مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم درخصوص آخرین وضعیت از رصد اشتغال مهارت آموختگان این اداره‌کل گفت: در ۴ ماهه سال جاری حدود ۷۱ نفر از دانش‌آموختگان مراکز آموزش‌های فنی و حرفه ای استان قم به اشتغال‌ رسیده‌اند. این آمار در کل سال ۱۴۰۱ حدود ۱۹۲ نفر بوده است.

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمود عرب مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم ظهر امروز در نشست خبری به مناسب هفته ملی مهارت که در سالن جلسات این اداره‌کل برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: در روایت‌ها و سخنان بزرگان دینی‌مان ذکر شده که اگر مومنی مهارتی جهت اشتغال نداشته باشد، از دین عبور کرده، به این معنا که دین خود را محل‌ معاش خود قرار داده است.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم نگاه مثبتی روی مهارت‌آموزی و اشتغال‌زایی دارد، لذا سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به این اعتقاد و باور رسیده است اگر در گام اول انقلاب نهضت سواد آموزی بود که تبدیل به راه برون رفت از مشکلات مختلف بود، بی شک در گام دوم انقلاب نهضت مهارت‌آموزی است که می‌تواند درمان مشکلات مختلف باشد.

عرب تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها در فرمایشات خود نسبت به بحث مهارت‌آموزی توصیه و تاکید کرده است، اولین گام ما برای تحقق توصیه رهبر این است که ما باید بر اساس نیاز بازار مهارت‌آموزی را گسترش دهیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم تاکید کرد: ما باید در ابتدا نیازهای روزها را بشناسیم و برای آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم و سپس در مرحله دوم نسبت به چشم‌انداز و نیاز کشورمان در سال‌های آینده برنامه بلند مدتی طراحی کنیم.

عرب بیان کرد: واقعیت این است که انقلاب صنعتی چهارم مبتنی بر نیروی کار است، بدین جهت نباید از تربیت نیروی کار ماهر و خلاق غافل شد. پیشنهاد ما این است که شهرک مهارت‌آموزی در استان ایجاد شود که به طور متمرکز به این مسئله بپردازد.

وی اشاره کرد: باید از عرضه‌محوری به شدت فاصله گرفت و به سمت نیازهای جامعه پیش رفت، ما در اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان قم در ۳ بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم خاطرنشان کرد: درحال حاضر ۴۴۱ حرفه در آموزشگاه‌های دولتی ما به متقاضیان آموزش داده می‌شود همچنین ۲۷۹ مراکز آموزش فنی آزاد در سطح استان مشغول به ارائه آموزش هستند.

عرب با اشاره به عملکرد این اداره‌کل در راستای تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم در ۴ ماهه نخست سال جاری موفق به صدور ۳۹ مجوز آموزشگاه آزاد شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم ادامه داد: همچنین در سال ۱۴۰۱ در مجموع بیش از ۱۷۰ مجوز آموزشگاه آزاد و ۴۰ مجوز مراکز جوار و بین کارگاهی صادر شده است.

عرب در ادامه اظهار کرد: در بخش پرداخت تسهیلات در سال گذشته ۸۷۲ نفر به بانک‌ها برای گرفتن تسهیلات اشتغال‌زایی معرفی شده که تا به ۶۱۹ نفر از واجدین شرایط تسهیلات پرداخت شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم درخصوص آخرین وضعیت از رصد اشتغال مهارت آموختگان این اداره‌کل گفت: در ۴ ماهه سال جاری حدود ۷۱ نفر از دانش‌آموختگان مراکز آموزش‌های فنی و حرفه ای استان قم به اشتغال‌ رسیده‌اند. این آمار در کل سال ۱۴۰۱ حدود ۱۹۲ نفر بوده است.

وی در تشریح برنامه‌های کوتاه مدت این سازمان در سطح کشور، خاطرنشان کرد: ارائه آموزش‌های تخصصی به ۱۹ گروه هدف همچون دانش‌آموزان، دانشجویان، سربازان، زندانیان، افراد دارای معلولیت، پناهندگان، معتادین بهبود یافته و… هستند که آموزش‌هایی از ما دریافت کرده‌اند.

عرب درخصوص تعهدات آموزشی این اداره‌کل در سال ۱۴۰۲، خاطرنشان کرد: این اداره‌کل در سال جاری در بخش دولتی ۱ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۶۷۰ نفر ساعت و در بخش خصوصی ۲ میلیون و ۷۸۷ هزار و ۹۱۳ نفر ساعت تعهد آموزش دارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم تاکید کرد: اجرای طرح تابستانی مهارت با هدف کمک به هدایت تحصیلی دانش‌آموزان یکی از برنامه‌هایی است که جزو برنامه میان مدت ما محسوب می‌شود.

وی افزود: این طرح با مشارکت سازمان فنی و حرفه‌ای و ۷ دستگاه اجرایی و دولتی انجام می‌شود، هدف از اجرای طرح تابستانه مهارت، غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در استان‌هاست.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای اشاره کرد: ۴۱ حرفه در آموزشگاه‌ها و مراکز دولتی در این طرح به صورت رایگان آموزش داده می‌شود همچنین ۲۵ حرفه نیز در مراکز آزاد به مخاطبین هدف درحال ارائه است.

انتهای پیام/