شهرکریمه از قم- هیفاء پردل:  صحبت از ژنرالی است که با بقیه ژنرال ها فرق داشت. با همرزمان خود متواضع اما در برابر دشمن مانند آهن بسیار سخت بود. او تنها رهبر میدان نبود بلکه معلمی بود که در میدان درس می داد و یک مکتب به نام « مکتب حاج قاسم» از خود به یادگار گذاشت.

مکتب و فرهنگ و فکری که مانند روح در کالبد ملتهای منطقه دمیده شد و از او ژنرالی به وسعت خاورمیانه که هیچ، تا امریکای لاتین هم مکتبی برای ملت های آزادی بخش ساخت و بعدها به نام «مکتب مقاومت» رشد کرد. به قدری رشد کرد که هر قوم و ملتی و هر دین و اعتقادی با باورهایی که دارد وارد آن شده است. آوازه رشادت و شجاعتش فراتر از مرزهای ایران اسلامی است او دیگر نه فقط میدان های مقاومت بلکه دل های  ملت های منطقه و فرا منطقه را هم تسخیر خود کرده است.

وسعت میدان نبردش از ایران فراتر رفته و الگوی مدیریتش جنگ یمن؛ مدیترانه؛ دجله و فرات ؛هلال خصیب و هم چنین رود سند و کشمیر را گرفته است. مکتب او حتی در آمریکای لاتین هم فاتح خوبی است. او برعکس همه ژنرال هایی که می شناسیم سرزمینی را نگرفت و اشغال نکرد بلکه فکرها و دلها را آزاد کرد. آری او «سردار دل‌ها» است به این دلیل این لقب را گرفته که صیاد نخبه ای است و دل ها را صید می کند دامنه فرماندهی او تا عمق دل ها وسعت دارد تا جایی که دشمنی که سالیانی برای او دام انداخته بود در تحسین او بارها اعتراف کرده همین علت است که در زمان عروجش خاورمیانه که هیچ آمریکای لاتین را عزادار کرد.

او از یک خانواده دهقان ساده و به عبارتی کشاورز پیشه نشات گرفت به همین دلیل بود که می دانست چگونه و کجا باید نهالی را بکارد؟ هرچند ریشه این نهال در ایران بود اما این درخت تنومند در کشورهای دیگری چون عراق؛ فلسطین؛ لبنان؛ سوریه و یمن و حتی آمریکای لاتین به ثمر نشست مانند ژنرال ها دستور نمی داد بلکه سربازی بود که همیشه در خط مقدم میدان را هدایت می کرد.

این ها جز بسیار اندکی از رمز و راز جاذبه شهید حاج قاسم بود سردار حاج قاسم سلیمانی که برای نخستین بار از مقاومت تک بعدی به سمت به چند بعدی پیش رفت چرا که در میدان او عرب؛ عجم ؛ترک و افغان و سنی و شیعی و حتی مسیحی وایزدی مبازره می کردند.

از قنات ملک تا معراج

نوشتن برای مجاهدانی که عمر خود را برای حفظ ناموس؛ مرز و ارزش های اسلامی فدا کرده اند اندکی دشوار است حال قلم زدن برای ژنرالی که میدان و وسعت رهبری او فرا منطقه ایی و خلوص و اعتقاد او قابل وصف نیست دشوار تر است.

شهید حاج قاسم؛ ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۳۵ در روستای قنات ملک از توابع شهر کرمان آن هم از یک خانواده کارگر و کشاورز دیده به جهان گشود او بعداز پااین تحصیلات ابتدایی به کرمان رفت و بعد از گرفتن دیپلم به شغل بنایی وبعد به عنوان پیمانکار در اداره آب کرمان مشغول به کار شد.

حاج قاسم از گردانندگان اصلی تجمعات انقلابیون کرمان بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پیش از دفاع مقدس، در مقابله با ضدانقلاب تجزیه‌طلب در غرب کشور شرکت کرد و نقش موثری در قطع دست این خائنان وطن فروش مهاباد داشت تا زمانی که ۸ سال جنگ دفاع مقدس شکل گرفت و به عنوان فرمانده پادگان قدس کرمان، اقدام به آموزش و تربیت چندین گردان از سپاهیان استان کرمان جهت اعزام به جبهه‌های جنوب کرد.

حاج قاسم در نخستین سال جنگ تحمیلی، موجب شد در سال ۶۰ با حکم «محسن رضایی» فرمانده وقت سپاه پاسداران، به عنوان فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله منصوب شود؛ اگر از رویدادهای جنگ و نبرد او در این ۸ سال بگذریم اما پس از پایان دفاع مقدس،حاج قاسم به عنوان فرمانده لشکر ثارالله و فرمانده قرارگاه جنوب شرقی کشور، مجاهدت‌های بیشماری را برای تامین امنیت مرزهای شرقی کشور انجام داد.

