سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: کنترل پسماندهای عمرانی و ساختمانی در قم هوشمند و سامانه مدیریت هوشمند کنترل و نظارت فعالیت پیمانکاران در زمینه خاک و نخاله در این استان راه اندازی شد. به گزارش شهرکریمه به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید عبدالله میرابراهیمی روز یکشنبه در گفت و گویی افزود: […]

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: کنترل پسماندهای عمرانی و ساختمانی در قم هوشمند و سامانه مدیریت هوشمند کنترل و نظارت فعالیت پیمانکاران در زمینه خاک و نخاله در این استان راه اندازی شد.

به گزارش شهرکریمه به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید عبدالله میرابراهیمی روز یکشنبه در گفت و گویی افزود: همه سایت ‌های تخلیه پسماندهای عمرانی و ساختمانی مجهز به تجهیزات سخت افزاری شده و اقدام به ثبت هوشمند مراجعات به سایت‌ های تخلیه می کنند و در این راستا خودروها و پیمانکاران نیز موظف به نصب تجهیزات به روز هستند.
وی با اشاره به مسئولیت سازمان مدیریت پسماند در پیشگیری و جلوگیری از تخلفات، بیان کرد: استفاده از تجهیزات مدیریت هوشمند سبب کاهش تخلفات و پیشگیری از آلودگی ‌های زیست محیطی می‌ شود.
میرابراهمی با اشاره به این که این طرح در سه مرحله انجام می ‌شود، گفت: در مرحله نخست فراخوان و اطلاع رسانی ‌های لازم به اعضاء کمیته اجرایی پسماند جهت نصب تجهیزات صورت گرفته است و پیمانکاران ‌باید هرچه سریع تر نسبت به مراجعه به سازمان مدیریت پسماند و ارائه مدارک و احراز شرایط لازم اقدام کنند.
وی افزود: در مرحله دوم از فعالیت خودروها و پیمانکاران فاقد مجوز جلوگیری می شود و در آخرین مرحله نیز خودروها و پیمانکاران فاقد مجوز به مراجع قضایی معرفی می‌ شوند.

** شناسایی زمین ‌های بلااستفاده شهرداری قم برای درختکاری
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم از شناسایی زمین‌ های بلااستفاده شهرداری برای درختکاری خبر داد.
پیام جوادیان با اشاره به وضعیت درختکاری در سطح شهر و پیشبرد برنامه های شهرداری در حوزه فضای سبز، گفت: طبق دستور شهردار قم و برنامه ویژه ‌ای که در حوزه فضای سبز تعریف شد از سال گذشته اقدام هایی گسترده در حوزه درختکاری و توسعه فضاهای سبز آغاز شده است.
وی با بیان این که قم از کمبود شدید فضاهای سبز رنج می برد، تصریح کرد: با وجود این که آب و هوای قم و کمبود منابع آب فعالیت در حوزه توسعه فضای سبز را محدود کرده، اما طی یک سال گذشته با برنامه ریزی و حرکت تخصصی، توسعه خوبی در حوزه فضای سبز انجام شده است.
وی گفت: اضافه شدن سالانه سه مترمربع به سرانه فضای سبز شهری در قالب نهضت درختکاری در دستور کار است که تا پایان سال این امر محقق می شود و بیش از ۳۵۰ هکتار زیر کشت درختان می رود.
جوادیان افزود: شهرداری هزاران مترمربع زمین دارد که رها بوده است که همه این زمین ها شناسایی شده و در حال درختکاری است.
وی ادامه داد: در پردیسان بیش از ۲۵ هکتار درختکاری شده و این برنامه در منطقه کوه خضر نبی نیز در حال انجام است.

** اجرای طرح آشتی با طبیعت در ۲۸ مدرسه سطح منطقه سه قم
شهردار منطقه سه قم از اجرای طرح آشتی با طبیعت در ۲۸ مدرسه سطح منطقه سه قم خبر داد و گفت: این طرح از اوایل هفته گذشته آغاز شده که در قالب آن آشنایی دانش ‌آموزان با انواع پسماند به ویژه پسماند خشک و تر و چگونگی تفکیک آن ها پیگیری می‌ شود.
رضا پوریافر افزود: در هفته جاری دانش‌ آموزان هر مدرسه پسماندهای خشک خود را تحویل می ‌دهند و پس از قرعه ‌کشی جوایزی به آن ها اهدا می‌ شود.
وی با بیان این که بیش از هفت هزار و ۱۰ دانش ‌آموز در قالب ۲۸ مدرسه ابتدایی زیر پوشش آموزش ‌های طرح آشتی با طبیعت قرار گرفتند، گفت: دانش ‌آموزان مقطع ابتدایی بهتر می ‌توانند زیر پوشش آموزش‌ ها قرار گیرند و پیام ‌ها و اهداف طرح را اجرایی کنند.
وی با بیان این که اگر تفکیک از مبداء پسماند نهادینه شود، حجم پسماندها کاهش پیدا می ‌کند، خاطرنشان کرد: این طرح در مدارس منطقه سه به عنوان نخستین منطقه اجرا شد تا فرهنگ شهروندی در بین دانش‌آموزان رواج پیدا کند.