اولین کارگاه آموزشی از سلسله آموزش‌های عکاسی ویژه عکاسان خبری قم، با عنوان «عکاسی بحران» و حضور «مرتضی نیکوبذل مطلق» عکاس پیشین خبرگزاری رویترز و آژانس عکس سیپاپرس فرانسه و عکاس فعلی آژانس عکس نور فوتو برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهر کریمه، این کارگاه آموزشی به همت خانه مطبوعات استان قم با همکاری مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قم و انجمن عکس بسیج قم در ساختمان شهید هنرمند «ابوالفضل ماهرخ» (هنر و رسانه) واقع در ۴۵ متری شهید صدوقی (زنیبل آباد) برگزار شد.

 

مرتضی نیکوبذل مطلق در این کارگاه آموزشی، درباره شرایط بحران و نحوه برخورد عکاس با آن و دانستن رفتار‌شناسی در مواجهه با انسان‌های بحران‌زده و شرایط حاکم بر منطقه بحران‌زده مطالبی را بیان کرد.

 

وی به همراه داشتن ابزار و ادوات مورد نیاز هنگام عکاسی بحران را ضروری برشمرد و گفت: انجام کار تیمی در عکاسی بحران و کسب اطلاعات در رابطه با منطقه بحران‌زده همچون وضعیت آب و هوا از دیگر مواردی است که باید عکاس بدان توجه داشته باشد.

 

وی درباره تعریف «بحران» گفت: هرگاه شرایط یک منطقه از حالت عادی (روزمره) خود خارج شود و زندگی روزمره مردم حاضر در آن منطقه که وسعت آن می تواند از یک ساختمان تا کل کره زمین را شامل شود، دستخوش تغییر (به سمت منفی) شود، آن منطقه وارد شرایط بحرانی شده است.

 

نیکوبذل همچنین گفت: هنگامی که از جنگ یا هر بحران دیگری عکاسی می کنید؛ دنبال نگارش داستان خودتان باشید؛ یک کتاب داستان تکراری، در نهایت کپی دست‌چندمی از یک اثر از پیش خلق شده است.

 

وی در بخش دیگر سخنان خود، از عکاسی به عنوان یکی از سخت ترین و مشقت بارترین کار در زمینه «تولید محتوا» نام برد و گفت: «اقتصاد عکاسی» مساله بسیار مهمی است که عکاسان باید به آن توجه داشته باشند.

 

این مدرس عکاسی در پایان کارگاه مذکور تعدادی از آثار خود را به نمایش گذاشت و به پرسش های شرکت کنندگان پاسخ داد.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای رشد عکاسی ضروری است

 

مسئول برگزاری کارگاه آموزشی «عکاسی بحران»، در حاشیه برگزاری این کارگاه آموزشی طی گفت‌وگویی اظهار کرد: ان شاءالله بنا داریم که از این پس، یک سری کارگاه‌های آموزشی عکاسی خبری برای عکاسان فعال در این رشته در سطح استان برگزار کنیم.

 

امیر حسامی نژاد افزود: اعتقاد داریم که استان قم، بهترین عکاسان خبری کشور را دارد و در این حوزه عکاسی، حرف اول را در سطح کشور می زند و برای رشد، شکوفایی، بالندگی و ارتقای بیش از این عکاسان خبری استان، نیازمند هستیم که کارگاه های آموزشی مناسب در این رشته عکاسی برگزار کنیم.

 

وی ادامه داد: در همین راستا نخستین کارگاه آموزشی از سلسله کارگاه های آموزشی ویژه عکاسان خبری را به بهانه برگزاری «نمایشگاه عکس جهادگران فاطمی» که با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نگارستان اشراق دایر شد، برگزار کردیم.

 

وی اضافه کرد: نمایشگاه مذکور، در ظرف چند روز به همت و تلاش جهادی عکاسان خبری استان برگزار شد که توانستیم این نمایشگاه را به خوبی برگزار کنیم که استقبال خوبی نیز از آن به عمل آمد.

 

حسامی نژاد ادامه داد: در «نمایشگاه عکس جهادگران فاطمی» ۴۰ قطعه عکس از فعالیت گروه‌های جهادی در بخش‌های عمرانی، درمانی، بهداشتی، آموزشی و فرهنگی از ۱۴ عکاس خبری استان قم به نمایش گذاشته شد.

