافیک و آلودگی هوا امری ضروری هست اما آن چیزی که درصحنه عمل رویت میشود این بوده که ناوگان حملونقل عمومی شهر قم دریکی از بحرانیترین دوران خود از اوائل تأسیس قرار دارد.
اتوبوسهای درونشهری و توقفهای کلافهکننده پشت سر هم
در حال حاضر فرسودگی و استهلاک بسیار فراوان اتوبوسهای درونشهری شهر قم در کنار افزایش مستمر نرخ اجاره این ناوگان علی رغم عدم بالا بردن کیفیت تبدیل به یکی از نارضایتیها و مطالبههای بهحق شهروندان تبدیل شده هست.
افزایش اجاره اتوبوسهای درونشهری باوجود کاهش کیفیت و خدماترسانی آنها و فاصله بسیار نزدیک آن با کرایههای مصوب سازمان تاکسیرانی میل و رغبت استفاده از این وسایل حملونقلی را در بین شهروندان کاهش داده و زیادی از شهروندان امکان دارد بهجای صرف وقت و زمان زیادتر در اتوبوسهای درونشهری از تاکسیهایی استفاده نمایند که نسبت به ناوگان اتوبوسرانی در افزایش بار ترافیکی و آلودگی هوا قسمت بیشتری دارند.
وضع ناوگان حملونقل عمومی شهر شهر قم نگرانکننده هست
به گفته مسئولین سازمان اتوبوسرانی شهر قم در حال حاضر ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حملونقل عمومی شهر قم مشغول فعالیت بوده که در قالب بخش خصوصی به فعالیت میپردازند، گفتنی هست قرارداد شهرداری شهر قم با بخش خصوصی برای مدیریت ناوگان حملونقل عمومی دهساله بوده که زمان این قرارداد در انتهاء سال جاری به انتهاء میرسد.
با انتهاء قرارداد ۱۰ ساله شهرداری با بخش خصوصی برای حملونقل مسافر در درون شهر شهر قم در انتهاء سال جاری و فرسودگی اکثریت اتوبوسهای موجود و مشکل بسیار جدی در خرید و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی چیزی نمانده که این بخش به یکی از نقاط بحرانی شهر تبدیل گردد.
عمر مفید و تاثیرگذار هر دستگاه اتوبوس درونشهری ۱۰ سال هست که از این نظر ناوگان حملونقل عمومی شهر شهر قم بهشدت کهنه بوده و احتیاج به نوسازی و جایگزینی اتوبوسهای ارتقا یافته، سازگار با محیطزیست و بهره مند از امکانات سرمایشی و گرمایشی جدید بسیار ضروری به نظر میرسد.
جاوید میرزایی دانشجوی کارشناسی یکی از جایگاه ها علمی شهر قم بوده که بابیان بعضی از مشکلات ابدی اتوبوسهای درونشهری شهر قم اهتمام میکند: مساله بهداشت در اتوبوسهای شهر هیچ جایگاهی ندارد و بسیار رویت میشود که صندلیها یا کف این خودروها مملوء از آشغال باشد که قسمتی از آن به سبب عدم رعایت مقررات و فرهنگ شهروندی توسط شهروندان و بخش دیگر نیز به سبب بیمبالاتی راننده های حاصل میشود.
وی میافزاید: از دیگر مشکلاتی که تقریباً هرسال تکرار میشود مشکل سرویس سرمایشی در فصل تابستان و سرویس گرمایشی اتوبوسهای دوره شهری شهر قم در فصل سرد سال هست، زیادی از اتوبوسهای شهر یا از این امکانات بهره مند نیستند یا تمایلی برای استفاده از آن ندارند.
ناوگان اتوبوسرانی شهر قم بهشدت کهنه شده هست
با فرسودگی و کاهش کیفیت ناوگان حملونقل عمومی شهر قسمت این ناوگان در جابهجایی مسافر در سالهای موخر بهتناوب کاهش پیداکرده و با ادامه فرایند موجود بعید نیست در چند سال دیگر اثری از ناوگان حملونقل عمومی شهر قم نباشیم.
۳۰۰ دستگاه اتوبوس موجود در ناوگان حملونقل شهر شهر قم نوعاً کهنه بوده و ادامه رفت و آمد آنها در سطح معابر شهر نتیجهای جز ایجاد آلودگیهای زیستمحیطی، نارضایتیهای عمومی و کاهش استفاده از این ناوگان توسط شهروندان ندارد، مشکل نخست واصلی سازمان اتوبوسرانی شهر قم نیز برای نوسازی و تعویض اتوبوسهای کهنه شهر نوسانات شدید نرخ ارز
بر طبق گفته مسئولین شهرداری شهر قم نرخ هر دستگاه اتوبوس از ۳۰۰ الی ۳۵۰ میلیون تومان در سالهای قبل به بیشتر از ۷۵۰ میلیون تومان در سال جاری افزایش پیداکرده درحالیکه خرید و واردکردن اتوبوسهای نوین و با استانداردهای بالاتر از یورو ۴ بیشتر از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان با وضع ارزی موجود هزینه به دوش شهرداری تحمیل میکند، به گفته شهردار شهر قم در حال حاضر با بودجه بعضی از سازمانهای تابعه شهرداری صرفاً میتوان دو دستگاه اتوبوس خریداری نمود.
با احتساب نوسانات نرخ ارز و واقعیت تلخ فرسودگی بالغبر ۲۵۰ دستگاه اتوبوس درونشهری شهر قم رقمی بالغبر ۳۵۰ الی ۴۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی این ناوگان موردنیاز هست که با نگاهی گذرا بهکل بودجه شهرداری شهر قم تأمین و تهیه این بودجه برای نوسازی و تعویض اتوبوسهای شرکت واحد معضلی بسیار جدی و حساس هست.
وجیهه حسنی زاده خانم خانهداری بوده که گاهی برای رفت و آمد به نقاط متفاوت شهر از اتوبوسهای شرکت واحد استفاده میکند، خانم حسنی زاده با انتقاد از وضع ناوگان اتوبوسرانی شهر قم معتقد هست: وضع اتوبوسهای فعال در سطح شهر شهر قم بههیچوجه زیبنده این شهر نیست چراکه شهر قم به سبب جایگاهی که در سطح دنیا دارد هر ساله مهمان میلیونها مسافر و زیارت کننده از شهرهای داخلی و کشورهای دیگر دنیاست و دراینبین مواجهه شدن این اشخاص با وضع نامناسب اتوبوسهای دوره شهری میتوان دید منفی نسبت بهکل استان در بین آنها ایجاد کند.
بر طبق مصوبات قانونی باید دوسوم قسمت حملونقل عمومی توسط دولت و شهرداری و یکسوم دیگر نیز از شهروندان دریافت گردد اما در شش سال گذشته بودجهای از دولت برای نوسازی و تعمیر ناوگان حملونقل عمومی شهر شهر قم اختصاص داده نشده و شهرداری نیز بودجهای قابلتوجهی برای این بخش تخصیص نداده و تمام هزینههای سازمان اتوبوسرانی عملاً به دوش مردمی افتاده که نوعاً از اقشار ضعیف و ساکن محلات پایینشهر می باشند.
گزارش از اصغر شهبازی