به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازشهر قم ؛  ؛  در پیام آیت‌الله حسین نوری همدانی به نشست تخصصی «حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب» که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار گردید، با اشاره به ویژگی‌های دین اسلام آمده هست: هرکس انسانی را بدون انجام کشتن یا فساد در […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازشهر قم ؛  ؛  در پیام آیت‌الله حسین نوری همدانی به نشست تخصصی «حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب» که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار گردید، با اشاره به ویژگی‌های دین اسلام آمده هست: هرکس انسانی را بدون انجام کشتن یا فساد در روی زمین بکشد چنان هست که گویی همه انسان‌ها را کشته و هرکس انسانی را از فوت خلاصی بخشد چنان هست که گویی همه مردم را زنده کرده هست.

در آیین اسلام رعایت حقوق آدم به معنای تمام مطرح هست و ابواب گسترده ای دارد.حق حیات نخستین مطلب مهمی هست که مورد تاکید قرار گرفته و آیه ای که اوائل حرف مطرح گردید بخوبی حاکی آن هست که کشتن یک آدم بیگناه مشابه کشتن تمامی انسان‌ها هست و گناه عظیمی شمرده می‌شود و یا در جای دیگری می‌فرماید: وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُمْ رَحِیمًا﴿۲۹﴾ وَمَنْ یَفْعَلْ ذَلِکَ عُدْوَانًا وَظُلْمًا فَسَوْفَ نُصْلِیهِ نَارًا وَکَانَ ذَلِکَ عَلَى اللَّهِ یَسِیرًا ﴿نساء،۳۰﴾

در ادامه این پیام تبیین شده هست: بعضی گمان می‌کنند که حکم اعدام برای قاتلان و جنایتکاران مخالف حقوق بشر هست و حال آنکه کیفر و مجازاتی را که اسلام برای قاتلان قرار داده هست برای محافظت حیات انسانی هست و بنابراین می‌فرماید: ﴿ وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاهٌ یَا أُولِی الْأَلْبَابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ﴾ ﴿بقره،۱۷۹﴾ یعنی برای شما در قصاص، حیات و زندگی هست اگر تعقل کنید.فلسفه قصاص برای محافظت حیات انسان‌هاست وچشم پوشی از مجازات و اعدام قاتلان،حق حیات دیگر انسان‌هارا به خطر می‌اندارد.

در پیام این مرجع تقلیدخاطر نشان شده هست: حرمت سقط جنین در اسلام نیز برای محافظت حق حیات انسانهاست و رعایت حقوق بشر شمرده می‌شود ولی می‌بینیم که این کار در جوامع غربی هیچ منعی ندارد و طفلی که در رحم مادر هست به سادگی می‌کشند و حال آنکه اسلام نه فقط برای او حق حیات قائل هست لکن برای نطفه ای که در رحم مادر شکل گرفته و به وی روح دمیده شده هست،حق ارث هم قائل هست.

در پیام آیت الله نوری همدانی آمده هست: اسلام عزیز حق حیات را نه فقط برای انسان‌ها لکن برای حیوانات نیز قائل هست و رعایت حقوق حیوانات احکام بسیار بسیاری دارد و در روایات بسیاری به حقوق آنان پرداخته شده و به عنوان مثال شکار حیوانات و کشتن آنان به منظور خوشگذرانی حرام شده هست.

در این پیام اضافه شده هست: دومین حق که برای انسان‌ها مطرح هست حق کرامت هست بدین مفهوم که احترام و آبرو و حیثیت انسانها باید محفوظ باشد.

متاسفانه بعضی از نظام‌های حقوقی انسانها نسبت به این کرامت ارزشی بی توجهند و حال آنکه اسلام با طرح این مساله می‌خواهد انسان‌ها را در مسیر رشد اخلاقی و کمالی قرار دهد.

در پیام این مرجع تقلید یادآور شده هست: یکی دیگر از اصولی که در بحث حقوق بشر برای انسان‌ها مطرح هست،حق آزادی هست،اصل آزادی در اسلام مورد پذیرش هست و لیکن دارای حدودی هست، در تمدن غربی و یا مادی گرایی چون اشخاص از قیود اخلاقی و عقاید دینی آزاد می باشند،آزادی به معنای بی بند و باری هست و انسان‌ها در شهوت‌رانی و پیروی از هوای نفس آزادند و حال آنکه هدف اسلام از آزادی، تعالی و ترقی و تکامل آنهاست و حال آنکه آزادی بدون قید و شرط و بی بند و باری جز سقوط اجتماعی و افزایش گناه و فساد و پوچ گرایی نتیجه دیگری ندارد. در اسلام آزادی عقیده و مذهب، آزادی تفکر، آزادی بیان، آزادی فعالیت های اقتصادی و مالکیت خصوصی،آزادی اختیار میهن و محل زندگی و امثالهم کاملاً وجود دارد ولی همگی دارای حدود و شرایطی هست که باید برای رعایت حقوق دیگران و رعایت مصالح جامعه مدنظر داشته گردد.

