به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم، ، عدم ثبات و افزایش بی‌رویه نرخ بعضی کالاهای بنیادی شهروندان از اوائل سال جاری مشکلات جدی در آرامش روانی مردم و عدم اطمینان از تثبیت نرخ کالاهای مصرفی داشته هست. نشست ها ستاد تنظیم بازار استان شهر قم به‌صورت متوسط هر […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم، ، عدم ثبات و افزایش بی‌رویه نرخ بعضی کالاهای بنیادی شهروندان از اوائل سال جاری مشکلات جدی در آرامش روانی مردم و عدم اطمینان از تثبیت نرخ کالاهای مصرفی داشته هست.

نشست ها ستاد تنظیم بازار استان شهر قم به‌صورت متوسط هر هفته برگزارشده و در آن نتیجه های آخرین بررسی‌های استانی در مورد تنظیم بازار، ثبات قیمت‌ها و افزایش نرخ ۵۷ کالای استان بررسی‌شده و آخرین کارهای صورت گرفته‌شده برای جلوگیری از التهاب بازار عرضه می‌شود.

وضع ابهام‌آمیز قیمت‌گذاری روغن نباتی در شهر قم

روغن یکی از فرآورده ها بنیادی خانوارها بوده که در روزهای گذشته حاشیه های بسیار بسیاری در مورد آن در سطح جامعه و سرنوشت ۱۲۲ تن قسمت هیئات مذهبی و سر درآوردن آن از بازار آزاد مطرح شد، افزایش نرخ این محصول با اهمیت و بنیادی شهروندان در ماه‌های گذشته سیر صعودی بسیاری داشته هست، به نظر می‌رسد در زمینهٔ روغن مشکل جدی در قیمت‌گذاری این محصول وجود داشته باشد.

وی با بیان بعضی از عاملان گرانی این محصول ابراز می‌کند: عرف در فروش یک محصول این بوده که فروشنده پایانی محصول را با افزایش ۹ درصدی در اختیار مصرف‌کننده پایانی قرار دهد اما واقعیت این بوده که کارخانه‌های روغن این ۹ درصد را به نفع خود اضافه کرده و فروشنده را در میزان فروش و گرانی کالا مختار می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: روغن ۲ کیلویی ماه‌های گذشته ۱۰ هزار تومان بود اما امروز باقیمت ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد، علاوه بر این نرخ روغن حلب ۵ کیلویی از ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان به ۳۶ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش پیداکرده اما هیچ فروشگاهی این محصول را باقیمتی کمتر از ۴۵ هزار تومان نمی‌فروشد چراکه کارخانه‌ها این محصول را باقیمت مصرف‌کننده در اختیار توزیع‌کننده قرار می‌دهد و افزایش نرخ را برعهده فروشنده قرار می‌دهند.

رضا بابایی توزیع‌کننده فرآورده ها غذایی در شهر قم نیز اهتمام می‌کند: روغن‌های موجود در بازار باقیمت درج‌شده برای مصرف‌کننده به دست توزیع‌کنندگان و بنکداران می‌رسد، و تا رسیدن به دست مشتری بیشتر از ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، با این روش کارخانه‌ها خود را از مظان اتهام دور می‌کنند.

افزایش سرسام‌آور مواد شوینده در استان شهر قم  

یکی دیگر از محصولاتی که در ماه‌های گذشته افزایش نرخ آن علت بروز بعضی مشکلات معیشتی شده فرآورده ها شوینده هست که افزایش نرخ در این فرآورده ها نیز اغلب بیشتر از ۸۰ درصد از اوائل سال جاری تا دو ماه اوائل فصل پاییز بوده هست.

خانم فاطمه عرب سرخی درحالی‌که از گرانی مستمر مواد شوینده گله‌مند‌ هست اهتمام می‌کند: پودر رخت‌شویی معمولی دستی که امروز خریداری کردم چند ماه گذشته باقیمت ۱۵۰۰ تومان به فروش می‌رسید اما در عرض چند ماه نرخ آن به ۲۵۰۰ هزار تومان دست یافته یعنی رشدی ۱۵۰ درصدی پیداکرده هست، علاوه بر این افزایش نرخ پودرهای برند در بازار افزایش قیمتی دو تساوی پیداکرده‌اند به‌طوری نرخ آن از ۲۴۰۰ تومان در ماه‌های موخر به ۴۰۰۰ تومان افزایش پیداکرده هست.

خانم وجیهه رضایی نیز با ابراز نگرانی از وضع سرسام‌آور بی‌ثباتی قیمت‌ها می‌گوید: هر عدد پودر رخت‌شویی معمولی ماشینی اوائل سال کنونی ۱۷۰۰ بود اما در حال حاضر به ۳ هزار و۵۰۰ تومان دست یافته علاوه بر این پودرهای برند نیز از ۳۰۰۰ تومان در ماه‌های گذشته به ۵۰۰۰ تومان افزایش داشته که نشان می‌دهد حقوق مصرف‌کننده و فشارهای جانبی آن برای مسئولین استان بی‌معناست.

مهدی قاسمی به نرخ درج‌شده روی یک مایع ظرف‌شویی یک کیلویی نگاه می‌اندازد و با محاسبه سرانگشتی افزایش نرخ ۸۰ درصدی این محصول لبخند تلخی زده و ابراز می‌کند: مرتبه قبل این محصول را ۵ هزار و  500خریداری کردم اما امروز با ۸۰ درصد افزایش ۸ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

وی با قیاس و تعجب از وضع آشفته افزایش نرخ فرآورده ها شوینده ادامه می‌دهد: تقریباً تمام فرآورده ها شوینده افزایش نرخ بین ۷۰ تا ۱۵۰ درصدی در چند ماه موخر داشته‌اند.

بازار مواد غذایی شهر قم ثبات نرخ ندارد

افزایش نرخ بی‌رویه و بی‌سابقه بعضی فرآورده ها تولید داخل که ارتباط مستقیمی با تحریم و نوسان نرخ ارز ندارد زیادتر از فرآورده ها دیگر علت دلخوری و ناخشنودی شهروندان از مسئولین ذی ربط شده هست.

سجاد حسن‌زاده از شهروندان قمی پس از قیاس نرخ روی قوطی‌های متفاوت رب برای خرید منصرف شده و گرانی و افزایش ترسناک این محصول را کم‌کاری مسئولین می‌داند و از نبود نظارت‌های بازدارنده به‌شدت گله‌مند‌است.

محمدی بیان می‌کند: هر قوطی رب یک کیلوگرمی چند ماه گذشته ۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود اما الآن کمتر از ۱۸ هزار تومان در بازار پیدا نمی‌شود، علاوه بر این رب‌های دبه‌ای ۵ کیلویی اوائل سال ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسید درحالی‌که الآن به بیشتر از ۳۰ هزار تومان دست یافته هست.

گزارش از اصغر شهبازی