‏به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهر قم، ، دی ماه از نیمه گذشته بود که صدای شعار مردم شهر قم در مقابل شلیک هر گلوله،نشان از ایستادگی و مقاومت حق در مقابل باطل بود. به خیابان صفاییه (چهار راه شهدا قم) رفتیم جایی که قیام […]

‏به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهر قم، ، دی ماه از نیمه گذشته بود که صدای شعار مردم شهر قم در مقابل شلیک هر گلوله،نشان از ایستادگی و مقاومت حق در مقابل باطل بود.

به خیابان صفاییه (چهار راه شهدا قم) رفتیم جایی که قیام نوزده دی ماه سال ۵۶ از این جا تشکیل شد، با تعدادی از شاهدان عینی،کسانی که از نزدیک آن روزهای سخت مقابله را فهم کردند به اظهار کرد و گو پرداختیم.

شاهدان عینی قیام تاریخ ساز ۱۹ دی

آقایی هشتاد ساله یکی از بازاری ها ی شهر قم در اظهار کرد و گو  با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازشهر قم؛؛گفت: ۱۹ دی سال ۵۶ همه جا بحث در مورد مقاله و فحش به حضرت امام بود، زن و مرد، بچه و بزرگ از بی احترامی رژیم به امام گفت وگو می کردند و برامون بی احترامی به امام اصلا قابل تحمل نبود، باید جلوی رژیم می ایستادیم.

نوزده دی ماه،یادآور قیام خونین مردم قم

وی دنبال کرد: بازارها را  تعطیل کردیم،مردم دکان ها و مغازه های خود را بستند ،در مغازه را که بستیم مامورین رژیم پادشاه با چوب به در مغازه ها می زدن که مغازه ها را باز کنید.

آقایی هفتاد و پنج ساله اظهار کرد:من آن زمان بیست و پنج ساله بودم ،فحش به مرجع تقلید،کسی که داد مستضعفان را سر می دهد، قلوب مردم را جریحه دار کرد، آن روزها ما جان خود را در کف دستمان گذاشتیم، باید از اسلام دفاع می کردیم، این مقاله به نام احمد رشیدی مطلق نوشته گردید که اصلا وجود بیگانه نداشت، در وافع خود پادشاه فرمان داده بود مقاله بنویسند اما خودش جرات نداشتن مستقیما به امام فحش کنند.

نوزده دی ماه،یادآور قیام خونین مردم قم

وی دنبال کرد: تظاهرکنندگان بر بر علیه رژیم حتی مجروحین  را دستگیری می کردند، تعدادی از پزشکان و پرستاران در راه و خط امام به مجروحین در منازل کمک می کردند،  آن روزها با هم همدل بودیم.

آقایی هفتاد ساله با اشاره به روز سانحه خونین نوزده دی و هجوم ی رژیم پهلوی به مردم اظهار کرد: طلاب با مامورین درگیر گردیدند و کف خیابان ۱۹ دی مملو از عمامه و کفش طلبه ها شده بود، طلبه ها جنگ افزار که نداشتند با نیروهای حکومتی درگیر گردیدند، مامورین هم به مردم شلیک می کردند و برای ترساندن مردم شیشه بانک ها را شکستند.

نوزده دی ماه،یادآور قیام خونین مردم قم

فضای بازسیاسی، ارمغان کارتر برای سقوط پادشاه

برای علت  شکل گیری قیام تاریخی ۱۹ دی  ۵۶ باید ابتدا به شرایط و فضای جامعه در همان سال ها پرداخت،فضای باز سیاسی اصطلاحی هست که به شرایط سیاسی ایران از زمستان ۵۵ تا سقوط رژیم شاهنشاهی گفته می گردد.

نوزده دی ماه،یادآور قیام خونین مردم قم

  رژیم پادشاه، فضای باز سیاسی را در پیش گرفته‏‎ ‎‏بود، در این فضا‏‎ ‎‏شخصیت های مبارز و انقلابی داخل و خارج کشور نیز ضمن برقرار کردن ارتباط با‏‎ ‎‏امام خمینی(ره)  به دامنه تحرکاتشان بر علیه رژیم خاطرنشان کردند، ساواک و در راس آن سازمان سازمان سیا این رفت و‏‎ ‎‏آمدها و تحرکات امام و اطرافیان وی را زیر نظر داشت.

