حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضائی اصفهانی، ریاست مدرسه عالی قرآن و حدیث، مفسر و مترجم قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از شهر قم به دستاوردهای قرآنی انقلاب اسلامی در ۴۰ سالگی آن اشاره نمود و اظهار کرد: یکی از عرصه‌هایی که انقلاب اسلامی علت دگرگونی در آن گردید مقوله محافظت و قرائت قرآن بود. وی […]

یکسان‌سازی درس ها رشته‌های قرآنی سیاست نادرستی هست/ ایجاد 50 رشته و گرایش قرآنی در المصطفی(ص)حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضائی اصفهانی، ریاست مدرسه عالی قرآن و حدیث، مفسر و مترجم قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از شهر قم به دستاوردهای قرآنی انقلاب اسلامی در ۴۰ سالگی آن اشاره نمود و اظهار کرد: یکی از عرصه‌هایی که انقلاب اسلامی علت دگرگونی در آن گردید مقوله محافظت و قرائت قرآن بود.

وی دنبال کرد: پیش از انقلاب این دو عرصه مورد توجه جدی نبود ولی امروز حتی تا سطح ارشد و دکتری در بعضی مدرسه ها و دانشگاه‌ها تعلیم می‌شود علاوه بر این مسابقات قرآن و فعالیت‌های قرآنی عموما بر پیرامون کانون اشخاص می‌چرخید ولی پس از انقلاب  گروهی شده و سازماندهی شایسته ای یافته هست.

کتب مربوط با فنون قرائت؛ الگوی جهان اسلام

رضائی اصفهانی با بیان اینکه کتب متعددی در راستای محافظت و قرائت، چرایی و لزوم آن، ثواب و برکات دنیوی و اخروی قرائت و محافظت قرآن علاوه بر این روش‌های علمی محافظت و قرائت منتشر گردیده هست تصریح نمود: امروزه کتب علمی و درسی تولید گردیده در این عرصه الگو برای کشورهای اسلامی و مسلمین دیگر کشورها هست.

.. نوشته شده هست به مساله علوم قرآنی جدید اشاره و گفته بود: یکی از عرصه‌های رشد قرآنی پس از انقلاب، همین مساله هست؛ در حالی که پیش از انقلاب در مقولاتی مثل وحی شناسی، زبان قرآن، هرمنوتیک، فرهنگ زمانه و هنرهای قرآنی سخن چندانی برای گفتن نداشتیم و در حد اشارات به آن پرداخته می‌شد ولی امروز بعضی آثار مثل وحی شناسی آقای سعیدی روشن و علامه معرفت به کتب درسی مبدل شده هست.

نویسنده تفسیر مهر با بیان اینکه پیش از انقلاب موضوعات میان رشته‌ای را در حد تک نگاری‌هایی مثل آثار بازرگان و شهید مطهری  شاهد هستیم اظهار کرد: امروز فعالیت‌های علمی و تولیدآثار و تعلیم درس ها با رویکرد علوم طبیعی و اعجاز علمی قرآن در مدرسه ها حوزه در حال انجام هست که من جمله می‌توان به موضوعات قرآن و کیهان شناسی، قرآن و حقوق، قرآن و تربیت، قرآن و طب و … اشاره نمود که ابتدا این موضوعات به طور یک درس تعلیم می گردید ولی امروز در بیشتر از ۱۵ رشته و گرایش دانشجو در مقطع ارشد و دکتری می‌پذیرد و از ۵۰ ملیت در این رشته‌ها حاضر هستند در حالی که پیش از انقلاب جایگاه ها قرآنی و حدیثی سراغ نداشتیم.

رضائی اصفهانی اضافه کرد: قرآن و اقتصاد، قرآن و نجوم، قرآن و جامعه شناسی، قرآن و روان شناسی از دیگر رشته‌هایی هست که در این زمینه ایجاد شده هست.

