همزمان با فرارسیدن روز ملی شوراها، نشست خبری رئیس و رؤسای کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر مقدس قم با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری فرهنگی شهر کریمه، به مناسبت فرارسیدن روز ملی شوراها، صبح امروز نشست خبری رئیس و رؤسای کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر مقدس قم با حضور اصحاب رسانه این استان در سالن جلسات ساختمان شورای اسلامی شهر قم برگزار شد.

 

شوراها بی‌واسطه ترین حلقه ارتباطی مردم با حاکمیت هستند

در ابتدای این نشست، دکتر «حسین اسلامی» رئیس شورای اسلامی شهر قم ضمن تبریک فرارسیدن روز ملی شوراها و خیر مقدم خدمت اصحاب رسانه استان قم اظهار کرد: شوراها زبان گویای مردم در برابر مسئولان و نهادهای مختلف حاکمیت محسوب می‌شوند و اعضای شوراها در کنار هم، پیگیر مسائل و مشکلات شهروندان هستند؛ بی‌شک این‌ها بی‌واسطه ترین حلقه ارتباطی مردم با حاکمیت و نماد تجلی خرد جمعی هستند.

 

وی با اشاره به سوره مبارکه شوریٰ عنوان کرد: قانون اساسی به عنوان مهمترین منبع متکی به آیات قرآن کریم در رابطه با شورا است و ما در اصل هفتم قانون اساسی می‌بینیم که با استناد به آیه شریفه «و امرهم شوری بینهم» شوراها و مجلس شورای اسلامی از ارکان تصمیم‌گیری و اداره کشور هستند.

 

پس از سخنان دکتر اسلامی، این نشست به صورت پرسش از سوی خبرنگاران و پاسخگویی توسط رئیس و رؤسای کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر مقدس قم ادامه پیدا کرد.

 

رده عملکردی و کارکردی بسیاری از معابر شهر قم مشخص نیست

«سید محمد حسین دهناد» رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهری شورای اسلامی شهر قم، در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر «علت ایجاد تقاطع خیابان شاه سیدعلی (ع) و بلوار ۱۵ خرداد و رخداد تصادفات در این محل»، با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم که شورا نهادی است که سیاست‌گذاری می‌کند و سطوح راهبردی و کلانی که در مدیریت شهری هست را مشخص می‌کند، ابراز کرد: رده عملکردی و کارکردی بسیاری از معابر سطح شهر قم مشخص نیست.

 

وی افزود: در خیابان‌های شهری بحث آرام‌سازی ترافیک یکی از موضوعات مهم است و طبق استاندارد برای این خیابان‌ها در فاصله حداکثر تا ۵۰۰ متر یک تقاطع چراغدار باشد؛ چون نباید فقط حمل و نقل را از نگاه خودروسواران دید. بلکه عابران پیاده برای دسترسی به کاربردی‌ها از عرض خیابان استفاده می‌کنند و شرایط دوچرخه‌سواران و موتورسیکلت سواران نیز باید ملاحظه شود.

 

دهناد تصریح کرد: در رابطه با تقاطع خیابان شاه سیدعلی (ع)، پس از اینکه محور خیابان شهید صادقی که اتصال به کمربندی امام علی (ع) دارد، بازگشایی شد، یک بار ترافیکی و تقاضای جدیدی وارد تقاطع و بلوار ۱۵ خرداد شد و با توجه به اینکه در بلوار ۱۵ خرداد سال گذشته ۷ فوتی بر اثر تصادف اتفاق افتاد، در جهت آرام‌سازی ترافیک این تقاطع احداث شد.

 

وی گفت: طی یک هفته تا ده روز آینده نیز کل تقاطع شاه سیدعلی (ع) هوشمند می‌شود و متناسب با حجم ترافیکی که وارد تقاطع در رویکردهای مختلف می‌شود، زمان سبز و قرمز شدن چراغ راهنمایی تغییر می‌کند؛ برخی مشکلات هندسی نیز وجود دارد که به زودی برطرف خواهد شد.

 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهری شورای اسلامی شهر قم، درباره بحث حمل و نقل اطراف حرم مطهر بانوی کرامت اعلام کرد: سرانه‌ای که برای ناوگان اتوبوسرانی شهر قم درنظر گرفته شده، متاسفانه پایین است و با مشکل کمبود تعداد ناوگان مواجه هستیم؛ تلاش‌هایی برای افزایش تعداد ناوگان اتوبوسرانی در حال انجام است.