ساواک‏‎ با اطلاع ‎‏از موقعیت حاج آقا مصطفی نزد امام، ارزش وی برای استمرار راه امام و انقلاب را به روشنی می دانست، اگر وی را از میان بردارد، امید امام برای استمرار انقلاب با رحلت وی از بین می رفت.

  برپایی مجالس یادبود حاج آقا مصطفی خمینی در سراسر کشور

بعد از شهادت حاج آقا مصطفی خمینی که بهمراه امام در نجف در تبعید بود، مجالس یادبود متعددی در شهرهای متفاوت برگزار گردید، از طرفی  برپایی تظاهرات وسیع ای بر علیه رژیم پادشاه در گوشه و کنار بعد از انتهاء هر مجلس، دیگربار امام خمینی(ره) را به عنوان رهبر حرکت اسلامی در جامعه مطرح گردید که شتاب خاصی به حرکت انقلاب اسلامی بخشید. به همین علت دستگاه حاکم و بویژه محمد رضا پادشاه بر آن گردید تا با اهانت  به ساحت امام (ره) چهره ی وی را در انظار عمومی خراب کردن و با نوشتن مقاله ای صراحتا به شخص وی فحش کند.

نوزده دی ماه،یادآور قیام خونین مردم قم

محتوای مقاله  بی احترامی آمیز ایران و  استعمار سرخ و سیاه چه بود؟

هفده دی ماه سال ۵۶ ، یک هفته بعد از عزیمت کارتر به ایران و سرمستی پادشاه از پشتیبانی آمریکا از حکومتش و در سالروز کشف حجاب رضاخانی، مقاله ای تحت عنوان ایران و استعمار سرخ و سیاه به فرمان شاه  با امضای مستعار احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات مقاله توهین‌آمیزی را بر علیه امام،‌ روحانیت و مقدسات اسلامی منتشر کرد.

نوزده دی ماه،یادآور قیام خونین مردم قم

این مقاله که در آن  به ساحت امام خمینی(ره) ، مرجع بزرگ شیعه و بعضی مقدسات بی احترامی شده بود، بی‌حجابی مورد ستایش قرار گرفته بود  و حجاب کهنه‌پرستی و ارتجاع سیاه معرفی و قیام پانزده خرداد ۱۳۴۲  دسیسه ی استعمار سرخ و سیاه اعلام شده بود.

کوشش رژیم پادشاه برای تضعیف جایگاه مرجعیت دینی در نزد مردم

ظهیری، محقق تاریخ و عضو هیئت علمی دانشگاه در اظهار کرد و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازشهر قم،،اظهار کرد: انقلاب اسلامی بر پایه یک نظام گفتمانی  و اسلام شیعی تشکیل شد که در این گفتمان ارتباط بین عالمان دینی و مردم مبتنی بر تقلید و مقلد بود.

وی در ادامه  اضافه کرد: تجربه تاریخی نشان داده بود از نهضت تنباکو تا به حال زیادتر جنبش هایی که در ایران بر علیه رژیم های قاجاری و پهلوی رخ داد ،نقش علما بسیار معروف بود.

نوزده دی ماه،یادآور قیام خونین مردم قم

ظهیری عنوان نمود: بعد از قیام پانزده خرداد ۱۳۴۲،‌ رژیم پادشاه برای خنثی کردن حرکت اسلامی مردم،‌امام را تبعید کرد و از سال ۵۶ به شکلی اعتراضات عمومی به رژیم شکل گرفته بود از این رو  هجوم به جایگاه روحانیت در دستور کار رژیم ظلم شاهی جای گرفت.

این محقق تاریخ و عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان نمود: در طول تاریخ دشمنان اسلام به طور مستمر اهتمام در جدایی میان مردم و روحانیت داشتند، رژیم پهلوی هم برای جلوگیری از  انقلاب مردمی دنبال راه حل بود  به  سراغ مرجعیت  دینی رفت تا با بی احترامی به شخص امام جایگاه مرجعیت را تضعیف کند اما این عمل نتیجه عکس داد و مردم در پشتیبانی از امام به پا خواستند.

