[ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه به نقل از شبکه خبری جنوب غربی آلمان، نشست نمایندگان ادیان مختلف در شهر هایلبرون آلمان پس از یک‌سال وقفه با موضوع «نقش جوامع مذهبی در مسئولیت‌پذیری اعضای جامعه» برگزار شد. این نشست با هدف توسعه گفت‌وگوی بین‌مذهبی، دوبار در سال در آلمان برگزار می‌شود. این در حالی است […]

[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه به نقل از شبکه خبری جنوب غربی آلمان، نشست نمایندگان ادیان مختلف در شهر هایلبرون آلمان پس از یک‌سال وقفه با موضوع «نقش جوامع مذهبی در مسئولیت‌پذیری اعضای جامعه» برگزار شد. این نشست با هدف توسعه گفت‌وگوی بین‌مذهبی، دوبار در سال در آلمان برگزار می‌شود. این در حالی است که نشست مذکور سال گذشته به دلیل گسترش بیماری کرونا، لغو شده بود.

برای بسیاری از شهروندان این سوال مطرح می‌شود که نمایندگان ادیان مختلف چگونه می‌توانند ارزش‌های مشترک مانند صلح و همبستگی را در جامعه ترویج کنند؟ از این‌رو، نمایندگان ادیان مختلف آلمان در گردهمایی خود در شهر هایلبرون، این‌بار به موضوع «نقش جوامع مذهبی در مسئولیت‌پذیری اعضای جامعه» پرداختند. نشست نمایندگان ادیان در آلمان، ۱۵ عضو دارد که در میان آن‌ها می‌توان به نمایندگان جوامع پروتستان، کاتولیک، اسلام، یهودیت و … اشاره کرد.

در این دوره، تقریباً همه اعضا به هایلبرون آمده بودند تا در مورد موضوع «نقش جوامع مذهبی در مسئولیت‌پذیری اعضای جامعه» به گفت‌وگو بپردازند. در ابتدای این گردهمایی، فرانتیس برندل، مدیرعامل نشست نمایندگان ادیان در آلمان، شرایط جوامع مذهبی را نامناسب توصیف کرد و گفت: «در حال‌حاضر، جوامع مذهبی با مشکلات بزرگی روبرو هستند. ما هر روز شاهد کاهش تعداد اعضای جوامع مذهبی هستیم، به ویژه این امر در کلیساها بسیار دیده می‌شود. متأسفانه بسیاری از جوانان در آلمان از دین فاصله گرفته‌اند و به مسائل دینی اهمیتی نمی‌دهند.» هر چند به گفته برندل، اقبال عمومی به جوامع مذهبی در آلمان کم شده است، اما جوامع مذهبی هنوز هم در جامعه آلمان تأثیرگذار هستند.

رزیتا کایچر از واحد ادغام شهر هایلبرون معتقد است که گفت‌وگوهای بین‌مذهبی می‌تواند برای جامعه آلمان بسیار مفید باشد. او در سخنرانی خود در نشست مذکور گفت: «من خوشحالم که توانستیم جوامع مذهبی آلمان را از طریق مجمع ادیان دور هم جمع کنیم. ما در دوران اوج بحران کرونا، از طریق ارتباط با یکدیگر توانستیم به بهبود شرایط جامعه کمک کنیم. در واقع جوامع مذهبی در دوره کرونا همکاری گسترده‌ای با دولت‌های ایالتی و فدرال داشتند.» البته شرایط همه جوامع مذهبی در آلمان نیز مانند یکدیگر نیست.

سازمان‌های اسلامی در آلمان با چالش‌های بیشتری روبرو هستند. به طور مثال، در سال‌های اخیر، ساخت مسجد در شهر هایلبرون با مشکل مواجه بوده است و یا در کلن، مسلمانان مدت‌ها تلاش کردند تا صدای اذان از مسجد پخش شود. این در حالی است که در دورتموند، ساخت مسجد راحت‌تر صورت می‌گیرد و در حال‌حاضر، هفت مسجد اذان را در هنگام نماز پخش می‌کنند.

به نظر می‌رسد که سیاست واحدی در این باره در شهرهای مختلف آلمان وجود ندارد. از این‌رو، احمد آیمر از شورای مرکزی مسلمانان در سخنرانی خود به مشکلات مسلمانان اشاره کرد و گفت: «برای رسیدن به شرایط ایده‌آل باید تلاش زیادی صورت گیرد. با این وجود من معتقدم که گفت‌وگوهای بین‌مذهبی می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند.

البته این کار مشکلاتی نیز به همراه دارد. به طور مثال، ما در ابتدای تأسیس نشست نمایندگان ادیان با مشکلات مختلفی روبرو بودیم، اما کمی که گذشت، این نشست‌ها باعث نزدیک‌شدن جوامع مسیحی، اسلامی، یهودی و همچنین سایر جوامع مذهبی شد. ما به کمک هم اقدامات خوبی را به خصوص در زمان بحران کرونا انجام دادیم.» کرشتین فهرس، اسقف هامبورگ از دیگر حاضران در جلسه بود. او نیز با تاکید بر نقش ارزنده جوامع مذهبی در مسئولیت‌پذیری افراد گفت: «برای ایجاد جامعه پایدار و صلح‌آمیز در دراز مدت، باید جوان‌ها را به میدان بیاورریم. آموزش بین‌دینی باید از سنین پایین انجام شود تا برای جامعه مفید باشد. ما از دهه ۸۰ میلادی، آموزش بین‌دینی را در هامبورگ راه‌اندازی کردیم و این امر نقش مهمی در بهبود شرایط شهر هامبورگ داشته است.»

[ad_2]

منبع