ریاست مدرسه عالی قرآن و حدیث المصطفی(ص) با بیان اینکه تربیت بیشتر از صد طلبه در مقطع دکتری، تولید مجله قرآن و علم، پرداختن به مقوله قرآن و هنر و قرآن و اخلاق من جمله دستاوردهای این عرصه هست تصریح نمود:  هم حالا در حال تولید علم در این زمینه‌ها هستیم و دانش‌های متفاوت میان رشته‌ای در حال شکل‌گیری هست.

وی با بیان اینکه موضوعات میان رشته‌ای، نوپدید و در سطح نخبگانی هست اظهار کرد: به همین سبب پذیرش ما در این رشته‌ها و گرایشات در ابتدا از مقطع دکتری بوده ولی به تدریج می‌توانیم در مقطع ها پائین‌تر هم تربیت طلبه و دانش‌پژوه دارا باشیم.

رضائی اصفهانی در مورد آسیب‌هایی که از ناحیه موضوعات تطبیقی قرآن و علوم وجود دارد گفته بود: چون در این زمینه، مبانی و زیرساخت‌‌ها درست نبوده  در بعضی مورد ها مثل تفاسیری که در مصر نوشته گردید آسیب‌هایی وارد کرده هست ولی در ایران در سال‌های موخر تفاسیری مثل قرآن و تربیت در شش جلد نوشته شده که با اقبال زیاد مخاطب های مواجه گردید به به صورتی که طی دو تا سه ماه، سه هزار نسخه چاپ و این کتاب، کمیاب گردید.

عمومی‌سازی و توسعه تفاسیر تخصصی

این قرآن‌پژوه معروف با بیان اینکه در آینده تفاسیر تخصصی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، حقوقی و … نوشته خواهد گردید تصریح نمود: به تدریج در سالیان آینده شاهد ورود موضوعات میان رشته‌ای به عرصه عمومی می باشیم و دگرگونی در علوم هم مشهودتر از قبل می باشد.

رضائی اصفهانی  به بحث قرآن و مستشرقان اشاره نمود و اظهار کرد: پیش از انقلاب موضوعات قرآن و مستشرقان در کشورهای عربی منحصر بود اما پس از انقلاب این درس در کشور ایجاد گردید و هم حالا با سه گرایش در مقطع دکتری در حال اجراست علاوه بر این مجلات و کتب و انتهاء نامه هایی نیز در این زمینه منتشر می‌شود که من جمله به مجله قرآن و مستشرقان می‌توان اشاره نمود که بیشتر از ۲۰ شماره آن چاپ گشته و در آن به شبهات مستشرقان جواب داده می‌شود.

ریاست مدرسه قرآن امام علی بن ابیطالب(ع) علاوه بر این از راه‌اندازی این مدرسه اطلاع داد و اضافه کرد: هم حالا ۴۰ طلبه در سطح سه حوزه در این مدرسه در حال تحصیل هستند علاوه بر این راه‌اندازی چند مجله تخصصی قرائت پژوهی، علوم حدیث تطبیقی، پژوهش ها تفسیری و … از دستاوردهای قرآنی پس از انقلاب هست.

یکسان‌سازی رشته‌های قرآنی درست نیست

رضائی اصفهانی با بیان اینکه پیش از انقلاب،  رشته و مرکز قرآنی و حدیثی نداشتیم ولی هم حالا از ۵۰ ملیت اشخاص به شهر قم آمده و تحصیل می‌کنند گفته بود: رشته کارشناسی قرآن و حدیث با  روش‌های متفاوت در حال اجراست البته بعضی مورد ها کوشش شده تا یکسان‌سازی در روش ها انجام گیرد که هم امری غلط و هم ناموفق و ناممکن هست زیرا هر نهاد و مرکزی متناسب با رسالت‌های خود به اجرای مقطع ها می‌پردازد به طور مثال المصطفی(ص) در ایجاد رشته‌های قرآنی یک هدفی را دنبال می‌کند که با بقیه جایگاه ها تفاوت‌هایی دارد بنابراین  نباید جلوی تنوعات را دریافت کنیم و تاکید بنده در آموزش‌های آکادمیک بر آینده‌پژوهی هست.