عکس العمل طلاب و مردم شهر قم به مقاله بی احترامی آمیز

انتشار این مقاله بی احترامی آمیز موجی از عصبانیت و نفرت را در قلوب مردم برانگیخت،شهر شهر قم اولین فریادها  را در عکس العمل به چاپ این مقاله که در آن به مرجع بزرگ تقلید بی احترامی شده بود در ایران  آن روز بلند کرد.

  روز هجدهم دی،‌ درس های حوزه علمیه شهر قم تعطیل گردید، طلاب حوزه علمیه شهر قم در عکس العمل به مقاله  فحش آمیز  با رفتن به منازل مراجع،‌ اعتراض خود را به رژیم پادشاه اعلام نمودند.

نوزده دی ماه،یادآور قیام خونین مردم قم

برنامه تظاهرات بر علیه رژیم و رفتن به منازل مراجع، تا ظهر روز هجدهم دی ادامه یافت.

تظاهرات مردم شهر قم

تظاهرات مردم قم  در روز  ۱۹ دی شکل وسیع تری به خود گرفت، در این روز حوزه علمیه تعطیل گردید، بازاریان به جمعیت معترض ملحق شدند و بدین ترتیب موجی از اقشار متفاوت مردم،در مقابل مدرسه خان و میدان آستانه تجمع کردند.

معترضان،‌در منازل بزرگان حوزه من جمله حضرات آیات یزدی،مکارم شیرازی و وحید خراسانی تجمع کردند، مراجع عظام ضمن محکوم کردن بی احترامی به حضرت امام خمینی، مرجع عالی قدر شیعه ،مردم را به وحدت در مقابل دشمن دعوت می کردند.

نوزده دی ماه،یادآور قیام خونین مردم قم

هنگام غروب روز دوشنبه نوزدهم دی ماه،‌ جمعیت تظاهرکننده خشمگین،‌ از خیابان صفائیه به طرف چهار راه بیمارستان حرکت کردند.

مامورین رژیم پهلوی به طلاب و مردم حمله‌ور گردید و چهار ده نفر در آن روز شهید و یا مجروح گردیدند.

نوزده دی ماه،یادآور قیام خونین مردم قم

نتیجه های حماسه خونین نوزدهم دی ماه مردم شهر قم

حماسه نوزده دی بیشتر از هر چیز پوشالی بودن شعار حقوق بشر کارتر و فضای باز سیاسی پادشاه را به مردم ایران نمایش داد.

این قیام نمایش داد،پادشاه از حرکت سیاسی به رهبری روحانیت و در راس آنان امام خمینی(ره) تهدید بزرگی بر علیه حاکمیت خود می‌داند.

بعد از این قیام  شعار فوت بر پادشاه ،شعار کلیدی مردم  گردید و به روند برتری انقلاب اسلامی سرعت بخشید.

نوزده دی ماه،یادآور قیام خونین مردم قم

حماسه نوزدهم دی ماه، نقطه عطفی در تاریخ مبارزات انقلاب اسلامی گردید،چرا که با برپایی مراسم چهلم شهدای این قیام خونین در نقاط متفاوت ایران،دامنه انقلاب فراگیر و در  ۲۲ بهمن سال ۵۷ به رهبری امام خمینی(ره) منتج به سرنگونی رژیم دو هزار و پانصد ساله ی شاهنشاهی گردید.

تاریخ مبارزات انقلاب اسلامی یادآور بصیرت مردمی هست که از روز گذشته تا امروز در پشتیبانی از ولایت فقیه لحظه ای تردید نکردند،قیام نوزده دی ماه جلوه هایی از بصیرت را در همیشه تاریخ به یادگار گذاشت.

‏‎

حالا که چهل و یک سال از این قیام تاریخ ساز می گذرد مردم بصیر هر چه تمام تر پای آرمان های نظام اسلامی ایستاده اند و نشان دادند در پشتیبانی از مرجعیت دینی خود تا پای جان می ایستند و این خود راز ماندگاری انقلاب اسلامی هست .