سلشحوری‌ها و تدابیر حاج قاسم در دوران دفاع مقدس و در دوران فرماندهی قرارگاه جنوب شرق کشور، موجب شد مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۵ بهمن ۷۶، وی را به سمت فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب کنند این امرنقطه عطفی در شکل گیری جبهه مقاومت شد.

در سال ۱۳۷۹  یعنی سه سال پس از آغاز فرماندهی حاج قاسم در نیروی قدس، رژیم غاصب صهیونیستی که ارتشش داعیه شکست‌ناپذیری داشت، در یک شکست مفتضحانه، از جنوب لبنان عقب‌نشینی کرد؛ در این پیروزی بزرگ برای محور مقاومت، نقش حاج قاسم بسیار برجسته بود؛ همین طور در جنگ ۳۳ روزه لبنان هم و هم چنین غزه داشت او نخبه میدان های جنگ در بعد فراملی بود.

رشادت حاج قاسم از زبان سید مقاومت

سید حسن نصرالله در مصاحبه ای در بیان رشادت و تدبیر او در جنگ ۳۳ روزه لبنان با رژیم کودک کش اسرائیل طی مصاحبه ایی چنین می گوید: در جریان این جنگ وی از تهران به سمت دمشق آمد و طی تماسی با ما گفت می خواهم پیش شما بیایم تعجب کردیم و گفتیم مگر می شود همه جا را زدند همه پل ها و راه ها بسته است اما او اصرار داشت اگر ماشین نفرستید خودم می آیم پافشاری کرد و خودش را به بیروت رساند.

وی می افزاید: در حوادث سوریه وعراق برای قطع کردن دست داعش از این سرزمین مجاهدان عراقی می گفتند همیشه در خط مقدم بود این یک شاخص بود معمولا ژنرال ها پشت جبهه می نشینند ولشکرها یا گردانها را مدیریت می کنند.

اخیرا از سوی مجاهدان حشد الشعبی عراق مستندی با نام «شهید زنده» ساخته شده است که در آن مجاهدان عراقی که از نزدیک هم رزم حاج قاسم بودند از فروتنی، تدبیر و ونخبگی ژنرالی صحبت می کنند که توانست دست خونخوارترین افرادی که به دست استکبار جهانی و رژیم غاصب اسرائیل پیوند داشت را از منطقه قطع کند.

حاج قاسم ژنرالی متواضع و فروتن

«احمد ابراهیم» به رغم این که جوان کم سن و سالی است از همان ابتدای امر که فتوای جهاد از سوی مرجع عالیقدر تشیع آیت الله سیستانی داده شد در میدان های جنگ علیه داعش حضور دارد. او که می گوید بارها از نزدیک سردار شهید حاج قاسم را دیده در ابتدای امر با ذکر آیه ای از قرآن مجید می گوید: «ان الله یحب الذین یقاتلون فی سبیله صفا کانهم بنیان مرصوص» خدا آن مؤمنان را که در راه او در صف جهاد با کافران، مانند بنیان و سدّی آهنین مبارزه می کنند را دوست دارد، و می افزاید: حاج قاسم با باقی ژنرال ها متفاوت بود ژنرالی متواضع که در بسیاری از صحنه های جنگ ما با داعش حضور چشمگیری داشت .

وی می افزاید: در جنگ «تکریت» در اوج سرمای شدید منطقه هم دوش ما می جنگید. خورد و خوراک او با ما فرقی نداشت حتی درخواب شبانه همراه بود و در اوج گرما بر زمین می خوابید.

به گفته وی، او پیوسته به جوانان مجاهد حشد الشعبی انگیزه می داد. او بود که دست داعش را از منطقه وعراق برید هرچند مانند آن سخت بود اما با سربازان و هم رزمان و مطلومان متواضع بود این صفت را تنها از مردان خدا می توان دید.

این مجاهد عراقی هم چنین با بیان ویژگی دیگری از حاج قاسم بیان می کند: در هنگام وضو بر روی او تمرکز داشتم او اصلا اهل اسراف نبود برای وضو بطری آبی داشت که به جرات می توان گفت که تنها نصف این آب را فقط استفاده می کرد.

شهر «آمرلی» در استان صلاح‌الدین عراق به مدت ۸۰ روز تحت محاصره گروه تروریستی تکفیری داعش قرار داشت. در شهریور ماه سال ۹۳ با حملات ارتش عراق و حشد الشعبی این کشور این محاصره شکسته شد. فرمانده نبرد ظفرمندانه «آمرلی» کسی نبود جز «حاج قاسم».

آزادسازی شهر شیعه نشین «آمرلی» و مجاهدت‌ها و ایثار نیرو‌های حشد الشعبی در نجات اقلیت ترکمن ساکن این شهر از چنگال متوحشان داعشی نیز بر محبوبیت بسیج مردمی عراق و «حاج قاسم» افزود.