ایجاد ۵۰ رشته و گرایش قرآنی در المصطفی(ص)

  این استاد حوزه علمیه، نویسنده و قرآن‌پژوه با بیان اینکه با بازنگری‌های صورت گرفته در موضوعات قرآنی و حدیثی، این رشته به ۵۰ رشته و گرایش افزایش خواهد یافت تصریح نمود: عمده این رشته‌ها طراحی شده و در حال تصویب هست و امکان دارد تا چند سال دیگر اجرایی گردد.

برپایی چند کرسی نظریه‌پردازی

نویسنده تفسیر مهر و مترجم قرآن کریم به مقوله آغاز نظریه‌پردازی در علوم انسانی و اسلامی اشاره و اظهار کرد: نظریه‌پردازی هرچند پس از انقلاب، دیر آغاز گردید اما تاحالا از مجموع برپایی ۲۰ کرسی موفق نظریه‌پردازی سه تا چهار مورد آن قرآنی هست که من جمله می‌توان به زبان قرآن حجت‌الاسلام سعیدی روشن، اعجاز شناختی و تفسیر میان رشته‌ای که از بنده هست و نظریه بطن قرآن که علامه معرفت آن را بیان فرمودند اشاره نمود؛ نظریه بطن قرآن در سال ۸۴ توسط آیت الله معرفت مطرح گردید ولی چون هنوز کرسی‌ها ایجاد نشده بود بنابراین در عداد کرسی قرار نگرفت ولی به هر حال نظریه‌ای بدیع و کاربردی در نوع خود بود.

ریاست مدرسه عالی قرآن و حدیث المصطفی(ص) با تاکید بر اینکه این روال همچنان رو به رشد و در حال تجدید نظریات جدید هست تصریح نمود: یکی از مورد ها دیگری که می‌توان به دستاوردهای خیره کننده قرآنی پس از انقلاب اسلامی پرداخت توسعه رسانه‌های دینی و قرآنی هست زیرا پیش از انقلاب مراکزی مثل رادیو معارف و رادیو قرآن، شبکه معارف سیما و خبرگزاری‌های دینی و قرآنی من جمله ایکنا وجود نداشت.

رضائی اصفهانی به افزایش همایش‌های قرآنی پس از انقلاب هم اشاره و گفته بود: پیش از انقلاب در موضوعات قرآنی، کنگره و سمینار نداشتیم و یا در حد یکی دو سمینار ولی پس از انقلاب دست کم چندین سمینار جدی و بزرگ قرآنی مثل سمینار تکریم آیت الله معرفت، اندیشه‌های قرآنی امام، اندیشه‌های قرآنی شهید مطهری  و کنگره قرآن و علوم انسانی را برگزار کردیم که تنها به کنگره قرآن و علوم انسانی، هزار و ۲۰۰ مقاله واصل گردید که می‌تواند زمینه رشد قرآن پژوهان و حتی ورود آنها به فاز نظریه‌پردازی را آسان سازی کند.

نویسنده و مترجم قرآن کریم به رشد انتهاء نامه‌ها و مقالات قرآنی اشاره نمود و دنبال کرد: هم حالا بیشتر از ۱۲ هزار مقاله قرآنی و ۱۵ هزار انتهاء نامه منتشر گردیده علاوه بر این در سال‌های موخر در دانشگاه‌ها و جایگاه ها متفاوت حوزوی انتهاء نامه‌های تازه ای نوشته شده که باید به این آمار که برای چند پارسال هست بیفزائیم.

پایان‌نامه‌هایی که به علم جدید مبدل شده‌اند

وی با بیان اینکه بعضی از این پایان‌نامه‌ها و مقالات مبنای یک رشته علمی شده‌اند تصریح نمود: من جمله پایان‌نامه فلسفه تفسیر هست که مبدل به یک رشته و علم جدید شده علاوه بر این فلسفه حدیث و فلسفه علوم قرآن که هر کدام به تدریج به یک رشته قرآنی در حوزه و دانشگاه ها مبدل خواهند گردید.

انتهای پیام