حجت‌الاسلام احمد فرخ فال دبیر کنگره میرزای نائینی در نشستی که در سالن اجتماعات بنیاد فرهنگی امامت قم برگزار شد خبر از برگزاری کنگره ایرانی عربی میرزای نائینی داد.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهرکریمه میرزا حسین نایینی از مراجع تقلید و از برجسته‌ترین علمای مشروطه و نظریه‌پرداز سیاسی ایران در دوره قاجار محسوب می‌شود. او به عنوان یکی از بزرگ‌ترین موافقان مشروطه، مهم‌ترین اثر نظری را در تبیین و توجیه مشروطیت با نام «تنبیه ُالاُمَّه و تَنْزیه ُالمِلَّه» نوشت.

در اقدامی بسیار مبارک طبق اعلام حجت‌الاسلام احمد فرخ فال قرار است این کنگره به مناسبت صدمین سال مهاجرت علامه میرزای نائینی از نجف به قم که با فشار انگلیس و دولت وقت عراق صورت گرفت برگزار گردد.

وی در این نشست که با حضور نمایندگان رسانه های جمعی قم برگزار شد با اشاره به اهمیت برگزاری کنگره میرزای نائینی اعلام کرد: یکی از اهداف علمی این کنگره و بزرگداشت به این منظور است که بحث اصول مورد توجه قرار بگیرد، یکی از سیاست ‌هایی که داریم این است که میرزای نائینی آن‌گونه که است مطرح شود.

این استاد سطوح عالی حوزه افزود: با توجه به روابطی که در این راستا با حوزه علمیه نجف شکل گرفته می‌توان یکی از برکات این کنگره را طراوت بخشی بین روابط دو حوزه مهم قم و نجف دانست.

حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، استاد جامعه المصطفی (ص) و دبیر شورای اجرایی کنگره میرزای نائینی نیز در این نشست خبری گفت: جرقه برپایی این کنگره از سال ۱۳۹۶ در جلسات خانگی جمعی از طلاب در نائین زده شد و کم کم به شکل امروزی، جلسه شورای سیاستگذاری و اجرایی برای آن تشکیل شده است و به صورت مفصل و علمی برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام رفیعی افزود: دیدار با رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام نیز از برنامه های این کنگره است و ضمنا رئیس شورای سیاست گذاری کنگره، آیت الله اعرافی به شناسایی و تهیه آثار فقهی و تولید نرم‌ افزار‌های مرتبط با این عالم ارجمند توجهات ویژه ای دارند.

لازم به ذکر است زوایا و ابعاد سیاسی زندگی میرزای نائینی بسیار جالب توجه است که در پاسخ سوال شهر کریمه در این نشست در مورد وجود آثاری در این راستا در حوزه اعلام شد که اثری که مرجع علمی و درسی طلاب باشد وجود ندارد.

آیت‌الله نائینی در کنار آخوند ملا محمدکاظم خراسانی در رهبری انقلاب مشروطه از اعتماد کامل آخوند برخوردار بود. به گونه ای که متن تلگراف‌ها و بیانیه‌های عمومی رهبران نهضت را پیرامون مشروطه انشا می‌کرد. همچنین از طرف استاد خود سخنگوی این جنبش بود و در اکثر محافل با مقامات بلندپایه به گفت‌وگو می‌نشست. او مردی آگاه به زمان و مسایل سیاسی بود و پس از اعلان مشروطیت در ایران، او را بزرگ‌ترین حامی این انقلاب شمرده‌اند

گفتنی است خبرنگار شهرکریمه نسبت به لزوم توجه کافی به پورتال و پایگاه اطلاع رسانی و بستر فضای مجازی در این نوع کنگره ها و برنامه های حوزوی نکته ای را اعلام کرد که برگزارکنندگان به وجود سایت و آدرس آن روی پوستر اشاره کردند که با مراجعه به آدرس با یک فضای فرعی و خالی از محتوای پیش فرض مواجه می شویم

http://hamayesh.miu.ac.ir/naeini/fa/

در حاشیه این نشست از پوستر فراخوان برگزاری کنگره میرزای نائینی  رونمایی شد/ پایان پیام