ابوحسین، یکی دیگر از مجاهدان حشد الشعبی می گوید: به خدا قسم تا وقتی که شهید حاج قاسم را ندیده بودم در ذهن خود چنین تصوری از او داشتم که او ژنرالی است که کسی جرات نزدیک شدن به او را ندارد. اما در میدان جنگ وقتی او را دیدم تواضع و فروتنی او مرا به تعجب انداخت. او ژنرالی نخبه بود همیشه در جنگ پیشتاز بود و در صف نخست میدان حاضر بود. به خاطر دارم یک روز در آمرلی مسئولان تدارکات بشقاب و وسیله پذیرایی مناسبی برای سرو ناهار برای حاج قاسم نداشتند. او خود در سینی برای خود ناهار سرو کرد و همزمان که ناهار خود را میل می کرد، خاطراتی برای ما تعریف کرد و جمله ای زیبا گفت که هنوز به یاد دارم: «زمانی که مجاهد از خانه خود خارج می شود ۴۰ فرشته او را همراهی می کنند».

وی در ادامه می افزاید: حاج قاسم در همان مقطع زمانی فوریه ۲۰۱۵ (اسفند ۹۳) وارد شهر تکریت شد و در بدو ورود به این شهر مورد استقبال گرم فرماندهان ارتش و نیرو‌های مقاومت و رزمندگان عراقی قرار گرفت برای او فرقی نداشت که کجا می جنگد برای چه کسی و قومی؟ چرا که تکریتی ها بیشتر سنی بودند به جرات می توان گفت او حامی بارگاههای ائمه اطهار از بارگاه حضرت زینب سلام الله علیه گرفته تا عتبات عراق زیرا وی ژنرالی فرامنطقه ای بود.

تواضع و فروتنی رمز جاذبه سردار برای ملت های منطقه

جانشین فرمانده سپاه حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام نیز در گفت وگویی اختصاصی با خبرنگار فارس در ارتباط با دلائل جاذبه سردار دل ها در بین ملت های منطقه می گوید: روحیه جهادی، اخلاص و از خود گذشتگی برای امنیت و آسایش مردم همراه با تواضع و فروتنی و مردمی بودن بودن ایشان مهم ترین دلیل جاذبه حاج شهید سلیمانی بود.

مهدی کبیری می‌افزاید: مدیریت میدانی و تدابیر هوشمندانه منطبق با واقعیت های منطقه و استفاده حداکثری از ظرفیت های بومی و محلی در آرایش نیروها و امکانات و تربیت نسل جدیدی از جوانان مومن و جهادی در جبهه های مقاومت از دیگر آیتم های جاذبه این سردار بود.

به گفته وی؛ روحیه جهادی و ایثارگری- مشی مردمی و زندگی در بین مردم- توجه ویژه به نسل جوان (اعتماد و توکل) – فرا جناحی عمل کردن و وابسته نبودن به جناح ها و جریان های سیاسی، و تقید به ولایتمداری مهم ترین صفات در سیره اخلاقی شهید حاج قاسم بود.

کبیری با بیان این که امروز باید ببینیم در برابر مکتب به یادگار مانده از این شهید چه وظیفه ای داریم؟ می افزاید: تبعیت مداوم از سیره و روش مدیریتی، فرماندهی و زندگی ایشان برای عموم و مسئولان و همچنین؛ تولید آثار هنری مکتوب و تصویری بر مبنای زندگی پر برکت شهید و برگزاری همایش‌های علمی و نمایشگاه ها برای تدوین سبک فرماندهی و مدیریت ایشان به صورت علمی می تواند باعث ماندگاری این مکتب باشد.

نگاه راهبردی و بین اللملی به جبهه مقاومت

جانشین فرمانده سپاه علی بن ابیطالب در ادامه گفت وگوی خود با بیان چند ویژگی از مکتب شهید حاج قاسم عنوان می کند: از جمله ویژگی های مکتب سلیمانی مبنی بودن بر توحید و ایمان بر خدا ؛ پیروی  راستین از سیره و منش اهل بیت(ع)؛ پیروی محض از ولایت فقیه و عدم گرایش به جریانهای سیاسی؛ مقدم بودن مصالح اسلام و نظام بر مصالح موقت و جناحی و مردمی بودن، دردمندی با مردم و جدانشدن از متن زندگی مردم مهم ترین ویژگی مکتب حاج قاسم است.

کبیری بیان می کند: نگاه راهبردی و بین المللی به جبهه مقاومت؛ توجه ویژه به ژئوپولیتیک جهان اسلام؛ مقدمه‌سازی برای ظهوراز دیگر ویژگی های مکتب حاج قاسم بود.
انتهای پیام/


[ad_2]

منبع