 

وی یادآور شد: از ۱۸ اردیبهشت ماه حق‌الزحمه‌ای که به رانندگان اتوبوسرانی پرداخت می‌شود، متناسب با سرویس‌دهی و رعایت توزیع دقیق ناوگان خواهد بود و این قرارداد کمک می‌کند که ناوگان توزیع منظم‌تری داشته باشد.

 

کمبود پارکینگ در مطب‌های خصوصی موجب نارضایتی شهروندان شده است

«محسن محرری» رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت و نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم، در پاسخ به سوال خبرنگاران پیرو بحث تملکات و عدم همکاری تعدادی از مالکان در فاز پنج خیابان عمار یاسر مطرح کرد: فاز پنج خیابان عمار یاسر قم در سال ۱۴۰۱ مهمترین پروژه بازگشایی است که عملاً مانع وجود دارد؛ در حال حاضر تملک ۸۵ پلاک باقی‌مانده تا بخش مهمی از این پروژه بازگشایی شود.

 

وی اضافه کرد: دولت در ماده ۸ و ۹ قانون، ابزار‌های قانونی را در اختیار شهرداری گذاشته است ولی سیاست کلی مدیریت شهری این است که از این‌ها به عنوان آخرین ابزار استفاده کند و حداالامکان با تعامل، توافق و رضایت این تملکات انجام شود.

 

محرری تشریح کرد: در املاک مشخص پروژه فاز پنج خیابان عمار یاسر، به شدت ما درگیر هستیم و سال گذشته تمام فرایند کارشناسی، توافق و تصویب انجام شد و اولین بار بود که برای یک تملک لایحه دوفوریتی تنظیم شد؛ اما در مرحله تخلیه ما شاهد عدم همکاری هستیم و حتی شهرداری برای این فضای فرهنگی پژوهشی، ملک مناسبی در میدان سپاه در اختیار گذشته و اعلام آمادگی برای حمل و نقل کرده است اما اقدامی توسط مالک انجام نشده و امیداوریم تا پایان هفته این تخلیه ملک صورت بگیرد.

 

وی در خصوص کمبود پارکینگ در برخی مطب‌های خصوصی واحدهای مسکونی، اظهار کرد: برخی پزشکان، ساختمان‌های مسکونی خود را تبدیل به مطب کرده‌اند و حاضر نیستند پارکینگی برای آن تأمین کنند که این موضوع موجب نارضایتی‌هایی برای شهروندان شده است. در شورای اسلامی شهر طبق قانون تمکین کرده‌ایم که پزشکان می‌توانند از ساختمان مسکونی بدون تغییر کاربری استفاده کنند و پارکینگ نیز باید تامین شود.

 

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم با اشاره به تعرفه شهرداری در خصوص عوارض صنفی گفت: این تعرفه حذف نشده و مصوبه شورا است و برمبنای آن اصناف مختلف به‌صورت سالانه ارقام مشخصی به‌عنوان عوارض به شهرداری باید پرداخت کنند.

 

راه‌اندازی ۴ دفتر تسهیل‌گری در سال ۱۴۰۱ برای استان قم

همچنین «روح الله امراللهی» رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم، در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره برنامه‌های شورای شهر برای ترمیم بافت‌های فرسوده سطح شهر با اشاره به اینکه موضوع ترمیم بافت‌های فرسوده در دو سطح پیگیری می‌شود، بیان کرد: اول سطح ملی است که اعتبارات و تسهیلات را دولت محترم باید پیش‌بینی کند و شورای اسلامی قم پیگیر مصوبات دولت نهم و دهم در خصوص اراضی ۴۸ هکتاری و ۳۰ هکتاری است.

 

وی با بیان اینکه اراضی ۴۸ هکتاری صرفاً برای حوزه بافت فرسوده و اراضی ۳۰ هکتاری برای حریم دکل‌ها و ریل‌ها پیش‌بینی شده، گفت: از دولت سیزدهم خواستاریم که این زمین‌ها هرچه زودتر به مجموعه مدیریت شهری قم واگذار شود.

 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: امسال ۴ دفتر تسهیل‌گری با همکاری مجموعه بسیج استان راه‌اندازی خواهد شد که در چهار حوزه مشغول می‌شوند و آموزش و آگاه‌سازی، کاهش و تسهیل‌گری فرآیندها صورت می‌گیرد.

 

 

  • نویسنده : مجتبی امیرفرزانه