 

این عکاس پیشکسوت خبری گفت: کارگاه آموزشی مذکور را نیز، با موضوع «عکاسی بحران» برگزار کردیم که در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه‌ای همچون سیل و زلزله، عکاسان خبری با دانش و آگاهی بیشتری و به نحو مطلوب‌تری بتوانند این گونه حوادث را پوشش دهند.

 

وی با تاکید بر امر «مطالعه» و «آموزش» اظهار داشت: لازم است که در زمینه «عکاسی بحران»، اطلاعات لازم و مورد نیاز را داشته باشیم؛ چرا که عمده عکس های عکاسان در این حوادث در «رسانه‌ها» منتشر می شود و ارتقای دانش عکاسان خبری در این زمینه، می تواند موجب «تقویت رسانه‌ها» در پوشش هر چه بهتر و حرفه‌ای‌تر حوادث غیرمترقبه شود.

 

وی گفت: از این رو از آقای نیکوبذل برای تدریس در این کارگاه آموزشی دعوت کردیم، چون ایشان از عکاسان بین المللی است که در حوادث متعددی چه در ایران و چه در سایر کشورها در موضوع هایی همچون زلزله، سیل و جنگ عکاسی کرده است.

 

حسامی نژاد تاکید کرد: آقای نیکوبذل دارای تجربه و دانش بالایی در این زمینه است و به واسطه کار کردن با آژانس های عکس معتبر جهان و سفر به کشورهای گوناگون، تلاش کردیم تا برگزاری این کارگاه آموزشی، این تجربه و علم ایشان را به عکاسان قمی منتقل کنیم.

 

وی با بیان اینکه برای کسب دانش، باید هزینه کرد؛ گفت: تاکنون کارگاه های آموزشی عکاسی در سطح استان به صورت رایگان برگزار می شد؛ در این کارگاه با دریافت یک هزینه اندک، تلاش کردیم تا عکاسانِ با انگیزه و دغدغه‌مند در این حوزه، در این کارگاه حضور فعال داشته باشند و بهره لازم را از آن ببرند.

 

عکاس کتاب «ضریح عشق» با اشاره به اینکه به طور معمول هزینه برگزاری کارگاه ها با مشارکت نهادهای مختلف برگزار می شد، گفت: در این کارگاه تصمیم گرفتیم که در تامین بخشی از هزینه برگزاری کارگاه آموزشی، عکاسان نیز مشارکت داشته باشند که استقبال خوبی نیز از آن شد.

 

این عکاس پیشکسوت آیینی بیان کرد: برای اولین بار به شرکت کنندگان در این کارگاه آموزشی، «گواهی معتبر» از سوی جهاد دانشگاهی و خانه مطبوعات استان قم صادر می شود تا جزو سابقه آموزشی آن ها قرار بگیرد تا در جاهایی که نیاز می شود، بتوانند از آن استفاده کنند.

 

عکاس کتاب «خواهر خورشید» با بیان اینکه انتخاب آقای نیکوبذل برای این کارگاه هوشمندانه و با مشورت انجام شد، تاکید کرد: ایشان در این کارگاه هم تجربه و دانش خود را به خوبی منتقل کرد و همچنین تعدادی از آثار خود در موضوع های گوناگون به نمایش گذاشت.

 

وی با بیان اینکه برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای رشد عکاسی ضروری است، تاکید کرد: ان شاءالله کارگاه های بعدی نیز بر اساس نیازمندی عکاسان خبری استان، با استفاده از استادان و مدرسان بِنام و مشهور کشور در این عرصه برگزار خواهد شد.

«مرتضی نیکوبذل مطلق» متولد ۱۳۵۲ فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی رشته عکاسی است و فعالیت مطبوعاتی خود را از سال ۱۳۷۶ شروع کرده است.

 

همکاری با روزنامه های انتخاب و جام جم؛ همکاری با خبرگزاری رویترز به مدت ۱۳ سال در ایران، افغانستان، پاکستان، ترکیه و لبنان؛ همکاری با مجله نشنال جئوگرافیک فارسی در ایران؛ همکاری با آژانس عکس سیپاپرس فرانسه در ایران و عراق؛ همکاری با آژانس های عکس پلاریس ایمیجز و زوما پرس؛ همکاری با روزنامه نیویورک تایمز؛ همکاری با خبرگزاری آناتولی ترکیه؛ برگزاری نمایشگاه عکس انفرادی در ایران و شرکت در نمایشگاه های عکس گروهی داخل و خارج از ایران و حضور در پروژه seeme با یک عکس در موزه لوور (فرانسه) از جمله سابقه های عکاسی وی است.

 

انتهای پیام/