[ad_1] گروه اقتصادی خبرنگار شهرکریمه، کارگروه بررسی‌های ویژه؛ پرونده «حکمرانی فضای مجازی» ــ بخش اول  نفوذ بالای اینترنت طی سالیان اخیر در کشورهای مختلف دنیا، تا حدی است که فضای اینترنت به عنوان یکی از ارکان اصلی زندگی افراد مطرح شده است. رشد این فناوری ها و بالارفتن توان عملکرد و پیچیدگی این حوزه موجب ظهور […]

[ad_1]

گروه اقتصادی خبرنگار شهرکریمه، کارگروه بررسی‌های ویژه؛ پرونده «حکمرانی فضای مجازی» ــ بخش اول

 نفوذ بالای اینترنت طی سالیان اخیر در کشورهای مختلف دنیا، تا حدی است که فضای اینترنت به عنوان یکی از ارکان اصلی زندگی افراد مطرح شده است. رشد این فناوری ها و بالارفتن توان عملکرد و پیچیدگی این حوزه موجب ظهور فضای مجازیشده است. امروزه فضای مجازی تقریبا در همه سطوح زندگی فردی و اجتماعی مردم جهان نفوذ کرده و در آینده نزدیک، نفوذ خود را در چند گام تازه، تکمیل خواهد کرد. در واقع فضای مجازی در حال ایجاد تمدن جدید بشری است که نه فقط از تمدن­ های قبلی به مراتب پیشرفته­ تر و در عین حال پیچیده تر است، بلکه علاوه بر سرعت برق آسای خود، فراگیرتر است یعنی دایره هضم و جذب آن از تمدن غرب مدرن بیشتر است.

به طور کلی فضای مجازی و مسائل اقتصادی حکمرانی مرتبط آن را می­ توان از اهم مسائل نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و اهمیت آن به نحوی است که مقام معظم رهبری در بیانات خود به طور مکرر به مباحث حکمرانی فضای مجازی پرداخته و اهمیت قوی شدن در این موضوع را متذکر شده­ اند. در این باره مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای «دام ظله العالی» می­ فرمایند:

 «قوی شدن کشور جزو هدفهای ما است…امروز قوّت در فضای مجازی حیاتی است؛ امروز فضای مجازی حاکم بر زندگی انسانها است در همه‌ی دنیا؛ و یک عدّه‌ای همه‌ی کارهایشان را از طریق فضای مجازی پیش می برند؛ قوّت در این [زمینه] حیاتی است» (بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ ۳/۱/۱۳۹۹)

در شرایط آشفته و نابسامان اوضاع فضای مجازی موجود و حکمرانی آن در کشور که بسیاری از دلسوزان نظام و انقلاب بدان اذعان داشته اند، این نکته را اثبات می­ کند که تداوم وضع موجود در آینده نزدیک، نظام جمهوری اسلامی و جامعه انقلابی و اسلامی را با چالش جدی مواجه خواهد کرد و این آرزویی است که جهان استکبار چهل سال است برای آن روزشماری می­ کند و به همین دلیل است که می توان فضای مجازی را «تنگه احد نظام و انقلاب اسلامی» دانست و لذا حفظ این تنگه استراتژیک بسیار مهم و حیاتی برای نظام است.

  توجه به مساله­ حکمرانی فضای مجازی به خصوص در وضعیت نابسامان موجود، به قدری حائز اهمیت است که مقام معظم رهبری مکرر به ضرورت سامان دادن به این اوضاع نابسامان تاکید داشته و بدین منظور با مشارکت کارشناسان مومن و انقلابی طرحی جامع برای بستن این تنگه و تبدیل آن به پل پیروزی فراهم آورده بودند که متاسفانه به دلایل مختلف (که در آینده به تفصیل بدان خواهیم پرداخت)، عملیاتی نشد. از مهمترین و اساسی ترین این طرح ها، اجرای شبکه ملی اطلاعات است. اجرای شبکه ملی اطلاعات به عنوان یکی از الزامات سند چشم انداز جهت ایجاد یک شبکه باندپهن ملی با الزامات و ویژگی های خاص خود در کنار دیگر مزایا، آثار مثبت اقتصادی فراوانی چون افزایش اشتغال، رشد اقتصادی و کاهش هزینه ارائه خدمات اینترنتی را به دنبال خواهد داشت که یکی از نتایج آن افزایش ضریب نفوذ و بهبود سرعت و کیفیت اینترنت می باشد.

با توجه به این ضرورت مهم، کارگروه ویژه اقتصادی شهرکریمه در نظر دارد، پرونده ای ویژه را در خبرگزاری راه اندازی نماید تا به مسائل مختلف مباحث حکمرانی فضای مجازی به صورت ویژه پرداخته شود. در این پرونده قرار است اهم مسائل مختلف حکمرانی و اقتصاد فضای مجازی مانند: شبکه ملی اطلاعات، فضای مجازی در اسناد و قوانین بالادستی نظام، فضای مجازی در قانون برنامه توسعه هفتم، ظرفیت فضای مجازی در تحقق اقتصاد مقاومتی، مالکیت فضای مجازی و میزان حق دسترسی به آن، فقه فضای مجازی، اصول و قواعد حاکم بر فضای مجازی، تجربیات موفق کشورهای مختلف در فضای مجازی، اینترنت پاک، موتور جستجوی ملی و غیره، مورد رصد و شناسایی قرار گرفته و به صورت علمی و کارشناسانه و با کمک گرفتن از اساتید دانشگاه ها، پژوهشگران و کارشناسان خبره بدان پرداخته شود.

مسلما پرداختن عالمانه و کارشناسانه به حکمرانی فضای مجازی با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، در شرایطی که جهان استکبار برنامه ریزی دقیق و سرمایه گذاری فراوانی جهت حکمرانی بر فضای مجازی انجام داده است، می تواند به عنوان بزرگترین فرصت جهت صدور انقلاب اسلامی به اقصی نقاط عالم در طلیعه چهل ساله دوم انقلاب اسلامی مطرح باشد.

 افزون بر این با توجه به در پیش بودن تصویب قانون برنامه هفتم توسعه در سال ۱۴۰۰ توسط مجلس شورای اسلامی، که به نوعی ریل گذاری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در مسیر تحول، پیشرفت و تحقق عدالت اجتماعی، در گام دوم انقلاب اسلامی محسوب می شود، پرداختن به موضوع مهم و اساسی حکمرانی فضای مجازی – که مساوی است با سیاستگذاری و قانونگذاری صحیح و درست- می­ تواند کشور را از تهدیدات حفظ و مصون دارد و در غیر اینصورت باید منتظر عواقب و آثار مخرب اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی آن باشیم، عواقبی که شاید برای نظام اسلامی جبران ناپذیر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

[ad_2]