مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه توبه باید روح و ذات انسان باشد، گفت: توبه باید حقیت ذات بشر باشد و در اعماق افکار و فرهنگ جامعه نفوذ کند و همواره فرهنگ و روح توبه باید بر دل و جان انسان حاکم باشد.

به گزارش شهر کریمه به نقل از فارس، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی ۹۷ حوزه‌های علمیه که در مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد، با اشاره به اینکه توبه برای افراد خاص یک استثنا است، اظهار کرد: درک حقیقت توبه موجب می‌شود انسان نگاه دیگری به توبه پیدا کند و آن را یک حقیقت دائمی برای خود بداند.

وی با بیان اینکه توبه باید روح و ذات انسان باشد، عنوان کرد: توبه باید حقیت ذات بشر باشد و در اعماق افکار و فرهنگ جامعه نفوذ کند و همواره فرهنگ و روح توبه باید بر دل و جان انسان حاکم باشد.

رئیس حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اولیای الهی نیز دائم درحال استغفار و توبه بودند، مطرح کرد: انسان در طول زندگی خود همیشه اسیر جاذبه‎‌های شیطانی و اهریمنی است که به شدت او را به سمت کفر می‌کشد و باید با توبه خودمان را این جاذبه‌های شیطانی و هواهای نفسانی رهایی ببخشیم.

وی با بیان اینکه جلوه‌های گوناگون توبه در دعاها و مناجات اهل بیت(ع) وجود دارد، خاطرنشان کرد: وجود انسان مانند آیینه است و هر روز در معرض طوفان‌ هواهای نفسانی است که انسان با توبه کردن می‌تواند آیینه وجود خود را پاک کند.

آیت الله اعرافی افزود: توبه دارای چهار رکن است که رکن اول آن علم و دانایی است و انسان باید به ضعف و آلودگی‌های درون خود آگاهی داشته باشد و اگر معرفت و دانایی نفس وجود نداشته باشد درهای توبه برای انسان بسته خواهد شد.

وی با بیان اینکه رکن دوم توبه حال نفسانی است که انسان باید حالت پشیمانی و عزم جبران داشته باشد، تصریح کرد: رکن سوم رفتارهایی است که جبران کننده هستند و دارای انواع و اقسام مختلفی هستند. رکن چهارم نیز ذکر توبه و بازگشت به سوی خدا است که انسان کوچک‌ترین و ساده‌ترین ذکر توبه ذکر استغفرالله ربی و اتوب الیه است.

مدیر حوزه های علمیه از آثار شگفت انگیز توبه یاد کرد و گفت: رکن اول توبه ریشه توبه و حال نفسانی نیز ساقه و بدنه توبه است، همچنین رکن سوم توبه برگ‌های درخت توبه و ذکر توبه نیز میوه و ثمره این درخت است.