چهارمین جشنواره دوسالانه عکس حوزه با تجلیل از برگزیدگان این دوسالانه در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم به کار خود پایان داد. شهرکریمه/ اختتامیه چهارمین دوسالانه عکس حوزه پیش از ظهر امروز که در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، از آثار برتر این دوسالانه تجلیل شد. در […]

چهارمین جشنواره دوسالانه عکس حوزه با تجلیل از برگزیدگان این دوسالانه در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم به کار خود پایان داد.

شهرکریمه/ اختتامیه چهارمین دوسالانه عکس حوزه پیش از ظهر امروز که در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، از آثار برتر این دوسالانه تجلیل شد.

در این دوره، در بخش تک عکس بخش ویژه عکاسان روحانی، سید جواد میرحسینی نفر اول، حسن الماسی نفر دوم، زهرا کاردانی نفر سوم شدند.

در بخش مجموعه عکس ویژه عکاسان روحانی، سید جواد میرحسینی نفر اول، علیرضا ابراهیم پور نفر دوم، مصطفی محمددوست نفر سوم شدند.

غلامرضا احمدی، محمدصالح شریفی و صابر قاضی در بخش تک عکس عکاسان آزاد به ترتیب حائز رتبه اول تا سوم و  همچنین علی جعفری نطنزی، امیر قیومی و امید آقایی حائز رتبه اول تا سوم در بخش مجموعه عکس عکاسان آزاد شدند.

حسن قائدی و امیرعلی جوادیان شایسته به عنوان برگزیدگان ویژه چهارمین دوسالانه عکس حوزه معرفی شدند و از آنها تجلیل شد.

در این اختتامیه چهارمین دوسالانه عکس حوزه کلیپ هایی درباره برگزاری این دوره پخش شد.

در این مراسم، احمد امیرآبادی فراهانی خاطرنشان کرد: آثاری که عکاسان خلق می کنند که در حقیقت همان ثبت لحظه ها است، می تواند تأثیر زیادی در پیشرفت جامعه و انسان داشته باشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در قم با ساده زیستی زندگی طلاب مأنوس هستیم و عکاسان می توانند آثار خوبی را در این زمینه خلق کنند و به جامعه ارائه کنند که این طور نیست که در برخی سایت ها و خبرگزاری ها گفته می شود عده ای خوردند و بردند که از جهتی نقل آنها خوب است که همه می فهمند اگر کسی در جمهوری اسلامی ایران خطایی کند به راحتی از او عبور نمی شود و باید هزینه دهد، اما از طرفی باید درباره این ساده زیستی هایی که در بین مسؤولان و طلاب وجود دارد، آثاری را خلق کرد که جامعه ما خیلی به سمت نا امیدی نرود.

وی با بیان این که باید هزینه های خود را پایین بیاوریم و به اعتبارات فرهنگی کمک کنیم، اظهار داشت:  معمولا مبلغی که از بودجه باقی می ماند، به فرهنگ نمی رسد و اگر کمکی می شود، به فرهنگی دینی کمک نمی شود و اینها مشکلاتی است که در ساختار اداره کشور و هزینه کردهایمان داریم و فرهنگ در بودجه مظلوم است.

محمد خداداد مترجم زاده، داور چهارمین دوسالانه عکس حوزه تصریح کرد: در دوره چهارم که کار مشکل داوری را بر عهده داشتیم، انتخاب اثر برتر کار بسیار سختی بود؛ از چند جهت برپایی این حرکت مهم است که در جای بسیار مثل حوزه علمیه قم و دفتر تبلیغات اسلامی چنین حرکت فرهنگی به صورت مستمر در حال تداوم است و این کار حرکتی صحیح و منسجم است و در عین حال هر دوره می تواند یک مضمون مشخص داشته باشد و با هدف مشخصی افراد را ترغیب کند.

وی با الگوآفرین خواندن برخی از آثار رسیده به دبیرخانه این دوسالانه عکس گفت: ملاک های شورای سیاست گذاری چهارمین دوسالانه بیشتر ملاک هایی مفهومی بود که بتوانیم جلوه هایی را از جهت تصویری و بصری اهمیت دهیم تا مفید باشد؛ برخی از آثار رسیده، الگوآفرین است و توجه به نکات و دقایق ریز وظریفی از زندگی طلاب، حضورشان در میان مردم و زمان تحصیل مهم است و می توان از خلال این عکس ها به این نکات پی برد.

محمد حسنی مدیر فرهنگی و هنری مرکز تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به این که عکس تبلیغی می تواند به مأموریت اصلی تبلیغ کمک کند، گفت: کسانی که در هدایت دینی جامعه شریک هستند، می تواند لحظاتی داشته باشند که قابل بسط و بازنمایی باشد و به مأموریت اصلی تبلیغ کمک کند؛ وقتی که هنر عکاسی متولد شد، تحول جدی به وجود آمد و پایه ای برای رسانه های تصویری و بصری شد.

وی درباره اهمیت هنر عکاسی خاطرنشان کرد: عکس در دوره فضای مجازی و تولد شبکه های ارتباطی توین تولد دوباره ای پیدا کرده است؛ مدتی بود که عکس در گالری ها رفته و تنها هنرمندان حوزه عکاسی را به خود مشغول کرده بود، اما امروزه هر فردی در تلفن همراه خود صدها گالری دارد و هنر عکاسی اهمیت فوق العاده ای پیدا کرده است.

ابراهیم سلیمانی دبیر چهارمین دوسالانه عکس حوزه در ادامه این مراسم گفت: عکس و تصویر گری یکی از راه های جاودانه سازی است؛ عکس تنها رنگ و رسم و خط بر روی کاغذ نیست، بلکه جان بخشیدن به لحظه ها، مفاهیم و پدیده ها است؛ نگارخانه چشم قالب لحظه ها است و هر لحظه که در حجله عکس می نشیند، عصاره روزگاران دراز است.

وی عکس حوزه را آیینه راستگوی حوزویان دانست و گفت: عکس حوزه در شرح قصیده نور و تعبیر رویاهای فیضیه در شب های نیایش است و پژواک نور در حریم حرمت ها و صورت گر معنا بر صفحه خاطره ها است و حکایت مردان و زنانی است که از مشرق حجره تابیده اند تا محضر دوست سر از پا نمی شناسند.

در پایان این مراسم حسن قائدی برگزیده ویژه چهارمین دوسالانه عکس حوزه به بیان دغدغه خود در زمینه ضرورت ثبت تصاویری از رشادت های فرماندهان در جنگ های عراق و سوریه پرداخت و تصریح کرد: همانطوری که امروز برای پیدا کردن عکسی از شهید باکری و خرازی و همت مشکل داریم، بیست سال بعد هم برای همین فرماندهانی که امروز در جنگ سوریه و عراق تاریخ ما را شکل می دهند را خواهیم داشت، یعنی بعد از یک تجربه هشت ساله، هنوز درس نگرفتیم.

این هنرمند فرهیخته افزود: من و امثال من حاضر هستیم بدون هیچگونه چشم داشتی به میدان های جنگ برویم و کنار اینها باشیم تا ثبت شود و اگر تمایلی به انتشار آن تصاویر برای امروز ندارند، مشکلی ندارد و می توان برای بیست سی سال بعد کنار گذاشت، اما یک متولی وجود ندارد و این درد است؛ دعا کنید بتوانم عملیاتی را عکاسی کنم که منجر به نابودی اسرائیل شود و سهمی از این عکس ها برای آخرتم باقی بماند.

رسانیوز