در این پیام افزوده شده هست: در اسلام هیچ فرقی میان بانوان و مردان در فعالیت‌های اقتصادی وجود ندارد و بانوان نیز مثل مردان حق فعالیت اقتصادی و مالکیت دسترنج خود را دارند و همسران آنان بدون اذن شان حق مداخله در اموالشان را ندارند بنابراین فرموده هست: ﴿ لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ ﴾﴿النسا،۳۲﴾ یعنی برای مردان آنچه اکتساب کرده اند بهره ای هست و برای بانوان نیز از آنچه اکتساب نموده اند بهره ای هست، بانوان صاحب اموال خود می باشند و هرچند مهریه ای که باشد حق مسلم آنان بوده و از طرف شوهرانشان دریافت کرده باشند.

در این پیام افزوده شده هست: حث مساوات نیز یکی از مورد ها حقوق بشر هست و قرآن کریم پایین ترین تقاوتی میان انسان‌ها را از نظر نژاد،زبان، مذهب، ملیت، رنگ و ثروت و امثالهم را مردود دانسته و همه در مقابل قانون و دادگاه از حقوقی برابر برخوردارند.

در پیام استاد حوزه علمیه شهر قم تصریح  شده هست: در اعلامیه جهانی حقوق بشر این پنج حق برای آدم یعنی حق حیات، حق کرامت، حق آزادی، حق آموزش و تربیت و حق مساوات طرح شده ولیکن در مکتب حیات‌بخش اسلام همه این حقوق با احکام و شرایع آن تماما مورد توجه هست و هیچ مکتبی مثل اسلام و قرآن اعتبار بشر و آدم را تبیین نکرده و این‌چنین وی را مورد تکریم قرار نداده هست. در اسلام حقوق همه محفوظ هست، حقوق کلی انسان‌ها، حقوق والدین، حقوق همسران، حقوق فرزندان، حقوق همسایگان، حقوق عامه مردم و اجتماع، حقوق حیوانات، حقوق درختان و محیط زیست، همه و همه مورد توجه هست و رعایت عدالت نیز من جمله مسائلی هست که باز برای محافظت حقوق بشر در قرآن مورد توجه هست و بنابراین می‌فرماید: ﴿ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ﴾﴿مائده،۸﴾ یعنی ای کسانیکه ایمان آورده اید برای خدا قیام کنید و به عدالت گواهی دهید و هرگز خصومت شما با گروهی علت گردد که به عدالت مشی نکنید! به عدالت مشی کنید که به تقوای الهی نزدیکتر هست و به‌راستی خدا به آنچه انجام می‌دهید آگاه هست.

در این پیام خاطرنشان شده هست: اسلام، رعایت عدالت را حتی برای دشمنان مورد تاکید قرار می‌دهد، حال آیا این مکتب حقوق بشر را رعایت می‌کند یا دولت آمریکا و دول غربی که روزانه برای فروش جنگ افزار‌هایشان در نقطه ای فتنه و جنگ برپا می‌کنند و حقوق مظلومان و بی پناهان را از بین می‌برند و نفوس انسانی را کشتن عام می‌کنند و به صغیر و کبیر رحم نمی‌کنند. کشتار میانمار، کشتار مردم مظلوم یمن زیر بمباران‌های آمریکایی، صهیونیستی و سعودی، کشتار ملت مظلوم فلسطین و لبنان توسط صهیونسیت‌های غاصب، کشتار میلیونی مردم مسلمان در عراق، افغانستان، هند و پاکستان و سوریه و شمال آفریقا چه روز گذشته توسط استعمار قدیم و چه امروز توسط استعمار جدید نمونه‌های روشنی از نقض واضح حقوق بشر توسط آنهاست که امید داریم روزی به سزای اعمال جنایتکارانه شان برسند و مظلومان دنیا از چنگ استکبار جهانی آزاد گردند و آن روز دور نیست چون که فرموده هست ((الیس الصبح بقریب؟))