به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از مشرق، ، مراسم پرده برداری کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون»؛ خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس با حضور محمدسرور رجایی نویسنده کتاب، سرباز روح الله رضوی، عضو اتحادیه بین المللی امت واحده و جمعی از رزمندگان غیرایرانی دوران دفاع مقدس در حوزه هنری شهر قم برگزار […]

 به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از مشرق، ، مراسم پرده برداری کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون»؛ خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس با حضور محمدسرور رجایی نویسنده کتاب، سرباز روح الله رضوی، عضو اتحادیه بین المللی امت واحده و جمعی از رزمندگان غیرایرانی دوران دفاع مقدس در حوزه هنری شهر قم برگزار گردید.

پاسداری از انقلاب اسلامی مرز ندارد

بنابرین گزارش، سرباز روح الله رضوی، مسئول اتحادیه بین المللی امت واحده و فعال جهان اسلام در اوائل این مراسم در سخنانی با اشاره به ایده اش در مورد برپایی کنگره شهدای غیرایرانی دفاع مقدس گفت: وقتی که به شهر قم می رسیدم به گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) و بر سر مزار شهدای عراقی و افغانستانی می رفتم، دلیرمردانی که با حضور در جبهه های حق بر علیه باطل کنار رزمندگان ایرانی شجاعانه مبارزه کردند.

رضوی در ادامه سخنانش با بیان اینکه اندیشه انقلاب اسلامی، تفکری فرامرزی هست، گفت: پاسداری از انقلاب اسلامی مرز جغرافیایی ندارد و هر زمان که اعتبار های اسلام مورد تهدید دشمنان قرار گیرد، رزمندگان با ملیت های متفاوت از جان خود که ارزشمندترین هدیه آنان به اسلام هست، خواهند گذشت و امروز پاسداران جان برکف اسلام هر آن آماده دفاع از آرمان های اسلام و انقلاب اسلامی می باشند.

نویسنده اثر: ایده این کار در نوجوانی من تشکیل شد

محمدسرور رجایی نویسنده کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» هم در این مراسم ضمن اشاره به دشواری های کار گردآوری خاطرات رزمندگان افغانستانی دوران دفاع مقدس گفت: ایده این کتاب در نوجوانی، وقتی که کابل بودم و مجله جهادی مخفیانه به دستمان می رسید، تشکیل شد. قصد داشتم خانواده های این شهدا را پیدا نمایم تا خاطراتشان را بگویند.

وی گفت: در اوائل کار تألیف خاطرات، انگار دنبال سوزن در انبار کاه بودم. حتی عده ای از دوستانم مانع از تألیف خاطرات می شدند.

رجایی با بیان اینکه برای تألیف محتوای کتابش، بیشتر از ۱۰ سال وقت گذاشته هست، دنبال کرد: امان الله امینی، جانباز افغانستانی قطع نخاع شده دفاع مقدس، نخستین کسی بود که به دشواری خاطراتش را گفت و پس از ان، اندک اندک کتاب تکمیل گردید. اما هنوز هم زیادی از دوستان ساکن شهر قم یا شهرهای دیگر به سخن نیامده اند و امید دارم انتشار این کتاب موجب گردد آنان هم ترغیب گردند خاطراتشان را بگویند. خاطرات مجاهدان افغانستانی تنها مربوط به خود رزمنده نیست لکن مربوط به تمام برادرهای افغانستانی هست که در کنار ایرانی ها در دفاع مقدس مبارزه کردند، جانباز، اسیر، مفقودالاثر شدند و یا شهید شدند.

این نویسنده تصریح نمود: ایران و افغانستان دارای اشتراکات فرهنگی بسیار می باشند، اما در دفاع مقدس و دوران جهاد اسلامی ما با برادرهای ایرانی به خون شریکی آمدیم که این ارزشی افزون بر اشتراکات تاریخی و فرهنگی دارد.

وی در ادامه در مورد کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» توضیح داد: این کتاب علاوه بر مجموعه خاطرات رزمندگان افغانستانی، مجموعه ای از مستندات عکسی از حضور افغانستانی ها در جبهه هاست. این کتاب سال ۹۴ قرار بود منتشر گردد، اما با عقب افتادن زمان انتشار، شهادت سیدمحمدعلی پادشاه موسوی گردیزی، از مجاهدان افغانستانی دفاع مقدس هم در این کتاب آمد. گویی یکی از ماموریت های این کتاب رساندن خبر شهادت وی به دوستانشان بود. اگر خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس ثبت نشود، قسمتی از خاطرات و تاریخ دفاع مقدس ثبت نشده هست.

رجایی با درخواست از رسانه ها و اهالی هنر برای معرفی این کتاب و اقتباس از موضوعات آن در آثارشان تاکید کرد: این کتاب، غبارروبی از خاطرات و اتفاقات دوران دفاع مقدس هست و با معرفی این کتاب، برادری دو ملت ایران و افغانستان به رخ دشمنان کشیده می گردد.

در بخش دیگری از مراسم، حجت الاسلام محمد ابراهیم واحدی و سید محمد حسینی از رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس، خاطراتشان را از حضور در جبهه های جنگ تحمیلی بیان کردند.

گفتنی هست کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» جدیدترین اثر دفتر پژوهش ها جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به همت واحد تاریخ شفاهی این مجموعه و توسط دفتر نشر معارف در ۵۲۸ صفحه منتشر گردیده و با عرضه مستندات عکسی، خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس را روایت می کند. علاقه مندان برای تهیه این کتاب، علاوه بر کتاب فروشی ها توان دارند به واحد فروش دفتر پژوهش ها جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی واقع در تهران، خیابان ۱۶آذر، پلاک ۶۰ مراجعه کنند و یا اسم کتاب را به ۰۹۱۹۹۰۳۸۲۷۰ ارسال ننمایند.