×
×

کم بودن بودجه؛ دلیل تعطیلی مسابقات قرآن حوزه/ تعلیم سبک زندگی قرآنی به طلاب

  • کد نوشته: 11550
  • حجت‌الاسلام والمسلمین حمید ملکی، معاون تهذیب حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا؛ اظهار کرد: یکی از طرح‌های عمده و تغییری در معاونت تهذیب حوزه، طرح جامع تربیتی و تهذیبی هست که چند شاخصه با اهمیت دارد. وی با بیان اینکه این طرح از ترم دوم تحصیلی برای طلاب اجرا می‌شود گفته بود: نگاه تغییری در […]

    کم بودن بودجه؛ دلیل تعطیلی مسابقات قرآن حوزه/ تعلیم سبک زندگی قرآنی به طلاب
  • کم بودن بودجه؛ دلیل تعطیلی مسابقات قرآن حوزه/ تعلیم سبک زندگی قرآنی به طلاب

    حجت‌الاسلام والمسلمین حمید ملکی، معاون تهذیب حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا؛ اظهار کرد: یکی از طرح‌های عمده و تغییری در معاونت تهذیب حوزه، طرح جامع تربیتی و تهذیبی هست که چند شاخصه با اهمیت دارد.

    وی با بیان اینکه این طرح از ترم دوم تحصیلی برای طلاب اجرا می‌شود گفته بود: نگاه تغییری در اجرای این طرح موردنظر هست که مهم‌ترین شاخصه آن مطالبه تهذیبی از مسئولان مدرسه ها هست؛ در نتیجه ما مسئولان مدرسه ها علمیه را مسئول دگرگونی و تهذیب و اخلاق طلاب می‌دانیم و این رویکرد را از آنها مطالبه می‌کنیم.

    معاون تهذیب حوزه علمیه اظهار کرد: طلاب پس از گذراندن آموزش‌های اخلاقی و تهذیبی در طرح میثاق دو جمع می‌شوند که این کار در انتهاء سال صورت می‌گیرد و در یک گعده طلبگی بحث اخلاق و تهذیب طلاب مورد ارزیابی و آزمون، توسط استادان خبره قرار می‌گیرد که آیا مسئولان مدرسه ها در این امر موفق بوده یا نبوده‌اند.

    معاون تهذیب حوزه علمیه با بیان اینکه طرح جامع تهذیبی در دو بخش عمومی و مخصوص اجرا می‌شود اظهار کرد: ما به مسئولان مدرسه ها ابلاغ کرده‌ایم که اگر برنامه تهذیبی و اخلاقی دارند عرضه دهند تا مورد تایید قرار گیرد و اگر برنامه‌ای ندارند برنامه از سوی معاونت تهذیب در اختیار آنها قرار می‌گیرد تا برنامه‌های سلیقه‌ای در کار نباشد.

    .. علاوه بر این نشست هفتگی استادان و طلاب من جمله برنامه‌های عمومی در تمامی مدرسه ها علمیه هست.

    معاون تهذیب حوزه علمیه با اشاره به برنامه‌های بخش مخصوص نیز عنوان نمود: این بخش به تعلیم ادب و آداب طلبگی به تفکیک پایه‌های متفاوت تحصیلی تدوین شده هست؛ در این بخش اینکه طلبه باید به چه صفاتی آراسته باشد تدوین شده هست؛ به طور مثال در پایه اول نظم در گروه و مباحثه و آداب برخورد با استادان من جمله موضوعات موردنظر هست.

    ملکی با بیان اینکه تعمیق باور‌ها در پایه دوم موردنظر هست در جواب به سوال ایکنا درباره جایگاه فعالیت‌های قرآنی در معاونت تهذیب و فراز و نشیب‌های اعمال شده بر واحد قرآن و عترت حوزه، اظهار کرد: فعالیت‌های قرآنی پس از طی کردن فراز و نشیب‌های مکرر و پس از واگذاری به معاونت تعلیم حوزه در یک دوره و جابجایی دو مرتبه آن و واسپاری به معاونت تهذیب سر انجام در زیرمجموعه این معاونت به «اداره قرآن و عترت» مبدل شده هست و ساختاری مثل اداره اخلاق، تهذیب، تلبس و … ملکی در جواب به این سوال که به چه سبب مسابقات هر ساله قرآن و عترت حوزه‌های علمیه سراسر کشور چندسالی هست که تعطیل شده هست عنوان نمود: این مسابقات به دلیل کم بودن بودجه تعطیل شده و اگر بودجه تامین گردد با رویکرد جدید و مفهوم‌محوری و معارفی احیاء خواهد گردید.

    معاون تهذیب حوزه علمیه با اشاره به برنامه‌های موجود قرآنی در معاونت تهذیب اظهار کرد: تمامی موضوعات آیه‌ای و روایی که استادان باید برای طلاب بگویند در قالب جزوه‌ای تهیه و برای آنها ارسال شده هست و دفترچه‌هایی هم برای طلاب طراحی کرده‌ایم که یادداشت‌برداری می‌کنند و به خوب ترین تقریر طلبه از موضوعات استاد در قالب برپایی مسابقه، جوایزی اهدا خواهد گردید.

    معاون تهذیب حوزه علمیه به دومین برنامه قرآنی در معاونت تهذیب اشاره و عنوان نمود: محافظت سوژه ای، محافظت ترتیبی، تعلیم مفاهیم و معارف و اجرای سبک اقوم از دیگر برنامه‌های قرآنی هست که از سوی معاونت در مدرسه ها اجرا می‌شود.

    وی گفته بود: محتوای طرح اقوم آماده شده و کسانی که فارغ‌التحصیل رشته تفسیر در حوزه می باشند در قالب این طرح به تعلیم سبک زندگی قرآنی می‌پردازند و در طول سالیان موخر نیز چندین دوره تربیت مربی سبک زندگی قرآنی برگزار و مربیانی برای تعلیم تربیت شده‌اند.

    ملکی با بیان اینکه شورای عالی حوزه نیز دیدگاه خوب و حمایتی از موضوعات تهذیبی حوزه دارد ابراز امیدواری نمود تا با اجرای برنامه‌ها بتوانیم جایگاه اخلاق و تهذیب را در حوزه به مرتبه کلیدی خود بازگردانیم.

    انتهای پیام

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.