رئیس مرکز بهداشت استان قم گفت: تا کنون در قم هیچ مورد مثبتی از بیماری تب کریمه کنگو یافت نشده است.

مرتضی آقاحسنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به راه‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو اظهار کرد: بیماری تب کریمه به وسیله کنه از حیوان به انسان منتقل می‌شود.

وی افزود: ممکن است زمانی که دام به این بیماری مبتلا شده است هیچ علائمی در او ظاهر نشود.

رئیس مرکز بهداشت استان قم ادامه داد: شایع‌ترین راه انتقال این بیماری، انتقال از دام آلوده به بدن انسان است و احتمال ابتلا به این بیماری برای هر فردی که با محصولات دامی آلوده تماس داشته باشد وجود دارد.

آقاحسنی عنوان کرد: موارد ابتلای افراد به بیماری تب کریمه کنگو که در ایران به وجود آمده است به دلیل واردات و ذبح غیراستاندارد و غیرقانونی دام‌ها بوده است.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو لازم است تنها گوشت‌هایی تهیه و مورد استفاده قرار گیرد که مورد تأیید سازمان دامپزشکی است و به صورت قانونی و در فضای بهداشتی ذبح شده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت استان قم اضافه کرد: برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری هرگز از گوشت‌هایی که دام به صورت خانگی و یا کنار خیابان ذبح شده است نباید استفاده شود.

آقا حسنی ادامه داد: چنانچه شهروندان خواستند از گوشت دام‌هایی که در خانه ذبح می‌شوند استفاده کنند حتما گوشت را قبل از آنکه هر گونه چاقو به آن زده و یا خرد شود به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کرده و سپس از آن استفاده کنند.

وی افزود: گوشت‌هایی که به صورت قانونی ذبح شده و دارای مهر تأیید دامپزشکی هستند هیچ مشکلی نداشته و نیاز به نگهداری آن به مدت ۲۴ ساعت قبل از مصرف در یخچال نیست.

رئیس مرکز بهداشت استان قم ضمن تأکید بر رسیدگی فوری به بیماری تب کریمه کنگو ابراز کرد: اگر فردی دچار خونریزی در ادرار یا مدفوع یا کبودی پوست و خون دماغ شد و از سوی دیگر علائمی چون تب، ضعف و بیحالی به سراغش آمد، سریع به پزشک مراجعه کند.

 آقاحسنی ادامه داد: اگر فردی مشکوک به علائم ذکر شده بود، سایر افراد خانواده باید کمترین تماس را با وی داشته و سریع وی را به مراکز درمانی منتقل کنند و یا با اورژانس ۱۱۵ قم تماس بگیرند.

وی عنوان کرد: تا کنون در قم هیچ مورد مثبتی از بیماری تب کریمه کنگو یافت نشده و اقدامات اولیه در تمام مراکز خدمات سلامت جامعه انجام شده و آموزش های لازم به همشهریان نیز ارائه شده است.

رئیس مرکز بهداشت استان قم از آمادگی بیمارستان‌های استان و فراهم بودن داروهای مورد نیاز در صورت مواجهه با بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو خبر داد و افزود: در صورت بروز این بیماری جای هیچگونه نگرانی نیست.

آقاحسنی بیان کرد: طی سال‌های اخیر مواردی از این بیماری در قم مشاهده شد ولی چون به موقع تشخیص داده شد، هیچ مرگ و میری در این زمینه رخ نداد.

وی اضافه کرد: جای نگرانی و وحشت‌زدگی پیرامون این بیماری وجود ندارد چرا که با انجام اقدامات اولیه ذکر شده می‌‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

رئیس مرکز بهداشت استان قم اذعان کرد: از همشهریان درخواست می‌شود به اخبار غیر رسمی توجه نکنند چرا که تنها مراجع قابل استناد در این زمینه سازمان دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی قم هستند.