حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ابوطالبی، عضو شورای علمی دائره‌المعارف پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا؛ گفته بود: جلد ۱۵ دائره‌المعارف تاحالا به چاپ دست یافته هست و مجلدات ۱۶ و ۱۷ نیز در دست تهیه هست و تا انتهاء سال کنونی به چاپ خواهد رسید. وی با بیان اینکه هر جلد از […]

مجلدات 16 و 17 دائره‌المعارف قرآن چاپ می‌شود/ رویکرد منصفانه دائره‌المعارفحجت‌الاسلام والمسلمین محمد ابوطالبی، عضو شورای علمی دائره‌المعارف پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا؛ گفته بود: جلد ۱۵ دائره‌المعارف تاحالا به چاپ دست یافته هست و مجلدات ۱۶ و ۱۷ نیز در دست تهیه هست و تا انتهاء سال کنونی به چاپ خواهد رسید.

وی با بیان اینکه هر جلد از این دائره‌المعارف واجد حدود ۱۰۰ مقاله هست عنوان نمود: مداخل گزینش شده برای دائره‌المعارف یا موضوعاتی هست که در قرآن کریم نسبت به آن‌ها صراحت وجود دارد و بر آن در قرآن تصریح شده هست و یا موضوعاتی هست که درباره آن‌ها به نحوی گفت وگو شده هست، اما تصریح واژگانی و اصطلاحی در آن وجود ندارد.

رویکرد شیعی و در عین حال منصفانه به عقائد دیگران

ابوطالبی در جواب به این سوال که در دنیا دائره‌المعارف‌هایی درباره قرآن کریم نوشته شده هست، وجه تمایز دائره‌المعارف پژوهشکده با دیگر دائره المعارف‌ها چیست؟ تصریح نمود: خصوصیت دائره‌المعارف پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم شیعی بودن آن هست؛ این دائره المعارف طبق اصول و عقائد شیعه نوشته شده هست گرچه این به معنای عدم استفاده از روایات اهل سنت نیست.

وی گفته بود: اهتمام شده تا این دائره‌المعارف بی طرفانه نوشته گردد و از روایات اهل سنت هم بهره برده‌ایم ولی اصول آن مبتنی بر عقائد تشیع هست و عقائد دیگر مذاهب اسلامی نیز به طور منصفانه در مقالات ذی ربط نقد شده هست ضمن اینکه به طور مثال زیادتر موضوعاتی که در دایرهالمعارف قرآن لیدن هلند از سوی غربی‌ها نوشته شده ذی ربط به مسائل پیرامونی قرآن و حوال القرآنی هست، در حالی که دایرهالمعارف قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن به همه آنچه که در قرآن اشاره شده، پرداخته هست.

احترام به مقدسات مذاهب

عضو شورای علمی دائره المعارف پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم با تاکید بر احترام به مقدسات پیروان مذاهب دیگر در دائره المعارف‌نویسی و رعایت دقیق این مساله در دائره المعارف پژوهشکده تصریح نمود: این دائره المعارف در نقد دائره المعارف لیدن نوشته نشده هست ولی اگر شبهه‌ای در حال حاضر در فضای علمی جهان مطرح باشد یا در رسانه‌ها و فضای سایبری بیان گردد کوشش کرده‌ایم تا به آن جواب بدهیم.

تدوین منشور اخلاقی انتخابات

عضو شورای دائره‌المعارف پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن بر ضرورت ورود به مسائل نو در علوم متفاوت تاکید کرد و اضافه کرد: در حوزه علمیه اقدامات نو و جدید بسیاری در حال انجام هست که ثمرات آن در آینده زیادتر نمایان خواهد گردید.

ابوطالبی تصریح نمود: در دائره‌المعارف قرآن کریم هم مقاله هایی به مبحث اخلاق اختصاص داده شده هست؛ قرآن کریم فراتر از تصریح احکام شرعی و مسائل اعتقادی، دریایی از مسائل اخلاقی هست به همین جهت هم، پژوهشکده فرهنگ و معارف در کنار کار دائره المعارف، دانشنامه قرآنی اخلاق را هم منتشر نموده هست که کاری با عظمت شمرده می‌شود.

انتهای پیام