آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه زیرساخت‌های تولید در کشور باید تقویت شود، عنوان کرد: به صنایع دانش‌بنیان توجهی ویژه باید کرد و کلید حل مشکلات آینده کشور، ارتقاء صنعت، معدن و کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری فرهنگی شهر کریمه، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌ اول نماز جمعه امروز قم که در مصلی قدس برگزار شد، اصل در مقام تربیت کودک و نوجوان، پس از مهرورزی را گرامیداشت و برخورد با کرامت با نسل جوان دانست و اظهار کرد: برخورد کریمانه به آحاد مسلمانان یک اصل و قانون الهی برای تقویت پایه های انسجام اجتماعی است.

 

وی بیان کرد: معیارهای فاصله بین دولت و ملت، فاصله نخبگان و علما و فاصله اغنیا با نیازمندان غلط است. ذین مبین اسلام شکاف‌ها و گسست‌های اجتماعی را زیر پا می‌گذارد.

 

امام جمعه قم گفت: اسلام خانواده‌ای را می‌پسندد که منسجم، دارای روابط خوب و صمیمی باشد؛ رابطه نیکو و کریمانه میان فرزندان و والدین همواره مورد تاکید آیات و روایات معصومین (علیهم السلام) بوده است. قانون اصلی در رشد و پرورش دیگران، تکریم و احترام و محبت است.

 

وی با بیان اینکه منزل و خانه‌ای می‌تواند فرزندان نیکو را تربیت کند که بر پایه محبت باشد، اظهار کرد: برخورد و رفتار آگاهانه و مشوقانه با کودک و نوجوان بسیار تأثیرگذار است و باعث رشد و تعالی آنها خواهد شد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری در خطبه دوم در خصوص اصلاحات اخیر اقتصادی در کشور، ابراز کرد: بی‌عدالتی در بهره‌مندی یارانه‌ها مسئولان را به انجام این کارهای سخت واداشته است و باید با دولت همراهی لازم را انجام داد.

 

وی افزود: دولت و مسئولان وظیفه دارند سبد غذایی مناسب و در توان مردم را قرار دهند؛ نظرات متخصصان از دانشگاه‌های علمی باید مستمراً مورد توجه قرار بگیرد و دانشگاه‌ها، مراکز علمی و حوزه‌های علمیه موظفند که در پیدا کردن راه غلبه بر مشکلات به مسئولان یاری رسانند.

 

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: آسیب‌شناسی پیوسته و سنجش درست و مستمر این طرح اقتصادی باید توسط دولتمردان و دست‌اندرکاران صورت بگیرد.

 

وی با تاکید بر تسهیل در حل مشکل درصد زیادی از مردم که اسم آنها از لیست یارانه‌ها حذف شده، خواستار شد: باید در انجام این فرایند تسریع شود. همچنین نظارت مسئولان و مردم بر بازار، کارخانه‌ها و قاچاق ضرورتی بسیار حیاتی است که باید با قاطعیت تمام اعمال شود.

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه صنعت، معدن و کشاورزی ما باید جان بگیرد، اضافه کرد: زیرساخت‌های تولید تقویت شود و عنایتی ویژه به صنایع دانش‌بنیان شود؛ چراکه کلید حل آینده مشکلات این است که صنعت و معدن و کشاورزی ما ارتقاء پیدا کند.

 

وی تاکید کرد: وقتی که مسئولان و دستگاه اداری به فساد مبتلا شوند، اعتماد مردم جلب می‌شود. قوه قضائیه نیز باید در جایی که مسئولان خطایی می‌کنند، با جدیت برخورد کند.

 

عضو شورای نگهبان وضع رشد جمعیت کشور را بحرانی و بسیار خطرناک دانست و افزود: قانون تعالی خانواده و جمعیت که سال گذشته تصویب شد، بسیار مهم است و دارای محورهایی است که نیاز به عزم جدی دارد. از دولت انتظار می‌رود اولا قانون را نصب‌العین قرار دهند و راه را برای پیاده شدن آن باز کنند و سپس پیش‌بینی‌هایی که در امسال لایحه بودجه ۱۴۰۱ شده با اولویت در اعطای وام‌ها و تسهیلات برای ازدواج و فرزندآوری قرار دهند.

 

وی با بیان اینکه مسائل فرهنگی را نباید کوچک شمرد، عنوان کرد: فروپاشی فرهنگی و ارزش‌های الهی در جامعه، هزار خسارت به بار می‌آورد و تمام هویت دینی و معنوی ما را خواهد گرفت.

 

خطیب جمعه قم اعلام کرد: برادران و خواهران و جوانان، مسجدها را پررونق کنید چراکه مسجد پایگاه سازندگی، رشد و نورافشانی است. مسجد در شعاع خودش میتواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین آموزش و پرورش نیز در ارتقاء فرهنگ عمومی کشور بسیار موثر است؛ مسجد و کلاس‌های درس دو نکته محوری در اصلاح و افزایش فرهنگ است.

 

انتهای پیام/